Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

hoe kan ik zelf en systeem bouwen

Gestart door gio-vdk, 04 mei 2011, 17:58:23 PM

gio-vdk

hoe kan ik zelf en digitaal systeem maaken

graag jully hulp

groeten gio-vdk

krispy

Wat bedoeld ge hiermee ?

Zelf een systeem ontwerpen , maw van nul af aan beginnen met zelf een
alles te ontwerpen of gewoon bestaand materiaal aanschaffen en als geheel gebruiken  ?

VB marklin systeem / esu / lenz / enz...
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

INFO

Met een soldeerbout, de nodige electronica kennis, de nodige programmeerkennins voor b.v. een PIC of een Atmel. En veel geduld.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

gio-vdk

hallo
ik ken niet veel van electronica en in het gegeel niet van programmeeren

wat is het goed koopst voor alles met en laptop te bestuuren
groeten

Michael

Je lijkt wel een Hollander, maar goed dat ter zijde.
Koploper is gratis, kan je zo downloaden.
Bezet melders heb ik zelf geen kaas van gegeten want die gebruik ik niet, maar daar kunnen anderen je wel mee helpen.
Lokmaus wordt door velen gebruikt en is relatief goedkoop.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Johan Poelmans

Een IB-COM heb je voor 199 euro... Veel goedkoper ga je niet vinden denk ik...
 

René

Op basis van een testprintje van EDITS (eerste versie) kun je vrij goedkoop een Motorola I digitaal systeem bouwen. Dat vergt dan wel een gedegen kennis van elektronica en een beetje programmeerkunde. Samen met een lichte uitvoering van een booster kun je dan voor nog een 100 euro iets in elkaar zetten (incl. een deftig kastje). Iets dergelijks heb ik in 1993 al eens gebouwd en dat werkte toen goed.
Terugmeldingen heb je dan nog niet. Ook dat is wel zelf te maken. En dan komt er nog heel wat programmeerwerk bij voor de besturing
Om een kort verhaal niet al te lang te maken; ik denk dat je beter iets kunt kopen. Zelfbouw van elektronica is niet meer zo voordelig als het ooit is geweest. Een beetje Chinees doet het voor minder en dan staat er nog een merkje op.

Google eens op Edits
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

INFO

Mannen, hou het nu gewoon simpel, de vraagstelling is verkeerd voor het niveau van de vraagsteller.

Gio-vdk, bedoeld waarschijnlijk hoe kan ik mijn modelspoorbaan digital aansturen of maken.

Koop een digital systeem, voorzie of laat je loks voorzien van een decoder, koop decoders voor het aansturen van wissels.

Daarin is een overvloed aan kant en klaar materiaal te koop, zonder zelf te knutselen.

Begin met een eenvoudig systeem zou ik zeggen, neem bijvoorbeeld een Multi-Maus als uitgangs punt, leef en lees je daarop in, en stel aan de hand daarvan aanvullende vragen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dirkske

Giovanni,

Ik denk dat je er het best aan doet om bv in een club is deftig naar de nodige info te polsen.
Om in 1 2 3 even een systheem op te bouwen heb je , zoals Wim al aanhaalde, de nodige kennis van elektronica nodig.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

gio-vdk

als ik een IB-COM heb kan ik met koploper mijn treintjes bestuuren ?

ik zit me en baan van marklin c rails op dit ha dat ook ?

groeten gio

Gerolf

citaat:
Geplaatst door gio-vdk
ik zit me en baan van marklin c rails op dit ha dat ook ?
Gio, lees je ingetikte tekst eens na voor je op "Nieuwe reactie plaatsen" klikt [xx(]
Als je aan ons een duidelijke vraag stelt, beantwoorden we die graag [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door gio-vdk

als ik een IB-COM heb kan ik met koploper mijn treintjes bestuuren ?


Ja. Uiteraard heb je wel decoders nodig in je loks ;) DCC is het meest voorkomend, maar vermits je marklin hebt hou je het misschien beter met marklin-motorla, wat de IB-COM geloof ik ook aankan, als je een bepaalde optie omzet (gelieve eerst te checken bij uhlenbrock, want van MM ken ik geen bal [:D])

Oh, en PS: een IB-COM heeft een loconet aansluiting. Google maar eens op wat je daar allemaal mee kan (en kan uitbreiden dus....)
 

gio-vdk

Hey

er zitten decoders in 6 van de 12 van mijn treintjes ,

en de aansluiting van ib-com is die gemakkelijk ?

Wand ben van plan voor en Groote baan te legen op en leegstande kamer ,

met welk freeware programmaatje waar  ik mijn baan kan uittekenen ?

Groeten gio-vdk

Johan Poelmans

Dat aansluiten maak je zo gemakkelijk of moeilijk als je wilt.

Je kan koploper gewoon gebruiken om de snelheid van je trein te bedienen, je kan er wissels bijtekenen, en die bedienen, of je kan zelfs de volledige treinloop automatisch laten gaan met koploper (dus op het start knopje duwen, en de trein zoekt zelf zijn route en stopt aan het station).

Maar elk stapje vereist weer wat extra electronica onder je baan, en kennis om dat zaakje aan te sluiten.

Nu is het dus vooral tijd om wat te googelen, en op het gemak bijlezen over wat er allemaal mogelijk is.