Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Modelspoor: een vergiftigde markt?

Gestart door i11, 09 oktober 2011, 17:56:32 PM

i11

Met verbazing heb ik vandaag de waanzinnige concurrentiestrijd tussen fabrikanten in Genk aanschouwd.

Sowieso is de klant behoorlijk de dupe van deze strijd, maar volgens mij zijn de handelaren de allergrootste verliezers. Als ik naar me zelf kijk stel ik modelspoor-aankopen uit omdat "binnenkort" een nieuw model uitkomt wat ik nog liever wil hebben dan wat nu in de winkel te krijgen is. Hierdoor blijven handelaren met stock zitten die ze moeten dumpen.

Vandaag in Genk een handelaar gezien die allemaal reeks 21/27 van Eurailcargo moest dumpen. Bij een andere thread lees ik dat eerst dit spul verkocht moet zijn alvorens LSM nieuwe gewone 21/27'ers uitlevert.

Dit gevecht levert volgens mij teveel verliezers op

Volgens mij zijn er nog genoeg modellen die je als fabrikant kunt produceren zonder dat je een keiharde tegenspeler hebt.
Voor Belgi? denk ik aan een Varkensneus (nieuw model na al jaren oud Lima-model) of een AR 42-45. In Nederland zou dat een plan V (nieuw model, het model van Fleischmann is al zo oud dat het terugverdiend moet zijn). In Frankrijk is het gemotoriseerde banlieu-materieel (Z20500, Z8800, Z5600, MI79/MI84, MI2N) weinig tot niet beschikbaar. Volgens mij zijn er nog kansen te over om te verkopen in plaats van harde concurrentiestrijden uit te vechten.
 

Ludwig

Deze de waanzinnige concurrentiestrijd zoals je zegt is al jaren aan de gang.
Dikwijls denk je ze zullen nu wel hun lesje geleerd hebben maar zoals gebleken is in Genk zijn ze redelijk hardleers.
En wie wint daarbij, uiteindelijk niemand......[8)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Deze de waanzinnige concurrentiestrijd zoals je zegt is al jaren aan de gang.
Dikwijls denk je ze zullen nu wel hun lesje geleerd hebben maar zoals gebleken is in Genk zijn ze redelijk hardleers.
En wie wint daarbij, uiteindelijk niemand......[8)]




Toch wel, de advocaten ![}:)][:D]

Groeten Peter[;)]

theedooz

Het is zelfs zo erg dat fabrikanten jaren van te voren iets aankondigen om te voorkomen dat er een ander mee aan de haal gaat (wat soms lukt, maar ook vaak niet).
Als modelspoorder ga je daar dan op wachten (en laat wat er in de winkels ligt voor wat het is). Ik noem de aankondiging van LS van een NS 16/17/1800 versus het toch recent opgefriste en goed gelijkende Roco model daarvan.
Soms komt zo'n aangekondigd model veel en veel later uit, of zelfs helemaal niet!
 

Arbeco

Zelf kijk ik bijna nooit naar aankondigingen, ik zie het wel als het in de winkels ligt, da's nog veel verassender ook!![:)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...