Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

stroom door schakelaar

Gestart door BigCedric, 09 augustus 2011, 11:16:48 AM

BigCedric

Ik heb een schakelaar met daarop verschillende stromen.

16(4)A 1E4 T85
12(2)A 1E4 T105

Wat wil de waarde tussen haakjes zeggen?


groetjes

Cedric
 

Havoc

Kan verschillende dingen zijn:
- waarde voor wisselstroom vs gelijkstroom
- waarde voor 110V vs 220V
- schakelstroom vs onderbreekstroom
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Wat is het voor een type schakelaar (draai/wip).??
Wat wil je er mee schakelen??
Hoe groot is hij????

wim

Gerolf

Havoc's eerste mogelijkheid is ook mijn gok. Kan je nergens en datasheet vinden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BigCedric

Het gaat om de volgende schakelaar: http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=700503

Het is de bedoeling er netspanning mee te schakelen, te vervanging van een defecte schakelaar.

 

ysbeer

Het hangt er een beetje van af wat je moet in en uitschakelen.
Voor een zaagmachine,een compressor,een zware pomp,complete zaal verlichting e.d
lijkt hij mij te klein.
Verder kun je er alles onder de pakweg 1500 Watt mee schakelen.
En ja wat is het eigenlijk?????????????
wim

BigCedric

Het gaat om de computer en de randapparatuur zoals printer (inkjet) Dit zal dus voldoen.
Ik was inderdaad wat karig met informatie[:)]
 

pieter

De oplossing staat op de webpage van Conrad.

AC is wisselspanning en het symbool V~ is ook Wisselspanning.

grt P.

Havoc

Amaai zeg, om uit die mannen hun datasheet wijs te geraken...

Ben even bij de fabrikant de laatste datasheet gaan halen: http://www.arcolectric.co.uk/PDFS/PushbuttonSwitches_170.pdf

Daar staat dus:
- 12(12) 250VAC T105, 1E4 --> 12A, 250V wisselstroom bij 105?C dan zijn er 10000 schakelingen mogelijk maar dat is enkel voor het H type (niet dat van Conrad)
- 8(8) 250VAC T105 5E4 --> 8A 250V wisselstroom bij 105?C en 50000 maal schakelen
- 6(6) 250VAC T125 5E4 --> 6A 250V wisselstroom bij 125?C en 50000 maal schakelen

8A inductive current rating rating up to 12(12)A 250Vac (H suffix)

Zoals ik dat lees is het getal tussen haakjes de maximale inductieve schakelstroom die mag gebruikt worden.

Uit veiligheid zou ik dus maar tot 6A gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

BigCedric

Bedankt voor het verhelderende antwoord
 

wku

Volgens mij is het eerste getal de piekbelasting en het getal tussen haakjes de duurbelasting. Met name bij het inschakelen van bijvoorbeeld motoren kan de startbelasting behoorlijk hoger zijn dan de langdurige belasting.

Een schakelaar 8(4)amp kan dus bij opstart deze hoge piekbelasting van 8 amp hebben (en dus niet meer), en bij langdurig gebruik de lage waarde 4 amp.

Gerolf

Het is bij het uitschakelen van inductieve lasten dat een schakelaar het zwaarst belast wordt. Dan kunnen er vlambogen ontstaan, die inbranden op de contacten. Zolang een schakelaar ingeschakeld is, lijdt hij niet veel.
Mij lijkt het dus logisch dat de hoogste waarde staat voor niet-inductieve belastingen, zoals gloeilampen en zo, en de laagste waarde voor transfo's, motoren, ...

Maar om op de kern van je vraag te antwoorden: Die schakelaar is gerust bruikbaar voor een PC met "normale" randapparatuur.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

in de wereld van woningbouw-elektro is de aangegeven waarde de nominale schakelstroom (dus bij ohmse belasting) en de waarde tussen haakjes is de schakelwaarde bij een cos phi van 0,6 (dus inductief). Ik veronderstel dat het hier niet anders zal zijn...

Havoc

citaat:
Het gaat om de computer en de randapparatuur zoals printer (inkjet) Dit zal dus voldoen.


Wat is er mis met zo'n stekkerblok met schakelaar? Al die dingen komen toch met een netsnoer/voeding die in een stopcontact moet. Waarom zou je zoiets zelf maken als je het gemaakt voor een redelijke prijs kan vinden? Geen problemen met netspanning, inbouw in dozen etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

BigCedric

Dit omdat de schakelaar in de verdeeldoos defect is, maar aangezien het een verdeeldoos is met 10 stekkers (2 x 5) wil ik hem herstellen. Er zitten twee schakelaars in, dus de nog goede schakelaar ga ik als hoofdschakelaar gebruiken en de ander voor de laatste vijf stopcontacten. (is qua schakeling te vergelijken met een verdeeldoos geschakeld in een andere, dus de tweede krijgt geen spanning als de eerste schakelaar niet aan is)