Keerlusmodule met een minimum aan onderdelen.

Gestart door ToThePoint, 17 juni 2011, 16:58:04 PM

INFO

#60
En als je nu I4 in de juiste spoorstaaf opneemt, dan maakt je het je voor het aansluiten en voor op je print het een pak makkelijker.

Zo bijvoorbeeld.



Besparing van ongeveer drie euro aan onderdelen. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ToThePoint

#61
Misschien Wim ik heb geen PCB gemaakt omdat ik slechts 3 stuk nodig heb.
De detectie in 4 (E) staat los van de railpolariteit. Ik bedoel dat detectie zowel op rail A als rail B kan gebeuren.

Een groot voordeel heeft het principe van alle sectie's aan eenzelfde kan te hebben.
De absolute leek begrijpt sowieso al niet waarom ?berhaupt een keerlus nodig is laat staan dat ie er rekening mee dient te houden dat sectie 4 of E aan de andere kant moet.

En dan nu het bewijs dat het wel kan dat alle sectie's aan eenzelfde kant zitten ondanks dat de polariteit gewisseld is aan het begin en einde.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

#62
En dan is het nog steeds niet bij je binnen dat er eentje in de verkeerde spoorstaaf zit als jij je baan consequent aansluit en alle stroomdectectie in de zelfde draad aanbrengt van uit je booster of centrale. Gewoon een kwestie van netjes werken, en je aan de regels houden. En niet ineens een detectie schakeling in de gemeenschappelijke retour leiding opnemen.
Je schema is nagenoeg onleesbaar overigens.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#63
citaat:
Geplaatst door Geert

Kijk eens naar mijn principeschema.. Is sectie A en ... E niet aangesloten op dezelfde polariteit.
Neeeeeee, ze zitten niet op dezelfde polariteit. Je tekent de zaak rechtuit, maar in werkelijkheid is het tot een lus gebogen. En waar A en E samenkomen op het wissel, d??r moeten ze aan dezelfde kant zitten.
Inderdaad een kwestie van ruim denken, dus buiten het plaatje denken dat je hebt getekend.

Dit wordt overigens bevestigd door het schema van Jean-Paul.
Daar zit links de sectie A in rail A', dan moet rechts de sectie E ook in rail A' zitten, maar hij zit daar in rail B' en dat is dus fout.

Geert

#64
'Theoretisch' kan een volledige elektromechanische schakeling ook.(zonder elektronica) De stroom door de verbruiker (lok) stuurt zelf de spoelen van de relais aan. De spoelen komen telkens mee in serie te staan met de verbruiker.

Praktisch denk ik dat het digitale signaal niet ongeschonden door de spoelen komt.  

Geert


en




Geert


Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Klaas Zondervan

#65
citaat:
Geplaatst door Geert

Praktisch denk ik dat het digitale signaal niet ongeschonden door de spoelen komt.  
Dat weet ik wel zeker.

Wil je het helemaal simpel houden, dan kun je railcontacten toepassen. Tegenwoordig zie je die niet veel meer, maar Roco heeft dat vroeger in het sortiment gehad.
Het bestond uit een railstuk met een plaatje tussen de rails. Dat plaatje werd door de flenzen naar beneden gedrukt en bediende zo een contact.
Voor de keerlus heb je er 4 nodig, 2 aan weerszijden van elke railscheiding.

INFO

#66
Of nog simpeler gewoon over de eindafschakeling van een wisselaandrijving als het gaat om een echte lus. Maar deze discussie hebben we al veeeeeeeeelllllll vaker gehad, eigenlijk beetje nutteloos om dit nu weer te doen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

didier1990

#67
geef mij maar gewoon de ultime keerlus makkelijk aan te sluiten,
en zeker dat het werkt en zelf niet hoeven te solderen.
ideeal ding [;)]

Geert

#68
Dat weten we ook wel, de bedoeling is een keerlusmodule te ontwerpen met een minimum aan onderdelen. (zie tittel draadje)

Als 3railer heb ik daar geen probleem mee (rail-kortsluitingen), maar de werking en technologie daarachter interesseert me wel.[;)]

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

INFO

#69
Geert,

En waar het dus op neer komt is een ultieme of xtreme keerlus met minder mogelijkheden. En een besparing van drie euro aan onderdelen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Geert

#70
citaat:
Geplaatst door INFO

Geert,

En waar het dus op neer komt is een ultieme of xtreme keerlus met minder mogelijkheden. En een besparing van drie euro aan onderdelen.



Met alle respect, maar hoe dikwijls heb jij en andere 'al of niet commerci?le' reclame gemaakt voor deze voorgestelde keerlusschakelingen op dit forum. 'Wat als' er ooit een beter en vooral een goedkoper werkend voorstel komt... Gaan jullie dat blijven afbreken om jullie commerci?le belangen te verdedigen?

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Klaas Zondervan

#71
Geert, het gaat hier niet om commerci?le belangen. Het schema en de bouwbeschrijving van de Ultieme keerlus zijn voor iedereen vrij beschikbaar. Dus niemand hoeft hem bij INFO te kopen.

Het punt waar het hier om gaat is dat er in de schakeling van ToThePoint een principi?le fout zit. Daar is al diverse malen op gewezen, maar van die kant nog geen reactie. Ik denk dat hij er nog op zit te puzzelen.[:)]

Geert

#72
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Geert, het gaat hier niet om commerci?le belangen. Het schema en de bouwbeschrijving van de Ultieme keerlus zijn voor iedereen vrij beschikbaar. Dus niemand hoeft hem bij INFO te kopen.



OK daar ben ik blij om. Zonder commercieel belang kan ik nu ook een 'hopelijk' werkend keerlusmodule ontwerpen met andere technologie?n (alhoewel op internet wereldwijd is alles al ooit eens toegepast...). Jullie hulp is meer dan welkom.(zie voorgaande reactie van mij) Ik begin dit wel op een ander draadje eerstdaags...

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

INFO

#73
Geert, wat is het commercie?le belang

De onderdelen voor de xTreme kosten je 21,-- daar komt een print bij van 7,50 zit je 28,50.

Hij wordt kant en klaar aangeboden voor 37,50 inclusief de BTW.

Btw afdracht 5,98. Lekker winstgevend vind je ook niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ToThePoint

#74
Ik heb reeds 2 keerlusmodules gebouwd zoals op het schema te zien is.
Die werken naar alle tevredenheid.
Verder geen commentaar. Nu niet en in de toekomst niet. Tenzij er een rechter aan te pas komt, dan kan die oordelen want dat is zijn werk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI