Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Ballast verdonkeren

Gestart door Binco, 01 juli 2011, 14:04:58 PM

Binco

Ik had hier eens een proefstukje gemaakt met ballast.
Voor dat eventueel nieuw projectje wil ik een spoorlijn dat nog niet zolang geleden is (her)aangelegd is maar al wel goed bereden.
Dus dan dacht ik in het midden mag dat al goed zwart zien, langs de buitenkant zowat bruinig en dan beneden nog grijs, zoals het er juist ligt.
Mijn redenering was dan om de lichtste kleur te nemen en die dan in het midden en op zij wat te verdonkeren en beneden zo te laten.
Nu dat verdonkeren hoe doen jullie dat?
Ik heb zowat verf verdund met water en dat er op gedruppeld. Echter enkel tussen de steentjes wordt het wat bruinig, de steentjes zelf niet V
Vermoedelijk doe ik toch iets verkeerd :o) maar wat ... :D
:);)

ysbeer

Als het goede ballast is,dus echte steen ,dan neemt dat geen water op.
je zult met de verfspuit aan de gang moeten.
Maar eerst goed proberen.
handiger blijft volgens mij,de juiste kleur gebruiken,(mengen)
wim

Johan Poelmans

Ik heb goede ervaringen met de grijze Jo ballast van Conrad, en die weatheringsproducten die ik bij het spoor vond...

Heb daar wat nuances mee gelegd tussen druk en amper bereden ballast op een klein timesavertje
 

janjozef

Gewoon roestkleurig air-brushen, en onmiddelijk daarnade rails bovenop goed afkuisen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

railman56

stephen, geef eens wat meer uitleg hoe je je ballastbed hebt gemaakt en met welke materialen.
de airbrush zal de enige uitkomst worden denk ik
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ERVIN

Een air-brush hoeft niet noodzakelijk hoor , onderstaande foto's laten een ballastbed zien die ik gewoon met een verfborsteltje heb behandelt.




Binco

@ Raiman 56
De ballast is van Woodland scenics, light gray gelijmd met decobal.

Een airbrush heb ik wel niet, maar wat Erwin hier toont is zeer interessant.
@ Ervin
Met verfborsteltjes zeg je? En je verf dan niet verdund ofzo?[:)]
Ziet er wel goed uit![;)]

@ Ysbeer
Over dat mengen had ik ook al gedacht, maar ik denk dat je met zelf kleuren en eerder geleidelijkere overgang gaat krijgen.
Bij mengen vind ik het contrast nogal groot.

[:)][;)]

ERVIN

Dank je wel Binco , verf is niet verdund , de verf die ik gebruik is Vallejo en Pollyscale.Deze laatste kocht is altijd bij Collectorsbank , maar nu die stoppen met hun huidige winkel zal het moeilijker worden om daar aan te geraken vrees ik.[:(]