Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Handbediende wissel tussen seinen

Gestart door Johan Poelmans, 28 juli 2011, 15:39:47 PM

Johan Poelmans

Heyla,

Ik ben dit al een paar keer tegengekomen: een wisselstraat met grotendeels electrisch aangedreven wissels, en de nodige seinen ter beveiliging hiervan, maar daartussen staat toch 1 handbediende wissel (met bollendstamper dus) die toegang geeft naar/vanop een zijspoor. Dat zijspoor is dan ofwel afgedekt met een bord STOP + Snnn, oftewel met een hoofdsein.

Wat is de procedure hiervoor?

Ik ben trouwens in beide gevallen niet dichtbij gaan kijken, in het eerste geval was dat op Genk Goederen, en in het 2de geval in Beringen Mijn, maar daar is het me pas opgevallen bij het bekijken van de fotos: Ik ga er van uit dat het vergrendelingsmechanisme van die bollenstamper dan ook gesloten wordt met een hangslotje? Want in Beringen ligt die wissel dus op het hoofdspoor dat momenteel nog druk bereden wordt door reeks 41ers.
 

2012

Dat is op lijnen inderdaad beveiligd met een slot, als men de sleutel eruit haalt, dan kan men op de blokpost het sein niet meer open zetten voor doorgaand verkeerd (wegens geen controle meer op die wissel) Sxx is S422, das een toelating tot vertrek of overschrijden van een rood sein, daarom moet er een "bediende van de beweging" ter plaatse zijn die dat afgeeft aan de bestuurder.

In Genk station is ook zo een slot wissel die er ook voor zorgt dat de seinen bij gedraaide wissel(s) niet kunnen open gezet worden. Al deze bewerkingen worden gedaan met een bedienaar van de wissels die dan ook toelating tot vertrek geven.

Johan Poelmans

Wacht efkens, al die sloten ;)

Dus als ik het goed begrijp moet er in de buurt van dat sein ergens een kastje staan met een electrisch slot. Trek je de sleutel eruit, dan valt er een contact weg waardoor de blokpost het sein niet meer open kan zetten, en met dezelfde sleutel haal je het hangslot van de wissel? Waarna je alweer naar het sein moet gaan, om de andere route open te laten zetten met sleutel en telefoon naar de blokpost?

Ofwel sla ik de bal compleet mis ;)
 

2012

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Wacht efkens, al die sloten ;)

Dus als ik het goed begrijp moet er in de buurt van dat sein ergens een kastje staan met een electrisch slot. Trek je de sleutel eruit, dan valt er een contact weg waardoor de blokpost het sein niet meer open kan zetten, en met dezelfde sleutel haal je het hangslot van de wissel? Waarna je alweer naar het sein moet gaan, om de andere route open te laten zetten met sleutel en telefoon naar de blokpost?

Ofwel sla ik de bal compleet mis ;)



Je bent in de buurt, het systeem in Genk station is wel zonder hangslot, de wissel heeft een (lijk wel middeleeuwse) sleutel nodig om verlegd te worden, die zit in kast aan het sein ingedraaid dat idd een electrisch contact doorgeeft tot op de blokpost. Haal je die sleutel daaruit kan sein niet meer geopend worden, maar je kan er wel de wissel mee ontgrendelen. De lok die ingesloten zit tussen doodspoor en zijn rijtuigen kan dan via 2 handwissels met die sleutel van spoor 1 naar spoor 2 rijden of omgekeerd. As die dan op het juiste spoor zit, steekt de onderchef die sleutel weer in dat slot van de seinkast en de blok heeft dan zijn sein terug onder controle.

marc goovaerts

Mooie, leerrijke foto's. Ook de high-tech grafitti-handleiding bij de schakelaars spreekt boekdelen over de NMBS [}:)]

Johan Poelmans

Ja, daar dacht ik net hetzelfde over!

Merci voor de foto's. Dit boeit me enorm!