Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

verlichting gebouwen.

Gestart door ERVIN, 05 augustus 2011, 13:39:17 PM

ERVIN

Ik ben even aan het experimenteren met de verlichting die in mijn lasergesneden gebouw moet komen , maar ik zou graag overal evenveel licht hebben , ik heb nu de lampjes van Faller gebruikt ( die had ik hier nog liggen)ze zijn op de vloerplaat vastgemaakt , maar zoals je kan zien op onderstaande foto's zie je in sommige ramen heel fel licht en in andere ramen een zwak licht.
Zou het mss beter zijn om deze lampjes tegen het plafond te monteren , maar gaat daar mijn karton van het gebouw wel tegen kunnen??(hitte)

Graag even jullie suggesties , meningen hierover.;)

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen004.jpg/IMG

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen003.jpg/IMG

Klaas Zondervan

Vergeet die gloeilampjes en zet er leds in.
En dan wel tegen het plafond, want daar zitten in het echt de lampen ook.

Gerolf

Helemaal eens met Klaas.
Leds geven nauwelijks warmte af, verbruiken minder, gaan een leven lang mee, ...
En zeker bovenaan plaatsen! Het uitstralende licht vanuit je ramen zal "natuurlijk" op de grond vallen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Erwin,

Gewoon ledstrips. Heel betaalbaar, meestal op 12 volt en indien
nodig met een 'regelaartje' (dimmertje) zelfs nog mooi te
regelen. Warm wit is denk ik hier aangewezen.

Temperatuur : deze leds worden licht warm maar niets waar
karton niet tegen kan. En zo niet kleef je ze eerst op een stukje
gyproc of een overschotje plexi of zo. Trouwens ik maak kleurtjes
met reepjes gekleurde plexi en daarboven een ledstripje. Rest
wat toekleven met zwarte isoleerplakband en je hebt zo direct een
sfeer. Indien meer info... stuur maar pmken.
mvg,
Paul(ogic)

Binco

Op je foto is het er precies aan het branden Erwin [:D][:D]
Nee, ik denk ook wel dat ledstrips beter gaan zijn.
En tegenwoordig koop je ze gewoon aan de lopende meter.

[:)][;)]

ERVIN

Bedankt voor de nuttige tips mannen.[;)]
Nog een vraagje , kan je die led-strips gewoon aansluiten op de ringleiding of heb je daar een aparte trafo voor nodig??[:I]

Michiel

Om het licht gelijkmatiger te verdelen zou je de lichtbron (lampje of beter leds) hoog kunnen plaasten en naar boven gericht. Laat het dak het licht weerkaatsen (met alu-folie of wit schilderen). Aluminiumfolie zal ook de warmte beter afleiden in het gaval je lampjes zou gebruiken.

En, naar mijn mening mogen lichtjes zelfs enorm gedimd worden, zodat ze enkel als het helemaal donker is een gezellige schemer geven. Maar dat is eigen voorkeur.

En nog, als je binnenverlichting gebruikt, is een binneninrichting in juiste kleur wel zo aangenaam. Dat mag heel ruw en schematisch zijn, als er maar iets is. Dan is het al overtuigend.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ERVIN

kan je die led-strips gewoon aansluiten op de ringleiding of heb je daar een aparte trafo voor nodig??[:I]
Dat hangt van het type af. Er zijn ledstrips in de handel waar je perse een gestabilisserde gelijkspanning op aan moet sluiten, maar er zijn ook ledstrips met een gelijkrichter en stroomregelaar er op gemonteerd. Die kan je op een willekeurige spanning tussen 5 en 30V aansluiten.
Kwestie van een beetje rondzoeken en de handleidingen lezen.

Paulogic

Of een klein adaptertje van 12 volt... bestaat ook in alle
geuren en kl.. euh prijzen. [:)][:)]
mvg,
Paul(ogic)

sn00zerman

"klein" adaptertje :-)

zo'n LED strips op 12V, gebruiken 20 mA per 5 centimeter.
da's 400 mA per meter.
Als je (net zoals ik), diverse meters van die strip her en der gebruikt, heb je al gauw niet genoeg aan een "kleine" adapter.
(Ik heb een 12V/20A voeding, waarvan er al 12A gebruikt wordt door m'n RGB LEDstrip rondom de baan)

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...

Paulogic

Hihi dan is uw adapterken niet meer zo klein.
Ik bedoelde maar voor een strip tot een meter is zo'n
kleine adapter voldoende. Dus 20 stripjes van 3 ledjes
kan je hiermee doen. Voor dat grote gebouw denk ik dat
Erwin met 2 of 3 stukjes van 5 cm wel toekomt. Dus dat
valt binnen dat klein voedingske he [:)]
mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

Difusorfilters... zijn dat die filters die trekken op zo'n
achteruitrij plastiekje dat je in sommige auto's zag hangen
aan de achterruit ???
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Ik zou denken dat Difusorfilters eerder uit matte kleurloze kunststof bestaan...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik vermoed dat met kalkpapier op een afstand van de lichtbron ook al iets te doen is om het licht diffuser te maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

Michiel,

je vermoedens zijn juist. Dit hulpmiddel, kalkpapier enkel, dubbel of zelfs driedubbel gevouwen en zo voor een puntvormige lichtbron geplaatst, gebruikte ik al meer dan twintig jaar geleden om voorwerpen zonder zware slagschaduwen te kunnen uitlichten. Dit hulpmiddel is tevens uitermate geschikt om onze modelbanen met een zacht licht te verlichten om zo een mooie egale uitlichting bij het fotograferen te verkrijgen.

Jacques Timmermans