Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Sluitlichten dummy loc

Gestart door JC2180, 19 september 2011, 20:58:58 PM

JC2180

Ik heb een aantal locs omgevormd naar dummy, dus ontdaan van motor, railcontacten, toeters en bellen.
Deze rijden nu netjes als wagon mee om dubbeltractie te simuleren.

Nu zou ik graag enkel de verlichting gelijk hebben met de hoofdloc in bedrijfstoestand.
Is het dusdanig eenvoudig om de hoofdbekabeling van de verlichting te koppelen met de draadcontacten van de eerste loc of zie ik dit verkeerd?

Betreft ofwel bedrijfsgang N schaal ofwel HO M?rklin.

Het gaat me voorlopig nog om het principe.
Alles opengooien doe ik pas als ik eindelijk correct kan leren solderen.
De wijze van koppelen met een stekkertje tussen de locs moet ik ook nader onderzoeken maar dit heeft weinig invloed denk ik.

Alvast dank voor de hulp.
Groeten
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

ysbeer

Bij een dubbel tractie voert de tweede lok meestal geen verlichting
(wisselt per land)echter nooit sluitlicht(als er wagens aanhangen tenminste)
Sluitlicht alleen als de lok als opduw lok (achteraan) wordt gebruikt
Bij een dumy is het verstandiger de sleepcontacten te laten bestaan,en de verlichting daar op aan te sluiten,
Getrokken treinen met een of twee loks voeren nooit sluitlichten.
Deze branden alleen als de lok alleen rijdt.
Ons oude systeem lichten wisselen met rijrichting is dus eigenlijk onzin.
wim

JC2180

Het is wel degelijk de bedoeling om dubbele locs te laten rijden, niet noodzakelijk met wagens.
Vind ik leuk voor rangeer bewegingen op een goederenloods.

Ik heb eerst geprobeerd om de railcontacten te behouden maar dan krijg ik gewoonweg geen beweging in de locs.
Contacten weg dus met 'lege kast' en alles rolt netjes...

Sorry maar ik ben echt nog groen qua techniek en elektronica, trial and error zijn (te) vaak mijn leermeester ;-)

Groeten, Joeri
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Bij een dubbel tractie voert de tweede lok meestal geen verlichting
(wisselt per land)echter nooit sluitlicht(als er wagens aanhangen tenminste)
Sluitlicht alleen als de lok als opduw lok (achteraan) wordt gebruikt
Bij een dumy is het verstandiger de sleepcontacten te laten bestaan,en de verlichting daar op aan te sluiten,
Getrokken treinen met een of twee loks voeren nooit sluitlichten.
Deze branden alleen als de lok alleen rijdt.
Ons oude systeem lichten wisselen met rijrichting is dus eigenlijk onzin.
wim



Situatie grootbedrijf zal ik dan best ook maar beginnen bestuderen h?.
Modelspoor blijft wel boeiend op deze wijze.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220