Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Bevestigen n-rail

Gestart door marbut, 08 augustus 2011, 20:10:43 PM

marbut

Ik heb op de beurs in Utrecht sporen gekocht van 1m lengte. Nu wil ik die bevestigen op de spoorbedding maar in de bielsen zitten geen gaatjes. Het liefst zou ik de rails willen vastvijzen. Ik moet dan wel eerst gaatjes boren in de biels. Gebruik ik daar het best een dremel o.i.d. voor? Zo ja welke boordiameter? En waar vind ik dan de bijbehorende vijsjes?
Heeft iemand al ervaring hiermee?

Gerolf

Geen schroeven of nagels, maar lijm.
Desnoods witte houtlijm, maar boekbinderslijm is beter [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marbut

Dat heeft men mij ook verteld Gerolf. Alleen kan je de rails dan niet meer losmaken zonder ze te beschadigen.
Bovendien in de rails van fleischmann zijn reeds gaatjes voorzien.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door marbut

Bovendien in de rails van fleischmann zijn reeds gaatjes voorzien.



Klopt , en die hebben ook schroefjes in hun gamma om deze rails mee vast te schroeven.

Paulogic

Ik vrees als je gaat balasteren dat je met uw lijm uw
sporen ook heel hard vastzet waardoor nadien verwijderen
ook niet of toch moeilijk zal lukken zonder beschadigen.
Anders zo'n pasta gebruiken waar je ze in kan drukken.
Ikke gezien in Mechelen maar kan nu niet op de naam komen.
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marbut
Alleen kan je de rails dan niet meer losmaken zonder ze te beschadigen.
Dat kan wel, maar met schroefjes is dat natuurlijk eenvoudiger ...
Er zijn lijmen die bvb met warm water terug loskomen, en rails kunnen daar wel tegen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Water oplosbare houtlijm bijvoorbeeld. En daar ook mee ballasten (verdundeversie) en je kunt alles weer los maken.

Kees-Jan

marc goovaerts

Marbut,

Als je een minimum aan Duits begrijpt, op het forum van 1zu160 is er net een draadje opgestart over het bevestigen van N-spoor met boekbinderslijm. Misschien interessant om even te volgen ?

http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=568280