Anita-decor flexibele lijm en ballastlijm

Gestart door chef garde, 21 september 2011, 12:20:17 PM

chef garde

Iemand ervaring met de flexibele lijm van Anita-Decor en met de flexibele ballastlijm van Anita-decor???

Ik wil weten of het degelijk spul is, als het effectief flexibel blijft en als het wel degelijk geluidsdempend is.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door chef garde

Iemand ervaring met de flexibele lijm van Anita-Decor en met de flexibele ballastlijm van Anita-decor???

Ik wil weten of het degelijk spul is, als het effectief flexibel blijft en als het wel degelijk geluidsdempend is.



Het lijmt goed is en blijft flexibel.
Dat geldt voor de ballast lijm.
Echter Verdunde latex(uit de hobby winkel)werkt even goed en is een stuk goedkoper.(half water/half latex)
ook boekbinders lijm werkt goed.
En indien GOED GEBRUIKT dempt het het geluid. (beide latex en lijm)
Ik zal het niet meer schrijven,maar het geeft ook een beter contact tussen lok en rails,een aantal mensen gelooft dit toch niet.
Maar ja..........

swarol

awel ik geloof u direct se wim, daar ik nog niet zo versta metde ballast is dat weer een geweldige tip
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

loebaske

Die Anita lijm is goed, maar duur, je kan gewoon hetzelfde vinden in de Gamma "voorstrijk lijm" voor muren of behangpap met houtlijm....

conducteur

Hoe zit dat met de oppervlaktespanning bij flexibele lijmen? Ik ben op zoek naar een degelijke oplossing om mijn ballast op een degelijke manier aan te brengen en te verlijmen. Het enige die mij tot nu toe echt heeft kunnen overtuigen is de ER-Decor Quick spoorbedding omdat daar geen vloeibare lijm aan te pas komt. Maar dan alleen maar als je ze niet in lengterichting moet versnijden. voor H0 sporen, of andere schalen (smalspoor) die ook op 16,5mm spoor rijden. Niet voor O of TT of N. Gezien het nogal goed blijft kleven aan je gerief waarmee je het spul verwerkt.

Heb nog andere oplossingen, maar die laat ik buiten beschouwing omdat ze moeilijk te maken zijn met mijn huidig gerief. Voor een zou ik zelf moeten (cnc) frezen.

Nu ben ik bezig aan een tramtraject (12mm) op het minibaantje en het ballasten van de sporen zie ik niet goed zitten.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ronald

citaat:
Geplaatst door chef garde

Iemand ervaring met de flexibele lijm van Anita-Decor en met de flexibele ballastlijm van Anita-decor???

Ik wil weten of het degelijk spul is, als het effectief flexibel blijft en als het wel degelijk geluidsdempend is.



Volgens mij praten we hier over hetzelfde. Eddy verkoopt 1 soort en dat is de ballastlijm. Prima spul, en het ballastbed blijft ietwat flexibel. Overtuig je op Euromodelbouw bij stand F11 [:)]

citaat:
Ik zal het niet meer schrijven,maar het geeft ook een beter contact tussen lok en rails,een aantal mensen gelooft dit toch niet.


Niet geloven is een groot woord, maar als je eens uit wilt leggen hoe dit werkt zou dat reuze interessant zijn.

citaat:
Hoe zit dat met de oppervlaktespanning bij flexibele lijmen?


Gewoon een scheut afwasmiddel erbij gooien, net zoals je dat zou doen bij een houtlijm mengsel.

loebaske

Of eerst je in te bedden/balasteren goedje verstuiven met een planten spuit waar water met afwasmiddel is vermengt.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

Of eerst je in te bedden/balasteren goedje verstuiven met een planten spuit waar water met afwasmiddel is vermengt.



Zo moet dat.
Bloemenspuit met zeepwater.
Goed nat sproeien.(niet te nat dat het ballast gaat weg drijven)
Eerst wat oefenen kan geen kwaad
Met schepje/spuitjes of wat je maar makkelijk vind de ballast lijm er aan de zijkant ten aan doen(niet gooien)
Als je zeepwater goed was zie je de lijm door de ballast trekken.
Niet schrikken het ziet er niet uit,maar als het droog is om te zoenen
en prachtig flexible.
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

Die Anita lijm is goed, maar duur, je kan gewoon hetzelfde vinden in de Gamma "voorstrijk lijm" voor muren of behangpap met houtlijm....



Niet doen,niet alles wat wit is nog geen ballast lijm,zeker nooit houtlijm gebruiken dat wordt bom hard.
Koop vloeibare LATEX en verdun 50/50 met water.

Wat mij opvalt
We geven rustig 200 euro voor een lok.
Maar 10 euro voor ballast lijm is te duur,dan liever knoeien.

