Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sein-overschrijding.

Gestart door ERVIN, 13 augustus 2011, 12:36:14 PM

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door pieter

Ook hier weer, dat wordt hem in Nederland telefonisch verteld.
Ik heb geen reden aan te nemen dat het in Belgi? erg veel anders gaat dan in Nederland.

grt P.


Zoalsgezegd zijn er in Belgie dus seinen die een treinbestuurder op eigen houtje mag voorbijrijden wanneer ze op rood staan. Zonder telefonisch contact met een treindienstleider.
 

pieter

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans
Zoalsgezegd zijn er in Belgie dus seinen die een treinbestuurder op eigen houtje mag voorbijrijden wanneer ze op rood staan. Zonder telefonisch contact met een treindienstleider.
Ja dat had ik gelezen Johan.
Maar dan heb ik de vraag, wat is dan het nut van zo'n sein?

grt P.

mark7758

Pieter, je moet de vraag anders stellen.
Wat zijn de regels om dat sein wel te mogen passeren?
Zo zijn er allemaal regels voor dit soort zaken.
Wanneer moet je wel bellen en wanneer mag je het sein voorbij zonder te bellen, maar door een lastgeving in te vullen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tunnelmotor2000

citaat:
Geplaatst door pieter

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans
Zoalsgezegd zijn er in Belgie dus seinen die een treinbestuurder op eigen houtje mag voorbijrijden wanneer ze op rood staan. Zonder telefonisch contact met een treindienstleider.
Ja dat had ik gelezen Johan.
Maar dan heb ik de vraag, wat is dan het nut van zo'n sein?

grt P.



Om het heel simpel te stellen meer treinen op het baanvak toelaten.
Kijk tussen Antwerpen en pakweg Mechelen heb je genoeg aan 3 seinen:
-uitritsein Antwerpen,
-verwittigingssein Mechelen,
- inritsein Mechelen.
Hoeveel treinen denk je op deze manier per uur te kunnen verzenden?
Juist! Het zal gene vette zijn. Dus opdelen in secties met elk hun seintje en hupakee capaciteit uitgebreid.
Echter als er nu ??n trein probs krijgt en stilvalt dan volgen de andere treinen hem ook in deze stilstaande faze. Stel nu dat de eerste probs trein hulp nodig heeft van een collega om rit te hervatten, dan kan die hulp mogelijk geboden worden door een achterop komende trein. Eens euvel verholpen kan de prob trein terug wegrijden en volgt de rest, zij het met enige vertraging ook.
 

pieter

Ja ik vind het een koddig eenvoudige oplossing voor een non-probleem.
Het gaat hier om veiligheid, maar kennelijk zijn daar in Belgi? de zielen nog niet rijp voor.
In Nederland hebben we een bloksysteem een blok kan ingereden worden als het leeg is en dan ook nog eens met een door ATB gedicteerde snelheid.
Is een blok bezet, dan is het voorafgaande blok beveiligd met een oranje lamp op het ingangssein.
Dit sein betekent rekening houden met onveilig voor de entree van het volgende blok.
De machinist in Nederland mag geen rood of oranje sein negeren.
ATB zal altijd (met snelheden boven 40km/h)ingrijpen.
En bij defecten gaan ze natuurlijk niet op elkaar wachten, dan wordt er gewoon een (kort) stuk op ander spoor gereden.
Ik zal niet beweren dat het in Nederland allemaal beter is, maar ik vind het in Belgi? gevaarlijk, als het zo gebeurt.

grt P.

Johan Poelmans

Je snapt het toch niet echt.

Natuurlijk hebben we hier rode seinen om een reden. Rood = stoppen, zoiezo. En die noodremsystemen voor wanneer een rood licht genegeerd wordt hebben we ook. Er worden zelfs treinbestuurders geschorst omdat ze rangeerseinen negeren aan een wasstraat. De NMBS gaat hier even serieus mee om dan eender welk ander spoorbedrijf.

Maar in bepaalde gevallen ben je 100% zeker dat je geen frontale botsing krijgt wanneer je doorrijdt  (een permissief sein wordt enkel op die plaatsen geplaatst), en dan mag de treinbestuurder beslissen om onder een aantal strikte voorwaarden (waarvan de belangrijkste het ten allen tijde kunnen stoppen op zicht is) door te rijden.

Daar is niks onveiligs aan, dat is allemaal goed bekeken door een hoop ingenieurs bij de NMBS. En de reden waarom ze die moeite gedaan hebben is hierboven al beschreven: pannes, calamiteiten en enorme drukte in en rond hoofdsteden.
 

pieter

Hallo Johan,
ik denk dat we moeten stoppen met langs elkaar heen praten.
Het nut van een permisief sein ontgaat mij ten ene male.
Waarom staat zo'n sein daar dan (en toont ook nog eens rood) ale er geen calamiteit kan plaatsvinden.
Daar kan ik niet bij.
Het is toch veel eenvoudiger: rood is stoppen, punt uit!
Als het andere is toch verwarrend?

grt P.

mark7758

Beste Pieter,
Zolang je niet de techniek achter de seinen kent en de reden waarom we seinen plaatsen is het soms erg moeilijk om het iemand duidelijk te maken waarom ze er zijn en waarom ze er staan.

Maar kijk naar de fietsers die stoppen toch ook niet meer voor een stoplicht. Die rijden gewoon door. Kruising of geen kruising.

Maar in een paar regels.
- Seinen staan voor een gevaarlijk punt. (Wissels, brug,etc)
 Die seinen mogen niet zomaar voorbij gereden worden. (Telefonische toestemming vereist. (Met formulier invullen.)
- Seinen op de vrije baan. Dit zijn seinen om meer treinen achter elkaar te laten rijden. (Het baanvak is recht en de treinen kunnen toch nergens heen.) Deze seinen mag men voorbij rijden, maar altijd met inacht nemen van de regels. LANGZAAM RIJDEN EN REKENEN OP IEDER GEVAARLIJK PUNT. (Kan dus een storing zijn of te veel treinen achter elkaar.)
Kijk naar de snelwegen. Die matrix borden boven de weg vertellen dat je 50, 70, 90 moet rijden. (Zie wetboek.) Maar 99% houdt zich er niet aan.

kortom. Ze hebben een reden waarom er seinen zijn en waarom ze er staan en wanneer je ze mag voorbij rijden.

Mark7758 (Sein technicus NL)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

pieter

Hallo Mark,
Duidelijk, nu begrijp ik het hoe en waarom van deze seinen.
Bedankt voor je uitleg.

grt P.

mark7758

Graag gedaan. En voor een specifieke vraag stel hem gewoon.
Iedereen kan er wijzer van worden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Johan Poelmans

Ter illustratie:

Een hersporingstrein: http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/4796064664/in/set-72157624922785350/

Hoe geraakt deze bij de ontsporing? Wanneer de seinpost het rode sein (want het blok is nog steeds bezet) zou gaan overrulen en op groen zet (als die dat al kan, volgens mij niet), dan geeft die de hersporingstrein effectief toestemming om aan de refertesnelheid, zonder te kijken wat er op de sporen gebeurt het blok binnen te racen. Deze trein verwacht dan ook dubbel-geel en dan rood om te stoppen.

Daarom is er een procedure om een rood sein voorbij te rijden, aan een aangepaste snelheid, zodat de hersporingstrein steeds kan stoppen, wanneer hij de ontspoorde trein tegenkomt.