Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

Een grote baan, en zijn onvermijdelijke einde

Gestart door Johan Poelmans, 25 juli 2011, 17:35:41 PM

Johan Poelmans

Heyla,

Verleden maand toch een huiverinwekkende gedachte gehad, en ik moet ze even kwijt.

Zelf ben ik al een tijdje aan het plannen geweest aan een grote geautomatiseerde baan. Maar in de wetenschap dat ik in dit huis niet eeuwig zal wonen heb ik de baan modulair opgebouwd. Leuk, maar je kijkt toch steeds met bewondering naar grote banen zoals die van pakweg Ervin. Echte levenswerken zijn het, waar een treintje niet snel zal vervelen, omdat het niet zomaar een rondje rijdt, maar telkens een onvoorspelbare route aflegt.

Ooit woon je dan in een huis waarvan je zegt: hier verhuis ik nooit uit, tenzij tussen zes planken. En dan begin je zelf aan die grote vaste baan. Je steekt er niet alleen duizenden euros in, maar jaren werk. Je weet echter dat je die baan nooit of te nimmer kan verhuizen, maar dat is niet erg. De afbraak zal je niet meer meemaken. Althans, dat denk je.

Ja dat denk je. Verleden maand heb ik als werfleider (ik zit in de woningbouw) 2 werven opgestart van 2 bouwheren, die toevallig allebei voor hetzelfde infrastructuurproject onteigend zijn. Hun woning was net afbetaald, ze hebben daar allebei het nodige werk zelf in gestoken, maar op het einde van de rit vinden ze de onteigening niet erg: daar komt een schatter aan te pas, en ze werden behoorlijk vergoed door de overheid, zodat ze opnieuw kunnen bouwen.

Maar dit waren geen modelspoorders. De eerste gedachte die ik als modelspoorder dan heb: stel dat je boven een vaste baan hebt staan? Die schatter trekt zich hier geen bal van aan (omdat die modelbaan de waarde van je woning niet laat stijgen op de vastgoedmarkt), en als die dat al zou doen, dan kan die nooit de jaren werk die je erin stak schatten.

Het is een gedachte die me niet meer los laat, en waar ik telkens weer aan denk wanneer ik de grotere banen op dit forum bewonder. Hoe zou je hier in godsnaam mee omgaan als eigenaar? Uit miserie stoppen met de hobby? Even groots pnieuw beginnen? Of gewoon kleiner (modulair?) opnieuw beginnen?

Peter

Hallo Johan,

Ook een modulaire baan is niet het ideaal. Bij een verhuis is de kans miniem dat je een ruimte ter beschikking gaat hebben waar die modules terug in passen. Je moet, als je geluk hebt ze niet allemaal aanpassen, maar de nieuwe die je moet bouwen of de veranderingen die je er aan moet doen zullen in de meeste gevallen altijd een kleurenverschil geven
Bij de afbraak een tijdje geleden van mijn baan dacht ik wat oude stukken te kunnen hergebruiken, maar het verschil is veel te groot. Zelf strooimaterialen van hetzelfde merk en nummer verschillen soms al van bus of zakje. Na de jaren is het verschil nog veel groter, en dan moet het materiaal nog te krijgen zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Als ik opnieuw zou beginnen (en ik heb er al wel eens aan gedacht) zou het in elk geval een verhuisbare baan worden.
Nu heb ik ook een vrij grote vaste baan "in aanbouw" op zolder. Onteigeningen of zo zie ik hier niet zo gauw gebeuren , maar je weet natuurlijk nooit ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marctje

das de rede waarom ik mee doe met de minibaantjeswedstrijd. zo heb ik toch een baantje als basis waarmee ik al heel wat kan spelen, de baan zelf is 2 meter lang op 45 cm, dus bruikbaar in gelijk welk huis. de latere uitbreiding zal gebeuren met een soort van schabben systeem, maar zo ver ben ik nog niet. (wedstrijd 2012)
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

ysbeer

Dat soort angst dromen ken ik ook wel (heb ze gekend)

Vergeet het,wat is zeker,morgen kun je onder de bus komen ,je huis kan afbranden,er kan een aardbeving komen,je vrouw kan weglopen,vliegtuig op je dak,enz enz

