Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Onderhoud loks

Gestart door Peter, 14 maart 2011, 18:20:15 PM

Peter

Vanmiddag een hele tijd bezig geweest, om "even" nieuwe antislip bandjes op een lok te leggen.
De bedoelde lok is een van mijn "lievelingen" namelijk een Roco baureihe 50 met kabinentender (kat.nr. 43306) Deze is al vele jaren (20 ??) in mijn bezit en heeft al die tijd trouw zijn dienst gedaan.
Tot vandaag. Tijden een rondje op de baan deed de tender plotseling raar, en ja hoor, een van de antislipbandjes was eraf gegaan.
Niet erg dacht ik: vlug de gebruiksaanwijzing er bij en.....ai, ai, eerst de bovenbouw van de tender eraf, dan van het achterste draaistel de flanken voorzichtig afhalen. En toen begon het gedonder. Door de ouderdom in de kunststof bros geworden en breken de beide pinnetjes waarmee  die flanken vastzitten, ondanks alle voorzichtigheid, natuurlijk af. Ik heb dan maar op alles vier de wielen ineens nieuwe bandjes geplaatst. De lok even op de baan gezet en....de tender rijdt terug perfekt, alleen is het geen zicht zonder die draaistel flanken. De lok zelf schoof met geblokkeerde wielen vooruit.
Oorzaak: VERDOMME!!! Door het manipuleren zijn aan een zijde de pinnetjes van de cardan (ook heel broze kunststof) afgebroken. Dus kan ik (als alles nog te verkrijgen is) nieuwe kardan en draaistelflanken bestellen en de levering van Roco hier in Belgie kan maaaaanden op zich laten wachten. Heb even alles opzij gezet en ben met de echtgeoote een wandeling gaan maken om wat af te koelen.
Dus kollega modelspoorders, al je na vele jaren aan je lok moet werken wees dan uiterst voorzichtig (en zelfs dan:0:0) want inderdaad, vele kunststofen worden broos met de jaren. En een tweede gedachte: waarom maken ze zo'n lok toch niet eenvoudiger te onderhouden (en dan is Roco nog niet de ergste) Heeft iemand gelijkaardige ervaring(en)?
Hierbij een foto van de bewuste lok (toen alles nog in orde was)

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Modellen/P7170004-2.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Dat is echt wel pech hebben Peter , ik heb eens anti-slipbandjes besteld bij Piko , binnen de week ( na betaling) had ik die voor mijn neus liggen.

Zelf heb ik ook al zitten prullen en vloeken hoor , haal de bougies van een reeks 77 maar eens onder de loc , ik had gemerkt dat er nogal veel stof en vuil tussen de wielen was gekomen waardoor de loc niet zo goed meer reed , uren ben ik daar aan bezig geweest , gelukkig weet ik nu precies hoe ik dat het beste doe en nu is het kinderspel , maar ik denk dat iedereen hier al wel eens zoiets heeft meegemaakt.

Hopelijk krijg je je loc terug hersteld.[;)]

Dirky

als je hem niet meer kan gebruiken Peter, maak ik er graag een P87 versie van voor op mijn baan [:)]

Alle gekheid op een stokje; kan je niet sneller aan onderdelen geraken via iemand in Duitsland? of ligt het probleem niet alleen in bestellingen voor Belgie?

the enigma dj

goedendag peter,

ik heb 3 jaar geleden ook tijdens het demonteren van een roco locomotief voor onderhoud, een essentieel metalen onderdeel in de tandwielkast gebroken. door de broosheid viel dit in gruzelementen. had dit onderdeel direct besteld bij de treinenzaak in mijn eigen woonplaats apeldoorn. het ging om een locomotief die ook al vrij oud was. een klein half jaartje geleden kwam het onderdeel binnen. 2 en een half jaar op gewacht...

ondanks dat het zo lang duurde ben ik roco wel dankbaar dat dit onderdeel besteld kon worden. had de hoop al opgegeven.

hoop voor u dat dit ook een oplossing is: geduld.

Peter

Tja, die wielbandjes heb ik altijd in voorraad, want je weet maar nooit. De flanken van de draaistellen zijn besteld via een Duitse winkel, dus dat zal wel niet te lang duren (een paar weken hoogstens)
Van een bevriend modelspoorder heb ik ondertussen dat kleine bolletje met die twee pinnetjes gekregen. Hij had dit te veel na een ombouw van een model. Ondertussen is het me nog steeds niet gelukt de kardan terug in elkaar te krijgen....want je moet de tender en de lok voorzichting naar elkaar toe schuiven, en tegelijk de twee stukken van die kardan in elkaar steken (en ik heb maar twee handen) Telkens als het me niet lukt en ik te zenuwachtig wordt stop ik er mee tot de volgende dag, anders..[:0]
Met vriendelijke groeten
Peter