Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Seininrichting Havengebied

Gestart door Binco, 25 juni 2011, 14:35:09 PM

Binco

Volgens welke regel worden de seinen in de haven geplaatst?
Ik heb al wel gezien dat het meestal de kleine exemplaren zijn.
Of soms ook de grote die dan rood-wit kunnen geven.

url="http://rmag.dommel.be/en/37.htm"DIT/url had ik al gevonden.

En worden overwegen in de haven ook d.m.v. een sein beveiligd?
Barelen zie je daar niet, wel een Andreaskruis.

Dit is misschien voor een toekomstig projectje, maar daarover later meer.
:);)

marc goovaerts

Met de treinseinen kan ik je niet helpen. Voor de andreaskruisen en andere verkeerstekens kan ik je wel vertellen dat er sinds 1934 al afzonderlijke wetten uitkwamen, die de gemeenten 'gelegen aan zee- of rivierhavens en voor de aangelanden dezes' toelieten afzonderlijke reglementen en signalisaties op te zetten, die afweken van de algemene regels.

Binco

Bedankt al voor de goede informatie [;)]

Nog even 2 vraagjes over een bepaalde situatie:

Situatie 1:
Je hebt een enkel sporige lijn in de haven.
Op een gegeven moment heb je een wissel.
De ene kant gaat naar een aansluiting van een fabriek, en vlak na de andere kant is er een onbewaakte overweg.
Klopt mijn redenering dan dat er voor de wissel een sein (Rood, geel,wit) moet staan? of staat daar dan een vereenvoudigd stopsein (rood,groen).

Situatie 2:
Je komt op het einde van een bundel met 2 sporen.
Deze komen samen en vlak na die wissel is er een onbewaakte overweg.
Zijn dan 2 grondseinen voor kleine beweging (de driehoekjes) voor de wissel (dus nog in de bundel) voldoende of moet daarna nog eens een sein dat de overweg beveiligd?


[:)][;)]

Johan Poelmans

Bij de 2 de situatie zou je best met een manuele wissel te maken kunnen hebben, en dan staat dat sein na de wissel.

Trouwens een overweg is niet altijd met een sein beveiligd. Soms staat er gewon een wit bord met STOP. De bestuurder moet dan de overweg sluiten met een knoppeke.


In de eerste situatie kan ik ook wel een paar mogelijkheden bedenken. Als die lijn steeds in GB bereden wordt (wat een bloksysteem impliceert), dan zal het sein voor de wissel staan, en dat kan zowel een groot als een klein stopsein zijn. Maar als er geen beveiliging is en er in KB gereden wordt, dan kan het zelfs dat er geen seinen staan, of een vereenvoudigd sein net voor de overweg. Een groot sein zou daar ook kunnen, als daar in een blokstelsel en GB wordt overgegaan...

Maar overwegen worden dus zoveel mogelijk in de blokbeveiloging of in het systeem van geautomatiseerde wisselstraten opgenomen. Pas als die beveiling niet toereikend is of gewoon niet aanwezig, dan worden overwegen beveiligd, soms zelfs zonder sein
 

Binco

Bedankt Johan,

ik heb hier even een plannetje gemaakt.
Nu is de vraag: klopt dit?
of hoe zouden jullie dat doen? [:)]

De pijltjes duiden de richting aan waarin de locomotief moet rijden om het sein te zien.
De rode bollen zijn de plaatsen waar de seinen staan.
[:)][;)]

Johan Poelmans

Even voor alle duidelijkheid, beneden is een hoofdlijn? De bundel bovenaan is de fabriek?

Dan mankeer je wel een beveiliging zodat losse wagons niet het hoofdspoor, of erger, de weg op gaan rijden. Dit kan door een extra wissel, ontsporingstoestel of een klem op de rails.

Ik zou net voor de weg, bovenaan, een klem of een ontsporingstoestel plaatsen, en de wissel van die bundel is dan manueel. Normaal zou er dan ??n vereenvoudigd stopsein staan net na de wissel, voor de weg, kwestie van in het blokrijden opgenomen te kunnen worden.

Maar in Genk Goederen heb ik een heel andere situatie gezien: het spoor dat van de IKEA komt bevat een ontspoortoestel dat aangeduid is met een STOP-bord, waaronder een bepaalde procedure staat (Snnn). Echter: ondanks dat dit spoor aansluit op een hoofspoor, in blokken verdeeld, staat er g??n sein. Ik vermoed dat de treinbestuurder hier via GSM-R contact moet maken met de blokpost, maar dat is ook maar dat: een vermoeden.

Trouwens, wat minstens evenveel gedaan wordt dan ontspoortoestellen plaatsen is een extra wissel die toeklapt samen met de wissel op het hoofdspoor. Dan heb je daar wel 2 seinen nodig. DIe situatie staat uitgelegd in de link dat je in je originele post had, onderaan de pagina. De overweg zou zich dan tussen de 2 wissels kunnen bevinden.
 

