Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

stuurstand-rijrichtingsschakelaar zelf maken?

Gestart door Michiel, 08 augustus 2011, 22:24:46 PM

Michiel

Hallo iedereen,

om de front- en sluitverlichting te laten wisselen met de rijrichting heeft Fleischmann Piccolo, en ik dacht ook Minitrix, een schakelaar in de stuurstand aangebracht dat schakelt met de rijrichting.

Hoe werkt deze schakelaar? Heeft iemand dit al eens bekeken? Een foto misschien? Zou dit zelf ook gemakkelijk te maken zijn op eeder welke as (bij 2-, 3- of 4-assige rijtuigen)?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Michiel dat zou ik ook wel eens willen weten.
Heb die schakeling in een HO mpdel al eens bekeken, maar nog niet onder de loeppe gehad.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Als ik me goed herinner gaat dat met een mechanische schakelaar, die door een nokkenas op ??n van de asjes van het rijtuig omgezet wordt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Een soort nokkenas zou kunnen, maar ik vraag me af hoe een wiel/as vrij in een richting kan draaien, en als het van richting verandert toch even een palletje (schakelaar) omzet, om dan toch weer vrij rond te draaien.

Ik zou graag het principe kennen hoe het precies werkt. Waarschijnlijk niet moeilijk, maar t is kwestie van erop te komen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Bij de Fleischmann's gebeurt dat door een switch-schakelaartje , rij je met het stuurstand naar voren dan beweegt het schakelaartje naar achteren waardoor de witte verlichting brand , en vice versa.
Het was door de gewicht en de beweging van het rijtuig dat deze schakelaar in beweging kwam , hij was op de twee voorste assen bevestigd en het werkt altijd , dus zonder decoder o.i.d.

Jammer genoeg kan ik je hier geen foto's van laten zien , rijtuig is al lang geleden verkocht , maar ik ga het eens even navragen aan een collega die dit rijtuig wel nog heeft.[;)]

just4fun

Is dit dan niet gewoon met een stel anti-parallel geplaatste diodes?
Paul

Michiel

Dat is in het geval de polariteit van de aangelegde spanning in relatie staat met de rijrichting van het rijtuig. Voor een lok op gelijkstroom klop dat, maar voor een sleep rijtuigen dat in willekeurige zin kan gespleept worden, gaat dat ballonnetje niet meer op... jammer genoeg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Ook digitaal werkt die stuurstandverandering zonder decoder.
Dus geen diodes.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI