Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Steunmuren.

Gestart door ERVIN, 30 juli 2011, 18:44:06 PM

ERVIN

Na het zien van de foto's in de grootspoor rubriek ben ik aan het denken geslagen.
Omdat ik al langer niet echt tevreden meer ben over mijn steunmuren die richting tunnel gaan , had ik deze graag willen vervangen door " iets " anders , nu zijn ze gemaakt uit architectenkarton , maar om de ??n of andere reden komt de bovenlaag spontaan los , dus dat materiaal ga ik hiervoor nu liever niet meer gebruiken.
Mijn andere steunmuren zijn van hetzelfde materiaal gemaakt, maar tot hiertoe nog geen problemen mee , mss dat het een slechte plaat was??
Met welk idee speel ik , rails wil ik gaan vervangen door de beton-look imitatie , met dito ballast , dus een pas aangelegd stuk spoor.
De muren zou ik net als in het " echt" willen gaan maken , ik dacht dat deze mss met een plotter zouden kunnen gemaakt worden , en waardoor ik dan de tekening tegen de wand van de tunnelingang kan kleven ( het is maar een idee natuurlijk , mss lukt dat wel helemaal niet??)

Het gaat dus over dit stuk dat ik volledig wil her-inrichten....

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen186.jpg/IMG

En zo zou ik het graag willen nabouwen........

http://i1000.photobucket.com/albums/af122/davyken0066/NieuwespoorlijnMechelen-Brussel8.jpg/img

@Union Pacific , ik heb even je link hier geplaatst , als dat goed is? ;)

Binco

Dat gaat weer een leuk projectje worden Erwin [;)]

Voor de rails weet ik niet welke lijm je hebt gebruikt maar als dat een is op waterbasis is het gewoon een natte dweil opleggen en alles weekt terug los. (heb dat gedaan bij Linkeroever-centraal)
En dan is het gewoon terug opnieuw beginnen.

Voor de muren, Ik kan niet direct uitmaken wat voor muur dat is.
Betonblokken? Betonplaten?
Misschien iets met styreen proberen? ...

In ieder geval, ik blijf het wel volgen[8D]
[:)][;)]

Paulogic

Misschien dun hout 2 mm of zo??? Heeft al een
structuur die als je die schilderd mooie resultaten levert.
Ik heb zo al betonsteenvloeren gemaakt...
mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Is het iets in deze richting dat je wil bereiken Erwin?



Maar dan zonder de verwering.
De ondergrond is MDF 6mm (1/1: 50cm)
Grijze basis kleur opgezet (Levis Dolfijngrijs)
Voegen ingekrast, schuren, inkleuren met verf en potlood.
En dan met de verschillende kleuren acrylverf erop los gegaan.

Veel Try-and-Error, maar dat is nu eenmaal modelbouw.

Meer uitleg: 24-25/09/2011 op de open deur van MTD.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Dat ziet er inderdaad heel mooi uit, vooral de beschildering.

Trouwens ook de huisjes op de achtergrond. Amsterdamse grachtenhuizen ?

Johan Poelmans

Hmm, iets stoort me aan deze steunmuur. Je hebt weliswaar heel mooi naden gemodelleerd tussen de bekistingspanelen, maar die zijn zeker niet altijd aanwezig. Dikwijls sluiten bekistingspanelen zogoed als naadloos op mekaar aan. Allee, naadloos, je zal altijd een fijne naad zien, maar zeker niet zo zwaar als in dit model.

Wat je dan weer wel extra in de verf kan zetten zijn de kokertjes waar de bevestiging van de panelen door stak. Die kokertjes worden achteraf met een waterdichte specie opgevuld, maar hun verzonken karaktor, plus dat de plastiek ervan echt PVC-grijs is ipv beton-grijs laat ze wel opvallen.

Je zou dan bij wijze van weathering een paar roestbruine (allee, grondbruin eigenlijk) sporen naar beneden kunnen laten lopen aan 1 van die kokertjes: de waterdichte afdichting pakt niet altijd onmiddelijk, en dan heb je klei die er met het grondwater is doorgespoeld.
 

ERVIN

Dat is idd wat ik in gedachten had , in september spreken wij mekaar hier nog over.[;)]

SuSke

@Johan:
De naden zijn niet de afmetingen van de bekistingspanelen, die zie je inderdaad niet.
Het zijn de stortnaden.
Elk paneel is 5cm breed op 6,5cm hoog (1/1: 4,35m x 5,65m).
Die naden zie je wel veel explicieter.
Meestal worden die ook nog uitgewerkt met een hoeklatje van ongeveer 2cm dik om de lijnen op het zichtvlak goed te krijgen.
Elke 40cm (1/1: 35m) is er een bredere voeg voorzien die dienst doet als uitzettingsvoeg.
De totale muur varieert in hoogte van 12cm naar 17cm over een lengte van ongeveer 3,60m.

Over de verdere detaileringen met onder andere de accenten voor de clavetten-openingen heeft zich op de club al een aardig discussie ontsponnen - te veel detai / waaromniet / muren zijn nog niet zo oud.
Een voorbeeldje dat een beetje het midden houdt is deze foto misschien:



Hier zijn al verweerpoeders aan te pas gekomen en een aantal details geaccentueerd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik dacht wel dat Suske iets zou laten zien [8D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Het is dan inderdaad een knap voorbeeld ervoor,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

SuSke

Bedankt h? mannen, nu ga ik blozen [:I]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.