kopstation

Gestart door joble, 22 juni 2011, 10:54:57 AM

joble

Momenteel plan ik een klein Belgisch kopstation, met 2 of maximum 3 sporen. En eventueel wissel om de locomotieven te laten omrijden.

Omdat de NMBS weing kopstations had, is hier ook weinig info over te vinden. Er is wel info op internet, maar hetgene ik zoek, vind ik niet.

Waren de omrij wissels altijd aanwezig? Of werd er ook met ?hulp locomotieven? gewerkt.

Om de loc te laten omrijden, moest het andere spoor uiteraard vrij zijn. Was dit niet beperkend voor het station? Uiteindelijk kan je maar 1 van de 2 perrons tegelijk gebruiken. Of zie ik dit verkeerd?

Op wikipedia staat een lijst van het kleine aantal NMBS kopstations. Zijn er buiten deze lijst nog andere kopstations geweest van priv? spoormaatschappijen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Johan

Johan Poelmans

Omrij wissel: zelfs de dag van vandaag liggen er blijkbaar hier en daar nog: Kijk maar naar Genk...

Zoiets is beperkend tot op zekere hoogte, je kan de 2 perrons tegelijk gebruiken, mits je je omlopen goed plant: als je eerst omloopt, dan de volgende trein laat arriveren, en die volgende trein pas omloopt als de eerste vertrokken is bijvoorbeeld...

Maareuh, welk tijdperk plan je eigenlijk? Want vermits je het over prive-maatschappijen hebt vermoed ik dat het ook over een stoomtijdperk gaat?
 

chef garde

citaat:
Geplaatst door joble

Zijn er buiten deze lijst nog andere kopstations geweest van priv? spoormaatschappijen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Johan


Het huidige Gent-Dampoort bestond ooit uit 2 naast elkaar liggende kopstations.

Paulogic

2??? Rug tegen Rug of zo ??
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

NAAST elkaar Paul!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

chef garde

citaat:
Geplaatst door Paulogic

2??? Rug tegen Rug of zo ??

Idd, naast elkaar.  Uw boek "Gent op het spoor" eens aandachtig lezen h? man!!  [;)]
Je had de Chemins de Fer de Eecloo ? Gand en dan nog de maatschappij die reed van Gent naar Antwerpen.

Paulogic

Ik laser nogthans zulle... alle dagen...[:D][}:)][:D]

Kzal da boekske eens moeten verder lezen...
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Belgi? had vroeger veel meer kopstations dan nu. De lijst op wikipedia zijn de huidige kopstations. Vroeger had je natuurlijk nog Brussel Noord en Brussel Bogaarden (Zuid), maar ook vele andere Belgische steden hadden vroeger een kopstation, en werd later doorgetrokken. Denk maar aan Verviers.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble

Bedankt! Met deze informatie ga ik eens terug op zoek naar voorbeelden en foto's.

Wat me na jullie antwoorden nu ook duidelijk is, is dat de treinen v??r de wissels stopten.  Je verliest dan wel wat perronlengte, maar dan is omlopen naar beide kanten mogelijk. Logisch, anders heeft ??n van de perrons geen enkel nut. Dom van me om dit niet eerder ingezien te hebben, waarschijnlijk was ik te gefocust op het optimaal benutten van de perronlengte?

Blijkbaar is er een stukje van mijn startpost verdwenen met het copy-pasten...
Het gaat om een oud reizigersstation aan een lijn die vele 10-tallen jaren verval gekend heeft tot een vereniging dit alles gerestaureerd heeft (zoals Mariembourg, Maldegem, ...).

In de realiteit zal de drukte in het station een pak minder zijn dan in het 'echte' stoomtijdperk. De vraag over het beperkend zijn van de omrijsporen was vooral uit algemene interesse.


Groeten,
Johan

Doornroosje

Een ander voorbeeld van kopstation is het station van Turnhout.

Dit station lijkt op een gewoon station op een enkelsporige lijn. Aan de kant van Nederland ligt achter het reizigersstation een uitwijk/opstel-bundel. Voor op mijn grote baan dacht ik ook een dergelijk kopstation te ontwerpen. Ik denk dat dit een hoop mogelijkheden kan cree?ren!

Hieronder het schematisch seininrichtingsplan Infrabel van station Turnhout:



Voor andere station wil ik ze best ook uploaden of doormailen via PM.

Johan Poelmans

Turnhout is oorspronkelijk een doorgangsstation dacht ik? Ging die lijn niet ooit naar nederland?
 

eddy

Hoi Joble,
Scherpenheuvel was ook een kopstation.Het sporenplan staat in MSM 100.

groeten eddy

conducteur

citaat:
Geplaatst door Michiel

Belgi? had vroeger veel meer kopstations dan nu. De lijst op wikipedia zijn de huidige kopstations. Vroeger had je natuurlijk nog Brussel Noord en Brussel Bogaarden (Zuid), maar ook vele andere Belgische steden hadden vroeger een kopstation, en werd later doorgetrokken. Denk maar aan Verviers.




Het station van Blankenberge is nu net het omgekeerde h?, dat was vroeger een doorgaand station (zo'n 100 jaar geleden)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

joble

citaat:
Geplaatst door eddy
Het sporenplan staat in MSM 100.



Ik heb een groot deel van mijn verzameling MSM?s doorbladerd, maar deze heb ik dan gemist. Vanavond eerste werk MSM 100 uit z?n klasseermap halen!

@ Doornroosje: Andere spoorplannen van kopstations interesseren me zeker, als je hiervoor niet te ver moet zoeken tenminste. Ik zal je een PM sturen, dan heb je mijn emailadres.

Groeten,
Johan

mdvholland

citaat:
Andere spoorplannen van kopstations interesseren me zeker, als je hiervoor niet te ver moet zoeken tenminste.


Johan, kijk eens op deze website:
http://www.sporenplan.nl/

groet,
Matthijs