En nu komt dan weer de oude vertrouwde lijst met alle mogelijke en onmogelijk producten,waar het ook mee zou kunnen.[:(!][:(!]
De een nog goedkoper dan de ander.[:D][:D]

Heren gaat u gang [:0]

pieter

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Niet doen,niet alles wat wit is nog geen ballast lijm,zeker nooit houtlijm gebruiken dat wordt bom hard.

Je leest op bijna iedere site dat je juist wel houtlijm (die witte) 1:1 verdund moet gebruiken.
Wat is er nu wel of niet goed aan die oplossing?

Jij schrijft latex verdunnen 50:50 (is ook 1:1) dus.
Bedoel je hier latexlijm of wat dan wel Wim?

grt P.

evan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

Of eerst je in te bedden/balasteren goedje verstuiven met een planten spuit waar water met afwasmiddel is vermengt.



Zo moet dat.
Bloemenspuit met zeepwater.
Goed nat sproeien.(niet te nat dat het ballast gaat weg drijven)
Eerst wat oefenen kan geen kwaad
Met schepje/spuitjes of wat je maar makkelijk vind de ballast lijm er aan de zijkant ten aan doen(niet gooien)
Als je zeepwater goed was zie je de lijm door de ballast trekken.
Niet schrikken het ziet er niet uit,maar als het droog is om te zoenen
en prachtig flexible.
wim



Het vernevelen van glassex, instanet of andere ruitenreiniger werkt ook makkelijk en is sneller droog enz...

Groetstels
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

citaat:
Geplaatst door pieter

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Niet doen,niet alles wat wit is nog geen ballast lijm,zeker nooit houtlijm gebruiken dat wordt bom hard.

Je leest op bijna iedere site dat je juist wel houtlijm (die witte) 1:1 verdund moet gebruiken.
Wat is er nu wel of niet goed aan die oplossing?

Jij schrijft latex verdunnen 50:50 (is ook 1:1) dus.
Bedoel je hier latexlijm of wat dan wel Wim?

grt P.




Pieter, witte houtlijm kan 2 op 1 of 3 op 1. Daar een scheutje afwasmiddel bij en je hebt een prima brouwseltje... [:)] Hoe meer lijm hoe eerder hard. Veel water doet er gewoon wat langer over om te verdampen.

Zelf gebruik ik, mits houtlijm, ongeveer 1 deel lijm op 2 delen water (ongeveer). Geeft prima resultaten maar wordt keihard. De AD lijm blijft flexibel en kan daardoor wat meer hebben qua werken van het geheel. Voor een tentoonstellingsbaan een niet te onderschatten iets [;)]. En daarmee geniet die mijn voorkeur met bouwen.

Kees-Jan

Om het nog leuker te maken: ik gebruik geen boekbindersflexibelelatexlijmzooi niet meer want als je het tussen wisselongen krijgt: een ramp!

Herrie door houtlijm gebruik? Wat zeg je? Nou geen last van hoor. Rails plak ik met wateroplosbare houtlijm koud op de ondergrond (kan hout of schuim zijn) en de ballast wordt met waterverdunde (scheutje afwasmiddel erbij) houtlijm gelijmd.

En...........als het nodig is voor reparatie/vervanging van rails: plantenspuit er op en plamuurmes er onder en hop los.

Kees-Jan

NB ik heb niets tegen latex gebruik hoor [:D] werk er dagelijks mee [8D]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door pieter

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Niet doen,niet alles wat wit is nog geen ballast lijm,zeker nooit houtlijm gebruiken dat wordt bom hard.

Je leest op bijna iedere site dat je juist wel houtlijm (die witte) 1:1 verdund moet gebruiken.
Wat is er nu wel of niet goed aan die oplossing?

Jij schrijft latex verdunnen 50:50 (is ook 1:1) dus.
Bedoel je hier latexlijm of wat dan wel Wim?

grt P.





Witte houtlijm wordt keihard ,dat heeft twee nadelen
1 Het geluid dempt niet meer en je hoort het dus meer.
2 Zeker bij de wat meer modelrails (peco 75 tillig roco83)
trekt de keiharde steenmop de rails als die niet ideaal ligt(b.v op karton,schuimplastic,vloerbedekking e.d)behoorlijk uit zijn fatsoen.

Hoe je het doet is niet eens zo belangrijk zorg dat de rails wat kan bewegen.

Wie met kurkschotter werkt(niet mooi,vind ik)heeft hier minder last van dan de gene die echt kwaliteit ballast gebruiken.

Dat verdunnen is bedoeld voor zuiveren LATEXRUBBER VLOEIBAAR TE KOOP IN DE HOBBY HANDEL circa 20 euro de liter.
Verdunnen moet je echter altijd eerst even uit proberen net als ballasten zelf.

Ik vind (uit ervaring) kurk van 5mm nog altijd de beste ondergrond voor de rails
wim

ysbeer

Rees cees

Je kunt een lok prachtig oppimpen en hele mooie decals maken.

wim