Tenzij je zeker weet dat je hier (of daar)niet blijft wonen ,begin dan gewoon.
En wat peter zegt,module of gewoon brokken passen nooit meer in je nieuwe behuizing.
of je vind ze niet mooi meer.
Ik heb 3 banen gesloopt voor mijn huidige,en altijd ben ik weer met nieuwe energie en nieuwe ideeen opnieuw begonnen.
Wat je wel verhuisbaar kunt maken zijn electro en electronica delen,bouw die zo dat ze mee te nemen zijn.
En ook nog wat je uiteindelijk weggooit is echt geen duizenden euros,je loks en wagens,huisjes,lampjes,mannetjes gaan gewoon mee,rails als je het slim aanpakt ook,en die paar honderd euro voor lijm gips karton,zijn wel te overkomen.

wim

Koen

Johan,

Ik zit met dit probleem, niet omdat ik moet verhuizen maar door problemen met de rug.
Ik heb een middelgrote vaste baan opgebouwd. Een zevental jaren geleden ben ik beginnen bouwen en na veel denkwerk, overleg met Erwin heb ik nu een baan die structureel goed in elkaar zit. Helaas heb ik een tweetal jaren geleden tijdens de verbouwingen een rugletsel opgelopen. Onder de baan kruipen is zowat een lijdensweg en is bijna onmogelijk geworden. En dan sta je daar. Vijf jaar werk voor niets want ik kan de baan niet meer afwerken. Rijden is mogelijk zolang alles vlot verloopt maar valt er een loc stil op een moeilijk bereikbare plaats, dan beginnen de problemen.
Na een dik jaar twijfelen, heb ik vorig weekend besloten om met veel pijn in het hart de baan volledig af te breken.
En dan stel je de vraag wat nu? Stoppen? Ik kan je verzekeren dat de moed in je schoenen zinkt. Na heel wat nachten wakker gelegen te hebben, heb besloten om een nieuwe maar eenvoudige baan op te bouwen die zeer toegankelijk is. Het concept zal een dubbelsporig traject worden dat over beide zolders zal lopen. Voor de rest ligt er nog niets vast. Uiteraard moet er wel een  beperkt station en een schaduwstation komen maar deze laatste zal wel op ooghoogte gebouwd moeten worden.
Enfin, tijd brengt raad.
Hoe dan ook zal deze baan in omvang beperkter blijven omdat ik nog steeds met het project "Mechelen 2018" bezig ben (welke een modulaire baan wordt).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Pol

Voor zo'n zaken vrees ik ook eerder. Ik zit nu al met rugproblemen, wat gaat dat in de toekomst geven. Een vaste baan geeft nu eenmaal af en toe wat kruipwerk. In hoeverre hou je daar bij de opbouw al rekening mee als je nog maar 35 jaar bent? Zeker iets waar ik momenteel erg bij stilstaan bij het plannen van mijn baan.

Groeten,
Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ysbeer

Koen
ik snap het probleem,ik tob daar ook mee.
Niet zo zeer met kruipen ,maar meer met zitten onder de tafel.
Ik heb dan ook bijna alles op de tafel gebouwd ,ook de wissel aandrijvingen.
Maar ja blijven staan of er uit lopen ,inderdaad altijd op de plaats waar je net niet bij kunt.
sterkte

wim

ERVIN

Ook ik denk hier soms wel eens aan hoor , wat als.....
Maar die gedachte verdwijnt dan meestal even snel als ze gekomen is , je leeft maar ??n keer ( al beweren sommigen van niet) , en ik geniet elke dag opnieuw van datgene waar ik aan bezig ben.
Zoals Ysbeer het zegt, welke zekerheden heb je nog, morgen kan het met je afgelopen zijn , we zijn hier in het verleden al collega's verloren h?.
Moest ik opnieuw moeten beginnen , door eender welke reden , ik zou opnieuw zulk een groot project opstarten , mss nog wel groter , ja dat kost geld , v??l geld , maar welke hobby is gratis , een vriend van mij gaat op karpers vissen , die zit weken aan ??n stuk naast het kanaal in een tentje , met allerhande electronische apparatuur om zelfs de karpers op te sporen en ze te lokken , ik weet hoeveel duizenden euro's dit hem heeft gekost , en als hij dan zo'n kanjer van een vis vangt neemt hij er een foto van en zet hem notabene terug in het water , in plaats van hem op te eten.
Ieder zijn ding natuurlijk.
Maar ik begrijp bovenstaande reacties maar al te goed hoor , maar dit is iets dat je voor jezelf moet uitmaken vind ik.[;)]

janjozef

Ik ook heb 10 jaar geleden mijn vaste baan moeten afbreken. Voor mij komt er nooit geen vaste baan meer in huis. ik ben lid geworden van MTD en heb nu altijd een baan te beschikking om te rijden,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Kees-Jan

Sja. Ooit ook eens aan een grote baan begonnen en nooit afgemaakt. Niet vanwege verhuizing afgebroken maar om het feit dat ik van mezelf wist dat ik deze nooit af zou krijgen (de berijn baan)........

