Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Verlichting NMBS 2813

Gestart door Bruno, 11 september 2011, 14:28:12 PM

Bruno

Zoals ik al eerder had laten zien heb ik mijn Piko 59950 (NMBS 2813) verbouwd met enkele licht optie's.
Ik had beloofd een uitgebreide beschrijving te plaatsen, wel, hier is deze!

Als eerst een video van het resultaat waarin alle functie's getoond worden: http://www.youtube.com/watch?v=WqLfJcSSv48

Onderdelen
De volgende onderdelen heb ik gebruikt bij de ombouw, buiten het gereedschap om:
ESU 54611
ESU 52620
DigiRails DR12
2x Transistor BC 547B
2x Weerstand 4k7
4x SMD LED 0805 Warm-wit
4x SMD Weerstand 0603 - 680 Ohm
Dun decoderdraad

Verlichtingsprint
Als eerst beginnen we om de loc open te halen, dit door de schroef onderin los te draaien en de kap licht uit te buigen.
Vervolgens neemt men het verlichtingsprintje los door deze omhoog te trekken, en verwijder je het zwarte kunststof deel voorop de print door de pinnetjes vanachter met een scherp mesje weg te snijden.

Op de rode lijnen wordt de printbaan verwijderd door deze door te krassen met een scherp mesje
Met een 1 mm boortje wordt er op de paars gemarkeerde plaats een gat geboord
Vervolgens verbind men een dunne draad aan de weerstanden R1 en R2 aan de kant van het gat.
Aan aansluiting C brengt men ook een dunne draad aan.

Men heeft nu deze draden aan de achterzijde.
Op de plaatsen D6 en D7 worden de warm-witte SMD led's aangebracht, met de plus-pool aan de onderzijde van de print.
Op R6 en R7 monteert men de 680 Ohm's weerstanden.
Het verlichtingsprintje is nu klaar, het zwarte kunststof deel kan weer bevestigd worden. Vastzetten met een druppel secondelijm.
Hetzelfde moet nu met het verlichtingsprintje aan de andere zijde gebeuren.

Aansluiten

Men sluit alles aan volgens bovenstaand schema.
De rood omlijnde delen bevinden zich geheel op de verlichtingsprinten.
Het blauw omlijnde deel heb ik op een stukje experimenteerprint gebouwd.

De kabels welke van voor naar achter lopen kunnen onder de al aanwezige printplaat weggestopt worden.

Programeren
Omdat ik enkel ESU decoders gebruik, en beschik over de LokProgrammer heb ik de decoder daarmee geprogrammeerd.
De ESU bestanden en tekst bestanden met CV-lijsten voor diegene die geen LokProgrammer hebben, kun je hier downloaden: http://www.spoorpunt.nl/files/NMBS_2813.zip

Als er nog vragen zijn hoor ik die graag :)

Michael

Bruno, keurig gedaan, als ik de lok binnen heb zal hier nog eens naar kijken. Alvast bedankt voor de beschrijving en de onderdelen lijst.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Binco

Heel goed verslag, Bruno
Zeker leuk om zo'n lok op de baan te hebben [:p]
Moest ik hem ook ooit kopen, dan zal ik toch zeker overwegen dit ook te doen [;)]

[:)][;)]

ToThePoint

Merci Bruno. Ik ga ook experimenteren ermee.
Moest er iets zijn dan gil ik wel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

B_Modelbouw

Speciaal voor Ervin dit draadje van onder het stof gehaald ... Voor als je het echt helemaal wil kunnen schakelen

Licht / Grootlichten / Cabineverlichting ... En als je op functietoets 13 drukt waait de bestuurder ook nog terug ;)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC

bellejt

Bruno mss de img link aanpassen ?

Bruno

Blijkbaar is er hier op het forum afgelopen tijd iets aangepast waardoor de plaatjes niet meer werkte, maar is gefixt. ;)
In MSM 108 (November 2011) staat overigens het artikel "Upgrade van de verlichting van de Piko NMBS 2813" door mij geschreven wat de ombouw nog een stuk gedetailleerder beschrijft.

ERVIN

THX Bruno , MSM 108 ligt reeds naast mij en ik ga je artikel dan ook nog eens rustig lezen.  ;)