Johan Poelmans

Ohja, en kijk misschien even naar de situatie op de industrieweg van paal naar tessenderlo. De aansluiting van Borealis is over het straat. Daar staat gewoon een klem op het spoor, en andreaskruizen zonder lampen op de (nochtans druk bereden) straat. Nuja, dat stukje spoor is onbeveiligd gebied, en voor die ene trein dat daar uberhaupt passeert (hoe dikwijls wordt Borealis bevoorraad?) is het de moeite niet om te beveiligen.
 

Binco

Hmm, zeer interessant! [:)]
Even een verduidelijking:
Blauw is de hoofdlijn, groen is de aansluiting naar de fabriek, Licht blauw is een wachtspoor (kleine bundel) waar enkele wagons kunnen gezet worden of 2 treinen elkaar kunnen kruisen. De paarse bollen zijn dan de klemmen ter beveiliging dat de wagons ergens anders terecht zouden komen .
Misschien moet het bovenste vereenvoudigd stopsein vervangen worden door een exemplaar zoals beneden?

Bedankt al voor de hulp [;)]
[:)][;)]

Johan Poelmans

Als het blauwe je hoofdlijn is verandert dat de zaak wel wat. Allee ja, het hangt er een beetje van af hoe je hoofdlijn is beveiligd, maar laten we nu uitgaan van een in blokken verdeelde spoorlijn:

* Dan heb je zoiezo, zoals je zelf al aangaf, 2 grote stopseinen net voor en na heel dat wisselgebeuren op de hoofdlijn.
* Je zou kunnen zeggen dat je overweg in je wisselstraat ligt. Dan hoeven daar al geen extra stopseinen.
* En dan hebben beide aansluitingen een ontspoortoestel en een stopsein, of dat gevalleke bij de IKEA in genk (STOP bord met een procedurenummer)
Maar ik heb wel 2 bedenkingen:
- De aansluiting van de fabriek is een raccordement dat ik zou beveiligen met een overloopwissel en een klein stukje doodspoor. Dus zoals uitgelegd op http://rmag.dommel.be/en/37.htm onderaan de pagina.
-Het lichtblauwe spoor sluit vreemd aan op het hoofdspoor. Als je daar wil rangeren moet je telkens de straat over. Ik kan me voorstellen dat je dit wilt vermijden.
 

Binco

Even een vernieuwd plannetje.


-Het bruine blokje moet een ontspooringswissel voorstellen dat de aansluiting beveiligt. Met een vereenvoudigd stopsein ernaast (weet niet of dat noodzakelijk is). Zo'n ontspooringswissel zoals bv. Peco SL-84.
-Het roze blokje zijn gewoon klemmen ter beveiliging.
-Lichtblauw: Laat ons zeggen dat de wagons meestal via de andere kant er in worden geplaatst en ze enkel via die weg het terrein verlaten als ze naar het grotere vormingsstation moeten. Dus er komt enkel een lok ze via die weg halen en er wordt daar niet meer gerangeerd, tenzij naar de fabrieksaansluiting maar dat is dan ??n keer dat de weg moet worden overgestoken.
-De rode bollen zijn de hoofdseinen en de gele bollen zijn de vereenvoudigde stopseinen.

Stilletjes aan begin ik het systeem erin te snappen.
[:)][;)]

Binco

Ok, de klemmen laten we dan weg [;)]

Het sein bij de fabriek was inderdaad om terug de hoofdlijn op te rijden.
Langs de ene kant zorgt de ontspoortong al voor het wel- of niet mogen oprijden van de hoofdlijn.
Ik had ook al gedacht aan een grondsein (eerste foto) maar het zou dus beter een hoofdsein worden?
[:)][;)]

Binco

Goed, dan denk ik dat ik eruit ben hoe/wat/waar de seinen te plaatsen.
Hartelijk bedankt voor de goede uitleg heren [;)][;)]
Moest er toch nog een vraag in mij opkomen dan plaats ik ze hier nog bij[:D]

Nu is ook ineens mijn volgend (vakantie-) project bekend gemaakt.
Het word een haven-diorama (Antwerpen) met de bedoeling om later eventueel nog uit te breiden.
Als ik met de bouw start dan gaat daar een apart draadje voor geopend worden.
[:)][;)]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Binco


Nu is ook ineens mijn volgend (vakantie-) project bekend gemaakt.
Het word een haven-diorama (Antwerpen) met de bedoeling om later eventueel nog uit te breiden.
Als ik met de bouw start dan gaat daar een apart draadje voor geopend worden.
[:)][;)]



Ik ben benieuwd, laat de foto's maar komen dan h?....[:p]