electrische wissel aansluiten

Gestart door stp, 25 juli 2011, 19:42:00 PM

stp

Help!

Ik ben geen kei in electriciteit, dat is duidelijk bij mijn vraag.

Ik kocht een handmatige wissel van roco met een motortje in " het spoor" in Haasrode.
Die verkoper gaf me daar een "bakje" bij van Vissmann, daarmee kan ik de wissel links of recht zetten.
Dat was alles dat ik nodig heb zegt hij.

Ik kom thuis en doe alles open. Aan dat motortje zitten 3 draadjes (groen, rood en bruikn )met een stekker.

Nu komt het :
1 ) de stekker past helemaal niet in dat bakje van viessmann
2 ) ik zou stekker kunnen overknippen en in bakje van viessmann monteren maar dan heb ik toch nog altijd geen voeding???
3 ) dat moet toch ook over een transfo gaan???
4 ) ik kan er dus niet aan uit hoe ik die wissel moet aansluiten

CONCREET :
Kan iemand me zeggen hoe ik zo een motor op een wissel van roco aansluit?

Alvast bedankt!

Johan Poelmans

Dat bakje van viessman, heb je daar een typenummer van? Want dat vanalles zijn ;)

Zelfde voor dat motortje eigenlijk. Plaats desnoods een foto ;)

PS: Ik ben er zeker van dat de vriendelijke mensen van Het Spoor je verder willen helpen.
 

stp

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Dat bakje van viessman, heb je daar een typenummer van? Want dat vanalles zijn ;)

Zelfde voor dat motortje eigenlijk. Plaats desnoods een foto ;)

PS: Ik ben er zeker van dat de vriendelijke mensen van Het Spoor je verder willen helpen.



Ik zet er morgen wat foto's op.
Natuurlijk wil die man me verder helpen maar eerlijk gezegd ben ik wel wat verlegen om dat te gaan vragen [:I]
ik hoor hem nog zo zeggen : "zeer gemakkelijk, gewoon aansluiten" [:)]

stp

Zoals beloofd : de foto's :

De wissel met het motortje :

Vissmann bakje :


alles samen :


Hoe kan ik dit nu aansluiten? Ik heb een transfo van mijn digitale startset :



Ik weet niet meteen hoe het moet. En zeker niet zonder overknippen van fiche...

Bedankt!

gjvdz

je moet deze inderdaad overknippen en de rode en groene draad horen in het bakje denk ik en de zwarte in de massa van de trafo.
Mvg Giel-Jan

B-Modelbouw

Achteraan het drukknop-bakje (Viessmann 5549) heb je vier rode en vier groene aansluitpunten, goed om vier wissels te bedienen.
Links van dat bakje zit ook nog een aansluiting (gemeenschappelijk voedingspunt) - Hierop sluit je de tweede draad die afkomstig is van je transfo.

De overige aansluitingen heeft mijn voorganger reeds verteld.

Kort samen gevat:
-Zwarte draad van de wisselbediening gaat naar de transfo (klem 1).
-Rode draad van de wisselbediening gaat naar de linkse rode aansluiting achteraanop je bedieningskastje
-Groene draad van de wisselbediening gaat naar de linkse groene aansluiting achteraan op je bedieningskastje
-extra draadje tussen transfo (klem 2) en de aansluiting links op je bedieningskastje...

Nu is de wissel bedienbaar met de linkse rode/groene drukknop.

Succes...


Johan Poelmans

Kan ik eigenlijk weinig aan toevoegen behalve dit nog:

Je kan je wisselaandrijving zowel van je digitale spanning (dus de 2 draadjes die naar de sporen gaan) voeden als vanuit een extra transfo.

Het nadeel van een magneetartikel op digitale spanning te hangen is dat die dan een klein beetje vermogen verbruikt (maar in jou geval enkel tijdens het omschakelen). Bij een al iets zwaarde belaste baan zou je kunnen zien dat je locs even trager rijden (dat had ik bij een wisselstraat van 8 wissels met Conrad wisselmotoren, 1 van de redenen waarom ik die niet meer gebruik). Je moet dan een extra booster plaatsen die redelijk kostelijk is.

Dus ga je bij grotere banen een apparte transfo voorzien voor je accesoires (wissels, seinen). Maar in jou geval zou ik dus gewoon de digitale rijspanning gebruiken, je hebt dan niets extra nodig, je moet geen stekkers afknippen van je transfo (wel van je roco aandrijving, maar dat is standaard [8D]).

Kortom: Vervang in B-modelbouw zijn post dus 'klem 1' door 'linkerspoorstaaf' en 'klem 2' door 'rechterspoorstaaf'.

Veel succes, niet alleen nu, maar ook in het leerproces van digitaal rijden ;)
 

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

stp

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Foto's zijn niet zichtbaar



Normaal zou dat nu terug in orde moeten zijn.

stp

Allen bedankt voor de reacties en zeer nuttige uitleg. Denk dat ik het systeem wel doorheb nu.

Dit weekend alvast uitproberen..

Stefan

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dgrr57

Tekening uit een oud M?rklin catalogus, maar principe is universeel [;)]


stp

Super dgrr!!
Nu kan het niet meer mislukken. Dat had ik in gedachten te proberen dit weekend.

Bedankt allen!!!

ERVIN