Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Strenge inspectie...

Gestart door jakke, 06 juli 2011, 12:57:33 PM

jakke

Strenge Nederlandse inspectie blijkt uit artikel met volgende link:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110706_026 of :

De Nederlandse Spoorwegen kreeg dit jaar twee boetes opgelegd, omdat Franstalige Belgische machinisten op de lijn Luik-Maastricht geen Nederlands bleken te spreken.

Dat leidt volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat tot gevaarlijke situaties, omdat de Franstalige machinisten geen normaal gesprek kunnen voeren met de Nederlandse treindienstleiding.

De IVW kondigt voor dit jaar meer controles aan.

Al in 2006 legde de IVW een dwangsom op vanwege de Franstalige machinisten, en de Nederlandse Spoorwegen beloofde toen beterschap. Controles eind vorig jaar leerden dat de Franstalige machinisten nog steeds geen Nederlands spraken.

De hoogte van de boete is gelijk aan de kosten van een extra persoon in de cabine die de taal wel kan spreken. De boetes werden dit voorjaar ge?nd.

Duitse machinisten die op Nederland rijden, kennen hun talen volgens de inspectie wel.


Was in de treinramp van Pecrot het taalproblemen ook niet een van de aangeduide moeilijkheden ?
Dus volgens mij terechte controles .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

chef garde

citaat:
Geplaatst door jakke


Was in de treinramp van Pecrot het taalproblemen ook niet een van de aangeduide moeilijkheden ?




Voor een stuk wel, anderzijds dan weer niet, als je de gesprekken hoort van net voor de ramp in Pecrot en droogweg hoort van "Jamaar, da verstane kik nie zenne, spreekt eens Vloams", dan heb ik de indruk dat men maar al te goed Frans verstond, maar het als "fiere vlaming" weigerde te doen omdat die Waal aan de andere kant van de telefoon ook geen moeite deed om Vlaams te spreken.

Wat de inspectie betreft vind ik dit een uitstekend initiatief!!

janjozef

het grappige is dat de Nederlanders de Waalse rekening krijgt, moeten niet altijd Vlamingen zijn, [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marctje

vind ik niet meer dan juist. ik heb net examens gedaan voor treinbegeleider en voor bestuurder rangeringen. voor treinbegeleider moest ik een schriftelijke proef frans doen, deze was eliminerend en nadien een mondelinge proef frans voor een jury, ik ben hiervoor geslaagd en wacht nu op een eventuele aanwerving (ging gebeuren in september maar is uitgesteld tot nader order), als treinbegeleider moet je ook binnen de 5 jaar na aanwerving een examen frans afleggen voor Selor (hiervoor krijg je dan maandelijks een premie als je geslaagd bent en beschouwd als tweetalig). voor het examen van bestuurder rangeringen ben ik trouwens ook geslaagd en hiervoor moet ik op 1 september medische en psychologische test afleggen met aanwerving in november. hier moet je wel geen frans kennen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

prulleman

voor stationspersoneel gelden heel andere regels.Binnen het Brussels gewest, edingen en moeskroen moet je tweetalig nederlands/frans zijn. in welkenraed is het duits/frans verplicht. buiten deze zones is het echter VERBODEN om de andere taal te spreken,het kan eventueel gedoogd worden (meestal ivm telefoongesprekken) maar in een gesprek van man tot man riskeer je een BOETE. Onlangs is er nog een college uit leuven gestraft wegens het niet naleven van de taalwetgeving[}:)]

cyberbeast

citaat:
Geplaatst door prulleman

voor stationspersoneel gelden heel andere regels.Binnen het Brussels gewest, edingen en moeskroen moet je tweetalig nederlands/frans zijn. in welkenraed is het duits/frans verplicht. buiten deze zones is het echter VERBODEN om de andere taal te spreken,het kan eventueel gedoogd worden (meestal ivm telefoongesprekken) maar in een gesprek van man tot man riskeer je een BOETE. Onlangs is er nog een college uit leuven gestraft wegens het niet naleven van de taalwetgeving[}:)]



Huh? Dus als ik achter het loket sta in Ieper, een kaartje verkoop aan een Waal en hem wat uitleg geef in het Frans dan kan ik daarvoor een boete krijgen? Het moet niet gekker worden.
 

doenitz

het kan nog gekker: de loketbedienden in de luchthaven krijgen geen taalpremie voor frans omdat de luchthaven op vlaams grondgebied licht. terwijl toch het merendeel van de klanten een andere taal spreekt.
de treinbegeleiders mogen omroepen ofwel enkel in het nederlands ofwel nederlands, frans en duits en engels....
[?]
 

janjozef

dat laatste klopt niet op de lijn Brussel-Antwerpen is het steeds nederlands en frans of frans en nederlands dus 2 talen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

trainfreak

citaat:
Geplaatst door janjozef

dat laatste klopt niet op de lijn Brussel-Antwerpen is het steeds nederlands en frans of frans en nederlands dus 2 talen

Jan

Ik denk dat doenitz bedoeld dat het in de luchthaven zo is..
Dus ofwel Nederlands, ofwel alle vier de talen.

Op de trein is het enkel Nederlands, Frans of beiden.

De Brusselse stations zijn dan nog aparte gevallen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat in Brussel-Zuid in het Nederlands+Frans (of omgekeerd) werd omgeroepen en dat dit in Brussel-Noord net omgekeerd was.
In Brussel-Centraal wisselt men elk jaar (het ene jaar eerst Frans, het jaar erop eerst Nederlands).
Spoorse groeten
Dimitri

chef garde

Bij aankomst in Brussel (Zuid of Noord) wordt eerst in de moedertaal van de treinbegeleider omgeroepen, daarna in de 2de landstaal.  

Een Vlaming doet het dus Nederlands-Frans, een Waal vertelt het u Frans-Nederlands.  Enkel in de faciliteitengemeenten moet de volgorde gerespecteerd worden.

En wat Doenitz schrijft over Brussel-Nationaal-Luchthaven klopt ook volledig, ofwel enkel in het Nederlands omroepen, ofwel NL-FR-ENG-DUITS ...

trainfreak

Chef garde, ik heb het over de omroepers in het station, weet je daar soms iets meer over?
Spoorse groeten
Dimitri

doenitz

ik had het over de treinbegeleiders die naar de luchthaven gaan.[:)]
citaat:
Geplaatst door janjozef

dat laatste klopt niet op de lijn Brussel-Antwerpen is het steeds nederlands en frans of frans en nederlands dus 2 talen

Jan

 

janjozef

citaat:
Geplaatst door doenitz

ik had het over de treinbegeleiders die naar de luchthaven gaan.[:)]
citaat:
Geplaatst door janjozef

dat laatste klopt niet op de lijn Brussel-Antwerpen is het steeds nederlands en frans of frans en nederlands dus 2 talen

Jan





Die naarr de luchthaven neem ik nooit, veel te duur,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

chef garde

citaat:
Geplaatst door trainfreak

Chef garde, ik heb het over de omroepers in het station, weet je daar soms iets meer over?

Neen, daarbij kan ik u niet helpen.