Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Dital Motor Uhlenbrock 81 210

Gestart door Koen, 13 maart 2011, 16:47:56 PM

Koen

Hallo iedereen,

Ik heb gisteren een digitale motor van Uhlenbrock aangeschaft. Het is de bedoeling om hiermee wissels aan te sturen.
Ik loop echter vast op het feit dat deze motor moet geadresseerd worden (vanaf adres 300 voor spoelen) en niet werkt met de wisseladressen zoals de Intellibox (versie I) via zijn userinterface doet.
Kent iemand de onderliggende adressering van de wisseladressen waarmee de IB de wissels aanstuurt? Ik was van mening dat dit adres 300 zou zijn maar na wat testwerk, blijkt dit niet te zijn.
Ik heb de dipswitches van de adressering ook even van binair naar dec omgerekend, zonder resultaat.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Alvast bedankt.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

#1
Na veel test- en mailwerk is de oorzaak van het probleem gevonden. De reden waarom de moter niet kon aangestuurd worden, is terug te vinden in het feit dat ik gebruik maak van verscheidene protocols op mijn baan. Ik maak voor de wisselsturing gebruik van het Motorola protocol terwijl de motor een DCC protocol vereist.
Door de algemene instellingen op de IB over te zetten op DCC, kreeg ik reactie op de motor. Om het probleem in verscheidenheid van protocols te omzeilen, heeft de IB de mogelijkheid om adresgerelateerd protocols in te stellen.
Wat de adressering betreft, zit ik voorlopig vast. Het laagste adres voor deze motoren zou adres 300 zijn, een probleem daar de software op adres 256 eindigd (voor wisselaansturingen). Bovendien heeft deze motor 4 bedieningstoetsen nodig i.p.v. 2 - telkens start/stop voor elke richting.
Voor mij is dus op dit ogenblik niet de ideale wisselmotor. Mogelijk geven verdere testen nog uitsluitsel over de bruikbaarheid van deze motor.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Olivier77

#2
Beste Koen,

Waarom gebruik geen servo's om wissels aan te sturen.
Ze kosten weinig, er zijn verschillende mogelijkheden om ze te monteren (via zelfbouw) en verschillende merken bieden decoders aan.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Koen

#3
Dag Olivier,

Tot op heden deed ik dat ook. Op aanraden van iemand, heb ik dit type van motor aangekocht en getest. Laat ons eerlijk zijn, als je een kant en klare motor hebt met een decoder ingebouwd of je moet werken met een losse decoder en een aanpassingsprint, dan kies je toch voor de eenvoudigste oplossing. Het was het proberen waard h?.
Wie niet waagt, wie niet wint [;)].

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

#4
Ik vraag mij af,waarom men wissels seinen en dergelijke digitaal gaat sturen.
Eerlijk gezegd denk ik dat men zich gek laat maken door de leveranciers.
Analoog gestuurde wissels kosten nauwelijks meer draad,zijn eenvoudiger aan te sluiten,en te bedienen.
Ook als de loks digitaal rijden.
Bij loks is het duidelijk,de winst van onafhankelijk sturen is groot.
Bij alle ander(vast staande)zaken is het twijfelachtig en duur.
Wie B.V koploper gebruikt kan daar bij een print kopen die minder kost dan een wissel decoder,en 32 wissels en/of seinen kan bedienen.
Op het koploper programma passen 8 a 10 van deze printen.
Niet moeilijk ,niet duur.
Wie zij wissels hand bediend is met een schakelaar bord zonder decoders veel en veel goedkoper uit.

wim

Koen

#5
Hoi Wim,

De reden waarom ik de wissels digitaliseer is eenvoudg. Ik wil de sturing via de PC uitvoeren en dan is digitalisering noodzakelijk.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

#6
citaat:
Geplaatst door Koen

Hoi Wim,

De reden waarom ik de wissels digitaliseer is eenvoudg. Ik wil de sturing via de PC uitvoeren en dan is digitalisering noodzakelijk.


Mvg
Koen



Ik weet niet welk programma jij gebruikt,maar met B.V koploper is dit zonder meer mogelijk
Ook andere programma bieden deze mogelijkheid.
Het is dus absoluut niet nodig (op een enkel programma na dan)om alles digitaal te sturen als je een computer wil gebruiken

wim

Koen

#7
Ik maak gebruik van Windigipet en daar is het noodzakelijk om te digitaliseren, wil men wissels en seinen gaan combineren.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren