Uitwendige M3 draad snijden

Gestart door PeterC, 16 april 2011, 20:49:46 PM

PeterC

Is er iemand die mij kan helpen?
Ik probeer om op een stukje staal van 3mm M3 * 0.5 te snijden maar dat wil maar niet lukken.  Ik gebruik een nieuw snijkussen en veel olie maar het snijkussen wil maar niet aanzetten.  Ik heb het ook op een stukje messing van 3 mm geprobeerd, maar het stukje versmalt gewoon zonder dat er draad op komt :(

Het eindje staal hou ik vast in de drieklauw van mijn draaibank(je) en de moerplaat wordt in de houder met de losse kop loodrecht op het asje gezet.
Groetjes, Peter


Gerolf

Zit die "losse kop" ook los? Je snijplaat moet immers de kans krijgen om naar de kop van je toekomstige bout toe te gaan. Nu hap je met je snijkussen de pas gemaakte draad er terug af.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf,
Met de boorkop in de losse kop druk ik tegen het snijkussen (de losse kop staat wel vast!).  Ik gebruik die methode heel vaak om M6 * 0.75 te snijden en op die draad lukt dat zonder problemen.  Wanneer ik 'voel' dat er al wat windingen op het stuk zijn, neem ik het uit de klauwplaat en verhuis ik het naar de bankschroef (met de moerplaat er op) en snij dan vertikaal verder.
Groetjes, Peter


Gerolf

citaat:
Geplaatst door PeterC
...Wanneer ik 'voel' dat er al wat windingen op het stuk zijn...
Misschien voel je dat bij M6 wel, en bij M3 niet [;)]
Waarom niet volledig manueel de draad snijden ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf,
Ook geprobeerd, het snijkussen 'pakt' niet [:(]
Ook met een ouder (iets meer versleten) snijkussen geprobeerd en het lukt ook niet...

Gebruik ik het snijkussen verkeerd?  Ik begin steeds te snijden met de bedrukte kant van het kussen naar de as toe?
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door PeterC

Gebruik ik het snijkussen verkeerd?  Ik begin steeds te snijden met de bedrukte kant van het kussen naar de as toe?
Het is al een tijdje geleden dat ik uitwendige draad heb gesneden, maar ik denk dat je de snijmoer andersom moet gebruiken. Probeer het eens, kwaad kan het niet. Als je aanzet moet je hem duidelijk voelen "happen".

Gerolf

Even mijn snijkussens bekeken: diegene die bedrukt zijn, moet je idd met die kant naar je werkstuk toe gebruiken.
Misschien is je stang iets te dik, of zit er een braam op? Al eens geprobeerd om hem wat taps te slijpen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

@Klaas: ik probeer morgen eens 'langs achteren' [;)]
@Gerolf: voor ik begin te snijden, vijl ik (met het asje draaiend in de draaibank) er een kantje aan van ongeveer 45? en dit over een lengte van ongeveer 1 draad (0.5 mm in dit geval).
Mijn stang is 3 mm (nog niet gemeten met een micrometer, maar met een digitale schuifmaat is dit 2.98 mm).  Het is wel vrij taai staal (ondervonden tijdens het zagen).

Zou het kunnen dat ik een staalsoort gebruik die hardt tijdens het bewerken?  Een nieuw zaagblad was wel al na 2 asjes zagen al z'n tanden kwijt [:(]  Het is zeker geen inox want ik heb het eens uitgegloeid en dan was het veel te zacht om te bewerken (sloeg krom tegen mijn beitel toen ik er een tiende wou van afdraaien).

[edit] iets te ver gedacht: op een messing asje van 3mm lukt het ook niet...
Groetjes, Peter


PeterC

Uiteindelijk gelukt...

Eerst een test op een messing asje en afgedraaid op 2.80mm en draadsnijden ging zonder problemen.  Daarna op het staal hetzelfde (wel wat meer problemen en zeer taai, dus rijkelijk snijolie).
Blijkbaar moet je om gemakkelijk fijne draad te snijden de diameter van de as wat verminderen.  Veel info gezocht op het web; helaas niets gevonden [:(]

Waarvoor moet het dienen?



