Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

lijmen architektenkarton

Gestart door Peter, 27 september 2011, 16:18:27 PM

Peter

Heb een tijdeje geleden bij Schleiper van dat architektenkarton (buitenste lagen zijn een witte soort papier met daartussen een schuimlaag) in verschillende diktes gekocht waarmee ik nu een beetje aan het experimenteren ben.
Met wat kan je dat het beste lijmen (aan elkaar en aan MDF?

Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik vind houtlijm niet zo slecht. Contactlijm gebruik ik soms ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Houtlijm is prima. En een handige tip : beetje oplengen met water.
Hierdoor zuigt de lijm sneller in het karton en heb je sneller een verbinding die je mag
'loslaten'. Werkt trouwens met alles in hout of afgeleid van hout.
mvg,
Paul(ogic)

JC2180

Schuimkarton dat is geleden van mijn studietijd.

Houtlijm inderdaad nummer 1 !
Prima onderlinge verbindingen en ook op balsa en andere houtachtige materialen.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Thommy

idd. Houtlijm is perfect.
Anders gaat zo'n uhu of tesa lijm ook wel

maar houtlijm is wel het beste.
Greetz

Thommy

jacques timmermans

Peter,

in principe is een samengaan van water en architectenkarton omwille van het scheeftrekken, absoluut taboe; dus eigenlijk ook lijmen op waterbasis of met water verdunde lijm.
heel goed werken normale hobbylijmen die de gespoten schuimlaag niet aantasten (lijmen zonder oplosmiddelen). Ik kan me heel goed voorstellen, dat de lijm van Ruderer, waarmee je eerder je seinhuis Werdohl mee in elkaar verlijmd hebt, zeer goed bruikbaar is. Test wel van te voren of de lijm de schuimlaag niet aantast.

Jacques Timmermans

smartje268

Dag Peter,
Ondanks het feit dat je vraag al een paar weken oud is wilde ik toch ook even reageren .

Ik ben zelf docent aan de Lessiushogeschool te Mechelen en doceer daar onder andere maquettebouw.
Onze studenten gebruiken ook veel dat bewuste maquettekarton.

Misschien een paar tips:
Je hebt twee soorten. Met een geler PU schuim ertussen en een witter schuim.
Het karton dat makkelijkste snijdt is dat met het gelere schuim.

Wat betreft de lijm heb je al veel goeie antwoorden: inderdaad houtlijm is zo wat het beste. Gebruik wel een goeie houtlijm (D2 of zo) zodat na verloop van tijd niet alles uit elkaar valt.
Aanlengen met water lijkt me geen goed idee.

Wel opletten ook dat je karton niet kromtrekt. Als je ??n zijde verft, doe dat dan ook met de andere zijde. Zelfde voor het beplakken van ??n zijde... ook de andere kant doen om spanningen tegen te gaan.

Voor de rest: k heb ooit dat karton ook gebruikt voor de niveau's van een N schaal baan. Werkte prima ! Alleen nooit PU schuim opspuiten om holle ruimtes dicht te krijgen want de druk die dat schuim geeft kan je karton niet aan.
Verder vind ik dat het maquettekarton als ondergrond w?l iets meer geluid geeft...

Groetjes,
Yves
"Poor planning on someone's part does not necessitate an emergency on mine... "