Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

wissels openrijden

Gestart door DelticPower, 21 augustus 2011, 22:09:49 PM

DelticPower

Hallo allemaal, even een vraagje van deze kant. Ben bezig met een schaduwstation welke in een richting bereden wordt. Om kosten te besparen wil ik de uitrijwissels niet aandrijven maar openrijden.
Geeft dit eventueel problemen met digitaal rijden?

Groeten Jan

Michiel

Dat geeft geen enkel probleem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

DelticPower

Hoi Michiel en Conducteur, bedankt voor jullie snelle reactie. Ga ik maar gewoon verder.
Groeten Jan

doomslu

Toch oppassen voor kortsluiting bij bepaalde wissels, waarbij de wisseltongen gevoed worden...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eve

Ik bouwde ooit een schaduwstation in de zin van de vraagsteller : bereden in 1 richting, niet-aangedreven wissels, digitaal systeem...

DOFFE ELLENDE !!!

De aandrijving dient ook voor de juiste polarisatie van tongen en puntstuk. Bij niet-aangedreven wissels zijn die stroomloos : min. 5 cm afhankelijk van het type wissel. Met een digitaal systeem laat je de trein progressief versnellen : na start is de inertie op de navolgende wissels niet erg groot. En daar staat de trein potvast stil op de meest onbereikbare plaats van uw baan...

Mijn mening : valse besparing. Alle wissels aandrijven en er voor zorgen dat de laatste rail-mm spanning krijgt...

Uw zenuwstelsel zal er wel bij varen.

Erik

mini-bs

zeer goed gezegd Erik. Wissels zijn regelrechte ondingen en je kan je maar beter zeer goed indekken tegen malfunctioning.
 

Klaas Zondervan

Op onze clubbaan rijden we de uitgaande wissels van het schaduwstation ook open.
Voorwaarde is wel dat de tongen een vaste spanning hebben, en dat het puntstuk niet gepolariseerd is.
Wat ook handig is, het veertje er uit halen zodat de tongen makkelijk verschuiven en het wissel in de opengereden stand blijft liggen.

We hebben nog nooit problemen gehad met locs die blijven steken. Het is weliswaar een analoge baan, maar ik snap niet waarom het op een digitale baan kritischer zou zijn. Als de stroomafname hapert, dan zal een analoge loc ook stilvallen. Maar zoals gezegd, dat gebeurt niet.

DelticPower

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reakties. Heb al eens meer gehoord dat bij digitaal rijden de wissels niet gepolariseerd mogen zijn.
Dacht dat openrijden een oplossing was maar de reaktie van Erik en mini-bs laten me toch twijfelen. Maar ja zonder wissels gaat het niet. Een sschuifbak is ook geen optie.
Groeten Jan

eve

Bij een analoge baan starten de loks met "vol gas" (een automatisch schaduwstation vooropgesteld) : de treinen hebben meer snelheid bij het passeren van de wissels...

Erik

ysbeer

Jan,ik rij al jaren met niet aangedreven uitrij wissels.
Dat gaat prima.
Als je echt 100% wil spelen dat moet je inderdaad hetpuntstuk omschakelen.
Voor elke wissel een simpel en goedkoop relais doet ook goed.
Je moet die dan wel aansturen maar meestal kan dat met de spoorkeuze relais
De wissel tongen liggen bij mij gewoon los.

Groet van Wim

janjozef

Niet alle merken van wissels kunnen zomaar opengereden worden, denk daar wel aan,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Hallo Jan (DelticPower),

de problematiek rond het openrijden heeft niets met analoog of digitaal te maken. Gewoon ervoor zorgen dat je geen kortsluiting krijgt. Dus, aandacht besteden aan puntstuk en wisseltongen en hoe je er de spanning aanlegt of schakelt. En dat los je digitaal en analoog op dezelfde manier op. (de tongen hebben dezelfde potentiaal als de aanliggende rail, en puntstuk is kort en spanningsloos)

Dus, laat je niet afschrikken, er is niets speciaals met het openrijden van wissels in digitale operatie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door DelticPower
Heb al eens meer gehoord dat bij digitaal rijden de wissels niet gepolariseerd mogen zijn.
Dat lijkt me een bakerpraatje [:D]
Ik volg eve - Erik - toch: Elke mm rails aansluiten, dus geen ge?soleerde puntstukken, dus niet bezuinigen op aandrijvingen, en desnoods een relais voor het puntstuk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door eve

Bij een analoge baan starten de loks met "vol gas" (een automatisch schaduwstation vooropgesteld) : de treinen hebben meer snelheid bij het passeren van de wissels...
Bij ons dus niet. Ze rijden in een automatisch bloksysteem en zijn bij het passeren van de wissels nog in de optrekfase.