Het wordt een stang voor een stoomafsluiter



(bijna) alle onderdeeltjes voor de afsluiter



En voorlopig samengesteld (moet nog met zilver gesoldeerd worden).  Het lijken grote onderdelen maar de 'grove' draad is slechts M6*0.75.
Groetjes, Peter


Gerolf

[:0] Mooi, man - blij dat het gelukt is, trouwens [;)]
Zijn al die stukken zelf gemaakt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf,
Alle onderdeeltjes zelf gemaakt op een kanjer van een draaibank(je) Proxxon PD230 (wel voorzien van toebehoren!).  Helaas heb ik door omstandigheden afscheid moeten nemen van een grote Mundial draaibank [:(] en moet ik mijn stukjes (voorlopig, ben terug aan het uitkijken naar een 'draaibank') maken op dit 'mini' machientje.  Heel precies, maar geen vermogen [:(]
De stukjes zijn gemaakt van messing SW9, SW10 en het 'bolletje' van staf 15 mm.
Het wordt een afsluitkraantje voor een oud stoommachientje (Wilesco D48) die wat 'gepimpt' moet worden voor mijn zoontje.  Dit project omvat een afsluiter, manometer, smeertoestel en condensor (om geen vuile oliedamp in de keuken te krijgen).
Groetjes, Peter


eddy

Hoi Peter,
heb zelf een tapkop gemaakt voor de draaibank.Bestaat uit een stuk rond messing waarin een kamer uitgedraaid is waar de snijplaat in past.Aan de andere kant is een gat geboord en geruimd waarin een as past.deze as word opgespannen in de losse kop.Voor draad te snijden brengt men de losse kop tot bijna aan het werkstuk en zet hem vast.Met de hand schuift men de tapkop naar het werkstuk tot hij pakt.Nu schuift de tapkop over de as en blijft men perfect haaks.Als de gewenste lengte van de draad bereikt is schakelt men de bank andersom.




groeten eddy

eddy

Aanvulling,
voor grotere maten schroefdraad is het wenselijk de tapkop te kartelen(meer grip).

groeten eddy

ardjoena

Peter

Voor fijne schroefdraad moet je de diameter niet verkleinen , voor grofe draad "mag" je dat wel doen.
Waarschijnlijk heb je een harde staalsoort gebruikt , beter is inox voor zo een spindel. Dat geleid de warmte slecht en zal je je vingers niet vebranden.
Nog een opmerking ,het is beter eerst te zilversolderen en daarna  alles te bewerken. Als je het ondertussen al gesoldeerd hebt zal je begrijpen waarom.( moeilijk proper te krijgen[xx(])
Toch mooi gedaan ![;)]
Dirk
 

PeterC

@Eddy en Dirk,

Sorry voor deze late reply...  Ik ben ondertussen van PC veranderd en enkele berichten zijn 'blijven steken'...

@Eddy: ik heb zo'n tooltje voor mijn Proxxon draaibankje.  Helaas kan ik het (nog) niet gebruiken want het past niet in mijn boorkop.  Ik heb ondertussen wel al blanke MC1 houdertjes liggen maar moet die nog bewerken om de draadsnijhouder in op te nemen (eerst daags [;)])

@Dirk: na het solderen (wanneer de boel nog deftig 'warm' is) gooi ik het geheel in onverdunde azijn.  Door de warmte van het gesoldeerde deel warmt de azijn wat op (doe ik buiten want in mijn 'werkhuisje' wil ik geen zure dampen) en gaat een groot deel van de verontreiniging er al af.  De rest is met een messing borsteltje (manueel of op de Dremel) er vlug af.  De verkleuringen blijven wel [:(]
Met verdund zwavelzuur heb ik nog geen ervaring maar ik heb een beetje schrik om daar 'warm' materiaal in te gooien...
Groetjes, Peter