Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem



Hoofdmenu

Proto87 en RP25 mix

Gestart door Dirky, 14 maart 2011, 22:11:46 PM

Dirky

Op de toekomstige baan (zie sporenplannen, station aan de duitse grens) ga ik P87 met RP25 "mixen"... De stationsomgeving alleen voor P87, de paradebaan voor beiden.

Ben al geruime tijd op zoek naar de oplossing hiervoor, hoofdzakelijk omdat ik geen afstand kan nemen van mijn oude Marklin dingen en die kunnen NIET op een verantwoorde manier naar P87 omgebouwd worden. RP25 daarentegen moet wel lukken!

In grote lijnen komt het hier op neer dat het schaduwstation uitgerust wordt met wissels die de beide normen aankunnen. Daarvan is het ontwerp klaar en wordt ??n dezer dagen een prototype gemaakt.

Tussen al de treintjesgekken heb ik nog geen gek gevonden met dezelfde gedachte. Iemand al zoiets gezien?

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Dirky

In grote lijnen komt het hier op neer dat het schaduwstation uitgerust wordt met wissels die de beide normen aankunnen.
Mijn eerste reactie is: dat kan niet. Dus ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen.

jacques timmermans

Dirk,

uit ervaring moet ik Klaas Zondervan's antwoord beamen. Dit gaat niet omdat bij wissels die volgens RP 25 normen gebouwd worden de gleuven tussen de railprofielen in het hartstuk te ver van elkaar staan om er bedrijfszeker met Proto 87 wielen uitgeruste rijtuigen over laten te verkeren.
Ik zelf heb een tiental jaren geleden ook hiermee ge?xperimenteerd en de gleuf op 1,0 mm ingesteld. Ergo Rp 25 wielen geen probleem, maar bij H0pur of Proto 87 wielen ontstaan er problemen omdat de gleuf maximaal 0,8 mm mag bedragen om bedrijfszeker verkeer te kunnen garanderen.

Jacques Timmermans

P.S. Ik heb in het draadje "waar zijn we mee bezig" je beginselen van een zelfbouw wissel gezien. Ik wil je niet teleurstellen, maar de punt van het hartstuk moet veel verder, tot aan de knik van de vleugelrails, doorlopen. Met jouw constellatie kun je zelfs met "brede" RP 25 wielen in de problemen komen.

Hiertoe nog een tip: het opwerken van korte stukjes railprofiel mag dan wel zeer economisch zijn, maar is hier zeker niet op zijn plaats. Vermijd zoveel mogelijk overgangen in wissels, deze zorgen alleen maar voor ergernis en een hoop extra werk bij het zuiver uitlijnen. Immers bij Proto 87 en H0pur gaat het om tienden, zo niet om stappen van vijf honderdste van een millimeter!

ysbeer

Het bouwen op een van de twee lijkt mij al moeilijk genoeg.
Waarom in hemelsnaam 3 systemen trachten te combineren (is dat zelf kwelling)[:0][V]
Kies een systeem ,maak alles zo goed mogelijk en wees tevreden.
wim

Dirky

Tja? ik zal mijn best doen om jullie teleur te stellen! [:)] ?Het gaat niet? is nu net wat ik nodig heb om het te doen slagen![:)]
Maak je geen zorgen, het gaat! Gewoon doen wat m?n slagzin in mijn handtekening zegt: ?Thinking out of the box?!

Jacques, je theorie over mijn puntstuk klopt hier niet. Het puntstuk KAN NIET doorlopen tot aan de knik want dan liggen de railstukken niet elkaars verlengde!
Zie: http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Track-templates/c75/SL-E188,E189%20plan%20sheet.pdf


En  over heel het gebeuren rond P87 en H0pur moet ik het nog maar eens aanhalen? het is een opgeblazen boeltje! Iedereen die er mee bezig is schildert het af als iets ?onbereikbaar? voor wie wat minder handig is. Waarom? Geen idee! Waarschijnlijk om de indruk te geven beter te zijn dan de andere. Om weer eens een wereldje te cre?ren waar niemand anders mag komen !
De rol-eigenschappen van een P87 wagon/lok zijn van die aard dat alle oneffenheden goed genomen worden. Probeer het volgende maar eens met een RP25 chassis! (let op: de sporen liggen op een plaat die ook nog eens licht doorbuigt)
http://www.youtube.com/watch?v=cDkzhsIbeuY&feature=related

Elke wissel die ik maak (nu toch al een 40-tal), wordt getest met een super licht wagonneke met kleine P87 wielen, eenmaal met, andermaal zonder zware lading. Ik lanceer met de hand het wagentje met een veel te hoge snelheid over de wissels en geen enkele keer ontspoort het. Zelfs niet waar vleugelrails bvb op 0,5 of 0,7mm van de rail ligt (moet 0,6 zijn) Ook bij supertraag is het probleemloos. De baan waar het grootste deel nu op gemonteerd ligt is in werking en wordt bereden met P87 en H0pur materiaal zonder ook maar ??n gemelde ontsporing. Fritz tevreden, ik tevreden! [:)]

Wat maakt P87 speciaal: de onafhankelijke ophanging van de assen? meer niet!
Al de rest is hoofdzakelijk een estetisch gedoe. Nauwkeurige schaal, toeters en bellen,? het mag maar het moet niet! En H0pur mag voor mijn part hernoemt worden naar H0duur. Da's gemaakt om geld af te troggelen...

