Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

transfo's

Gestart door scalefreak1, 12 maart 2011, 19:30:11 PM

scalefreak1

Hallo

De laatste vraag voor ik over ga tot mijn eerste aankopen.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is is het volgende :
Ik las ergens dat je transformatoren voor sommige doeleinden niet mag mengen(samen op een transfo)
nu is de vraag wat koop ik best en wat mag samen op een transfo en hoe zwaar zal die mogen zijn .
mijn lineup zal zijn :
intellibox basic
uhlenbrock wisseldecoder  voor 10 seinen
"     "    servodecoder   4 servo's
S88SD16-n

Ik neem aan dat hier alles wisselspanning mag zijn ?
Morgen ga ik eens kijken bij Jean Fagnes  en die heeft nog een marlin 60 va liggen urlhttp://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11840/url
Kan iemand mij hierbij helpen

thx
Tom




Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door scalefreak1

Ik neem aan dat hier alles wisselspanning mag zijn ?
Iets aannemen kan gevaarlijk zijn. Je kunt het beter zeker weten, en daarvoor moet je in de handleiding kijken.
De Intellibox moet in ieder geval met wisselspanning gevoed worden, met gelijkspanning zal hij niet werken.
In de handleiding van de servodecoder wordt de trafo 20040 genoemd, maar gek genoeg is die in het produktoverzicht en in de prijslijst niet te vinden.
Van de wisseldecoder voor 10 seinen is me niet duidelijk welk artikelnummer je precies bedoelt.

scalefreak1

dank je klaas voor je antwoord

Persoonlijk vind ik de site van uhlenbrock niet echt makkelijk iets terug te vinden ,makkelijker was dat je ergens zoals onderandere bij conrad een serie nummer kon ingeven.

de nummers van de decoders zijn de 67810 (servo)en de 63410 (wissel)

De marklin mag ik dus kopen voor de intellibox te voeden als ik het goed begrijp.

groeten
Tom

Olivier77

Beste Tom,

Zoek nog wat verder voor een transfo.
Kom je zeker wat tegen voor een betere prijs.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Klaas Zondervan

In de handleidingen van de 67810 en 63410 wordt de trafo 20070 genoemd. Ook die staat niet in de lijsten op de Uhlenbrock site, maar wel de 20075, die een vernieuwde uitvoering lijkt te zijn.
Het lijkt erop dat je beide modules met dezelfde trafo mag voeden, hoewel dat er niet met zoveel woorden bij staat. Wat het elektrisch gedeelt betreft vind ik de Uhlenbrock handleidingen niet erg duidelijk.

De M?rklin trafo is geschikt voor de Intellibox,of voor de schakelmodules. Niet voor alles, bij de Intellibox wordt duidelijk vermeld dat je die voedingstrafo niet voor iets anders mag gebruiken.

Een andere mogelijkheid is de trafo van Conrad met artikelnummer 216465, die is goedkoper dan de Uhlenbrock trafo.

In totaal heb je dus 2 trafo's nodig, 1 voor de Intellibox en 1 voor de schakelmodules.

scalefreak1

De eerste rails zijn aangekocht samen met de marklin transfo.
Ik denk dat ik mij nu volledig kan laten gaan (kwa spoor toch al)met 94 m flex spoor.Het is wel code 100 maar al bij al een mooi begin.
Nu moet ik nog achterhalen welke transfo ik moet kopen voor de seinen en de wissels .
ik zou deze seinen willen kopen :http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flNlc3Npb249UDkwX0JFX0IyQzpDX0FHQVRFMDQ6MDAwMC4wMTI0LjU0Y2Y0ODUzJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00MTkwMjM5MDI3====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=BE&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=bloksein&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

In de handleiding staat niet veel over hoeveel voeding dit mag hebben en wat soort (gelijk of wissel)
Heeft er al iemand ervaring met deze seinen?

groeten Tom

Klaas Zondervan

De link die je geeft naar Conrad is een cookie op je eigen computer. Die werkt bij een ander niet.
Geef liever een directe productlink of een artikelnummer.

scalefreak1

sorry mijn fout
hier is de bestelnr van het sein  : Bestnr.: 211141 - 89
groeten
Tom

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door scalefreak1

In de handleiding staat niet veel over hoeveel voeding dit mag hebben en wat soort (gelijk of wissel)
Toch wel. Onderaan de eerste bladzijde staat:

"Dieser Bausatz kann an Gleich- oder Wechselspannung mit maximal 16 Volt betrieben werden. Achten Sie bei Gleichstrom auf die Polung."

Het is een sein met leds, waarvan er altijd maar 1 brandt. Zo'n led neemt niet meer dan 20mA, dus op een transfo die 1A kan leveren kan je al 50 van die seinen aansluiten.