Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Koperplaten solderen? Lukt niet!

Gestart door Michiel, 27 juni 2011, 19:26:24 PM

Michiel

Hallo iedereen,

Bon, ik men ook eens begonnen met het bouwen met koper en messing. Voor een mechanische constructie wou ik messing buisjes solderen op een koperplaat. Ik heb hiervoor een gat geboord in de koperplaat, de koperplaat blank geschuurd en ontvet. Buis in het gat, flux rond de te solderen verbinding. Dan met een electrische soldeerbout van 100W de boel opwarmen, en.... noppes!

De souduur wilt maar niet hechten aan de koperplaat. De sourduur wilt gewoon niet uitvloeien. Zelfs met deze bout een minuut lang stevig tegen de plaat aangedrukt lijk ik de temperatuur niet voldoende te hoog te krijgen. ter info: het buisje heeft een buitendiameter van 1mm, en de koperplaat is 0,5mm dik.

Hoe kan ik deze verbinding solderen? Wat doe ik fout?
IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/IMG_0706.jpg/IMG
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

Michiel,

heel simpel, het vermogen van je soldeerbout is nu eenmaal te gering om de omgeving rond de boring, waarin je het buisje wilt solderen, voldoende warm te stoken.

Immers koper is een zeer goede warmte geleider en zal dus van natura uit de afgegeven warmte van de soldeerbout proberen over de gehele plaat te verdelen.  Als je de koperplaat eerst in een oven tot ca. 200?C zou voorverwarmen heb je meer kans dat je een mooie soldeerlas rond het buisje gelegd krijgt.

Jacques Timmermans

Michiel

Jacques,

Ik vermoedde inderdaad dat ik met de bout de temperatuur niet hoog genoeg kreeg. Maar ik vrees dat mijn vrouw het niet ziet zitten als ik de oven ga gebruiken voor mijn modelbouwgebeuren. [:(]

Maar gezien je mijn vermoeden bevestigd, voel ik nattigheid, en vraag me dan af of misschien WSA-solderen een oplossing zou zijn? Of blijf ik dan ook met het zelfde probleem zitten dat de temeratuur niet hoog genoeg wordt opdat de souduur zou vloeien en hechten?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

kcid

Hallo , het zal je beter  lukken met een soldeerpistool , kost ongeveer ?15 ,compleet in koffer met  alle  onderdelen erbij , kijk maar eens bij de GAMMA of  Praxis,  dat soldeer pistool  levert 200 Watt,  het werkt  perfect  voor  koperen  platen .

succes

Dirky

ik gebruik een (lompe) Weller bout van 500W voor zulke dingen.
Wat ook belangrijk is, is de warmte-overdracht van de bout naar de plaat. Een mooi vlak op de bout plat tegen de plaat geeft ideale overdracht als er wat soldeer tussenzit...

Gerolf

Omdat je koperplaat zoveel afvoert, heb je of meer vermogen, of een hogere temperatuur nodig.
Blijft die plaat zo groot? Wat wil je maken? Misschien kan je de plaat, en dus je koelvin, al verkleinen...
Een soldeerpistool is inderdaad een mogelijkheid, maar het kan zijn dat je ook met dat toestel relatief lang moet verhitten.
Een WSA is uiteraard een optie, maar niet iedereen heeft zoiets.
Een gasbrandertje - zelfs zo'n goedkoop dingetje van bvb conrad - zal ook lukken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hartelijk bedankt voor de suggesties. En, het is erg duidelijk: meer vermogen, minder koperplaat.

Ik wou een vrij starre homogene structuur hebben om een vrij omvangrijke reeks servo's, stangensysteem en scharnieren op te monteren. Dat werkt handiger dan alles onder de baan individueel aan te brengen.

Maar gezien de problematiek van het benodigde vermogen voor het opwarmen van de koperplaat, dacht ik ook al om toch maar die plaat te reduceren tot een strip. Hoe ik dat ga doen, weet ik nog niet. Mijn ijzerzaagje is hiervoor wel erg klein. Maar goed, dat is een probleem voor morgen.

Thanks voor de suggesties, ik weet weer waar naartoe te werken. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

koperplaat kan je inkrassen langs een lineaal met bijvoorbeeld een oude vijl die op een punt geslepen is. Eenmaal diep genoeg kan je met heen en weer buigen de plaat breken....

Michiel

Dirky,

had ik net gedaan, dat snijden en plooien, en dat gaat vrij vlot. Ik heb nu een strip. Ik merk nu dat het solderen NET niet goed gaat, maar ik ben er bijna. Het plakt nu wel, maar het vloeit nog niet mooi uit. Morgen ga ik die bout van een halve kilowatt kopen (als ik zoiets hier vind) en dan zou het probleemloos moeten gaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik gebruik meestal printplaatmateriaal (maar dan zonder koperlaag) als basis voor mechanische onder-de-baan-constructies.
Dat kan je in platen van verschillende diktes kopen, is behoorlijk sterk en gemakkelijk te snijden/boren/lijmen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb geen bout gevonden van een halve kiloWatt, dus een brandertje gekocht. En euhhh... die techniek heb ik nog niet onder de knie. [B)] De souduur vloeit wel, de verbinding is OK, maar het ziet er niet uit. [xx(] Maar wie niets doet, leert niets... het zal wel komen... met de tijd... veel tijd. [:D]

Onderaan de eerste, bovenaan de meest recente poging. De bandvlekken komen er gratis bij.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Lijkt mij een gevaarlijk speelgoedje dat je daar hebt liggen??[:0]
Maar de pogingen worden precies toch beter en beter , ook dit zal je beslist weer tot een goed einde weten te brengen.[;)]

Michiel

Bedankt voor je vertrouwen. In het begin was ik ook nogal huiverachtig ten op zicht van zo'n brander. Maar nu dat ik zo langzamerhand het ding onder contole krijg (van ochtend was het eerder omgekeerd [:D]) valt het eigenlijk mee. Kwestie van de techiek uit te docteren opdat de las mooi is, zonder teveel "collateral damage".

Maar de constructie wordt nu wel anders dan ik oorspronkelijk op papier had staan. Dat wordt terug naar de tekentafel, en de manier van constructie aanpassen aan mijn beperkte kunde en kennis omtrend het omgaan met messing en koper.

Jullie krijgen bij tijds wel een update'tje met de stand van zaken... als het dan niet opgefikt is... [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ardjoena

Zelfs dat brandertje is te klein voor het werk. Maak de strip los van de plank en warm het koper langs onder.
Dirk
 

Michiel

Het brandertje doet het toch erg dapper, hoor. Na een seconde of 2-3 verwarmen, vloeit de souduur plots mooi uit. De las ziet er al een stuk beter uit. Niet perfect, maar al doende leert men... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)