Inmiddels ben ik een andere weg ingeslagen en bouw uitsluitend nog in modules. De modulebanen die ik nu bouw passen dan ook thuis in een vast deel zonder landschap en kunnen mee naar beurzen. Op de beurzen zit er dan een standaard schaduwstaion aan.

Het module bouwen heeft voor mij het voordeel dat ik thuis in mijn baan makkelijk kan wissellen van thema en het bouwen veel gemakkelijker is. Je zet immers een bak op zijn kant en kunt makkelijk alle electronica aansluiten.

Om meer diepte in mijn modulebaan van Berlijn te krijgen komen er achtergronden van 20 cm aan zodat er toch een diepte van 80cm ontstaat.

Grote baan is mooi maar ik begin er niet meer aan.

Kees-Jan

just4fun

Tja, zo denken overkomt iedereen wel eens.

Aan het geld moet je niet denken. Modelspoor kost veel? Welke hobby niet?
Vaste baan of module? Als je huis (of club) afbrand, ben je een modulebaan ook kwijt.
Gaan vissen beter dan modelbouw? Misschien krijgt uw partner wel een hersenbloeding en is (al dan niet voor een stuk) verlamd en is ze aan huis gebonden en heeft u elk moment van dag nodig. Dag vissen.
Sporten dan? Niks mis met sport, maar misschien kegelt er wel de ene of andere snoodaard met z'n auto jou van de weg, zodat je de rest van je leven in een rolstoel moet doorbrengen. Dag sporten.

Alles heeft een bepaald risico en elke keuze die je maakt heeft bepaalde consequenties. Als je geen enkel risico wil lopen, kan je ook absoluut niets doen.

Ik begrijp het denken 'wat als ...' maar niets kan gebeuren zonder keuzes te moeten maken.

Paul

modeltreinbart

Een vaste baan lijkt ind. leuk maar door plaats gebrek (kleine ruimtes) is het onmogelijk om het vol te zetten met een vaste baan. Daarom opteer ik voor module bouw, daar ik net plaats genoeg heb om per 2 bakken te werken indien nodig. Maar het leukste is nog werken aan een minibaantje, qua opslag plaats en mobiliteit iets handiger is. Moet enkel rekening houden met de breedte van de traphal in de gemeenschappelijke hal omdat er geen lift is.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Durango

Dit probleem heb ik eens bij de hand gehad. Gelukkig had mijn oude baan voor een deel een segmenten bouw. Deze heb ik kunnen meenenem maar het vaste gedeelte moest worden gesloopt. Mijn nieuwe baan is en wordt weer opgebouwd uit handzame segementen die zelfs in een middel grote auto kunnnen passen. Een heel klein gedeelte is vast maar hier is geen landschap op (schaduwstations). Het bijkomend voordeel is dat je de segmenten alla modules op zijn kant kan zetten om de electronica aan te kunnen leggen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Johan Poelmans

Straf toch die uiteenlopende meningen :)

Ik heb er lang van wakkergelegen, vooral dan omdat ik aan een serieus grote baan was begonnen, met het idee om hem in segmenten op te bouwen. Maar gaandeweg realiseer je je inderdaad dat je veel te gammel aan het bouwen bent om dit nog ooit te verhuizen, laat staat dat je railovergangen nog kloppen, etc.

Daarom heb ik het iets kleiner aangepakt. Ik heb de zware beslissing genomen om toch al een half jaar werk te slopen en met een beter doordacht concept te starten. De baan die ik nu aan het maken ben is 1m60 x 6 meter, en de modules zijn buiten in mekaar gestoken, en door het zolderluik binnengeraakt, dus die gaan er ook weer uit [:o)]. Bovendien zijn de modules al een paar keer van mekaar geweest, en de railovergangen komen goed uit. Ik slaap dus een pak beter momenteel, en werk met veel plezier en vooral een gerust hard verder aan deze baan.

Maar met bovenstaande net achter de rug, en stiekem dromend van een grotere vaste baan was dat verhaal van die onteigeningen toch verschieten.

Ik bouw lustig verder, gerust dat ik de baan nog kan (en zal) verhuizen. En ondertussen kunnen we nog een aantal jaar nadenken over een volgende, nog grotere, baan ;)