PS Aan de moderatoren: kunnen jullie het aub overwegen om een rubriek bij te maken voor: Finescale, P87, H0pur, S4,? thx

Dirky

en ja... aan Wim:
Ik ben niet echt een modelspoorder. Ik ga veel liever achter mijn draaibank of freesmachine staan om weer iets te doen dat uitdagender is dan het vorige. 46 jaar terug stond ik voor het eerst als kleine pagadder op mijn pa zijn draaibank draad te trekken in de loop van een geweer. Sindsdien is fijnmekaniek mijn leven gaan beheersen! Dus nu is die combinatie P87/RP25 mijn nieuwe uitdaging.,, en die ga ik met volle overtuiging aan![:)]

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Dirky

Tja? ik zal mijn best doen om jullie teleur te stellen! [:)] ?Het gaat niet? is nu net wat ik nodig heb om het te doen slagen![:)]
Maak je geen zorgen, het gaat! Gewoon doen wat m?n slagzin in mijn handtekening zegt: ?Thinking out of the box?!




Dat wou ik vanmiddag reeds schrijven. Mijn vermoeden wordt dus bevestigd.
Ik kijk uit naar uw experimenten Dirk. Ben al curieus.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Dirky, P-87 op zich is voor mij niet het probleem. Ik bouw zelf ook in P-87.
Maar je hebt nog niet uitgelegd hoe je een wissel bouwt waar zowel P-87 als RP-25 doorheen kan. Ik heb wel een idee hoe je dat zou kunnen doen, maar ik wil het graag van jou horen.

jacques timmermans

Dirk,

mijn uitspraak was inderdaad niet juist. De hartstukpunt moet, zoals je aanhaalde, tot BIJNA aan de knik doorlopen. Dit is een flagrante typfout van mij!

Klaas, we hebben schijnbaar Dirk's opzet niet goed gelezen! Hij zegt aan het begin van dit draadje: "dat hij enkel de stationsomgeving naar Proto 87 norm wil bouwen en de rest naar RP 25 norm" Wat nu juist de "stationsomgeving" op het sporenplan inhoudt is ons niet bekend Dus heeft Dirk niet volledig ongelijk!

Jacques Timmermans

Klaas Zondervan

Jaques, ik heb zijn opzet wel degelijk goed gelezen. In zijn openingspost schrijft Dirky:

"In grote lijnen komt het hier op neer dat het schaduwstation uitgerust wordt met wissels die de beide normen aankunnen."

En daarvan zeg ik: dat kan niet, dus ben ik benieuwd hoe hij dat oplost. Maar ik wacht af tot hij zijn prototype laat zien.

Gerolf

Ik ben ook benieuwd, Dirk. [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erwin9

Hoho, de wonderen zijn de wereld nog niet uit !
Wat een combinatie ;-))))
Het is zo'n beetje een olifant met muggepootjes (Dali bewees ook dat het kon !).
Dirky, bent U bewust van de technische normen van beide systemen? of begrijp ik het verkeerd en zijn de beide systemen op eenzelfde baan, maar op verschillende cicrcuits ? Ik begrijp niet dat een lok of wagon met RP25 wielen door een FineScale wissel gaat (zonder een flinke ontsporing) !
En Marklin met FineScale, dat begrijp ik al helemaal niet, deze laatste staan mijlenver uit elkaar ! Van het ene uiterste naar het andere !
Ik ben zeker benieuwd naar uw resultaat. Laat regelmatig wat van je horen en zien ! Ik volg het zeker op, en velen met mij waarschijnlijk.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  18 & 19 april 2026 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Dirky

Ben vandaag aan mijn kunstwerk begonnen.[:)][:)]
Tekeningen afgeprint, koperstrips gezaagd, stukje gedraaid...
Als er morgen geen auto's in brand gestoken worden langs de autostrade of geen noemenswaardige files zijn zal nummer 1 afgewerkt zijn en post ik de foto's!

Nog nekeer aan toevoegen voor alle duidelijkheid:

De stationsomgeving wordt ALLEEN met P87 bereden. Het grote dubbelspoor laat beide normen toe. Het station laat dus GEEN RP25 toe!
Het enige obstakel zijn dus de wissels in het schaduwstation. Daar moet zowel RP25 als P87 door... En dat is waar jullie met spanning naar uitkijken, nietwaar?[;)]

Dirky

Hier is dan de oplossing:



Alhoewel nog niet volledig afgewerkt is het wel duidelijk wat de mogelijkheden zijn. Als het ware een alles-eter wat H0 aangaat. De tongen hoeven maar een 3-tal mm te bewegen van links naar rechts en samen daarmee gaat het korte stukje van stand veranderen...

Zelf uitgevonden? Helemaal niet. Na wat gesukkel om een oplossing te vinden heeft een tochtje hand in hand met google me bij deze STUB-SWITCH gebracht...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stub_switch_at_Welsh_Slate_Museum.jpg

Mijn eerste ontwerp had lange tongen die van links naar rechts gebracht werden - als het ware veranderen van bocht naar links naar bocht naar rechts. Het was echter niet gemakkelijk de tongen evenwijdig te houden.

Het prototype van de stub hierboven wordt niet verder afgewerkt omdat ik bij de bouw een paar ongemakken ben tegengekomen die ik er wil uithalen. Later volgt wel een verslag...

Gerolf

Een stub [:0] Goed gezien, Dirk [8D]
Voor een schaduwstation moet het niet "mooi" zijn, betrouwbaar is genoeg [:)]
Dat draaiende hartstuk - servo? Stop-plaatjes om hem goed uit te lijnen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw