Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Vernis

Gestart door doomslu, 03 maart 2011, 10:48:56 AM

doomslu

Ik ben eens aan het zoeken geweest op het forum (via Google en niet via de zoekfunctie!!) naar informatie over gebruikte vernissen. Nu staan er in allerlei draadje stukjes informatie hierover, doch ik wou het allemaal eens samenbrengen. Soms zie je door het bos namelijk de bomen niet meer. ;)

Wat wil ik weten? Welke vernissen jullie gebruiken voor de afwerkingslaag van modellen en scenery. Graag het type en merk, spuitbus of airbrush en waarvoor het geschikt is. Waar moet op gelet worden bij de aanschaf en zo.

Liefst geen welles-nietes spelletje, maar werkelijke goede (en/of slechte) ervaringen met de producten die je hier wilt delen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Hallo Luc,

Ikzelf zweer eigenlijk bij de vernissen van Microscale, nu meestal onder Superscale. Deze zijn zo dun als water en vergelen praktisch niet. Voor op witte verf geef ik de voorkeur aan Tamiya.
Micro is niet in spuitbussen te koop. Die van Tamiya wel, doch ik geef er de voorkeur aan zelf te verdunnen voor gebruik met een Airbrush.
Met vriendelijke groeten
Peter

Roderik

Ik kies meestal voor de doorsnee vernis die je vindt in de Gamma of Brico. Werkt even goed als de duurdere merken.. Alleen mag de spijtbus (net zoals alle lakverven trouwens) niet bevriezen. Dan kan je soms hebben dat de vernis een kleurtje krijgt. Dikwijls aan de beige-bruine of mosgroene kant.

Schildersvernis gebruik ik nooit omdat dat niet zo eenvoudig egaal aan te brengen is.
Alhoewel bootvernis of yachtvernis heel goed is om een riviertje of vijvertje een mooie afwerkingslaag of vernieuwingslaag te geven.

Ik las een tijd terug ergens op internet (spijtig genoeg weet ik de site niet meer) dat er speciale vernissoorten bestaan om de kleurvastheid van geschilderde of gedrukte stukken te verbeteren. Misschien eens naar op zoek gaan?
Always be modelling!

erik de noorman

Ik gebruik matte vernis uit een spuitbus van de Gamma om modellen af te werken.

Erik.

Dirky

Voor alles wat poreus is gebruik ik ACRYL-vernis uit de bouwmarkt... Eender welk merk. Aanbrengen met een penseel.

Daar ik ook veel gebruik maak van plakkaatverven moet ik wel eens een beschermende laag spuiten over bvb een gevel en daarvoor volstaat een goedkope bouwmarkt spuitbus.

Modellen zoals bvb een wagon ga ik nooit vernissen maar eerder proberen te polieren. Dat maakt de toplaag harder zonder die extra laag...

Gerolf

Ik gebruik "Artists' Matt Varnish" van Winsor & Newton, spuitbus van bij Schleiper, bedoeld voor olie- en acrylschilderijen. Zou UV tegenhouden en zo voor kleurvastheid zorgen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik gebruik zelden of nooit vernis.
Eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in,als ik een huisje schilder met acryl of waterverf,dan zet ik het neer en ga er niet 10 keer per dag aan zitten wrijven.
Juist als je er gewoon niet teveel aan zit blijft de verf zo prima zitten.

Wagens idem.loks idem.
Welke vernis je ook gebruikt,een beetje glimmen doet het altijd en dat vind ik niet mooi

Zelfs met krijt (pastelkrijt en poeder)vind ik vernissen niet nodig.

Nu,wie verteld de voordelen van vernis

wim

Cedric

citaat:
Geplaatst door ysbeer


Nu,wie verteld de voordelen van vernis

wim



Bij ombouw van een loc/wagon/auto... met decals doe ik er altijd een laag vernis over, kwestie dat je de decal randen niet meer ziet en het er niet uitziet alsof er een sticker op gekleefd is...[:)]

Ik heb ook al gelezen dat poeders beter hechten indien je er vooraf een matte vernislaag opdoet, omdat je de microstructuur wat ruwer maakt mbv de vernislaag.

Zelf gebruik ik zowel vernis van Tamiya als Humbrol.Bij vernis van Tamiya moet je zowel X-21 (Flat base) SAMEN met de X-22 (Clear)gebruiken (http://www.hobbytalk.com/bbs1/showthread.php?t=228092 en http://www.modelgeeks.com/Uwe/Forum.aspx/model/5695/Question-About-Tamiya-Paint), als je enkel X-21 gebruikt bekom je een witte mistachtige laag, en ik spreek uit ervaring[xx(]

Indien het niet zo nauw steekt gebruik ik wel eens een spuitbus, maar bij ombouw van een loc of wagon gebruik ik bijna altijd airbrush.

Cedric

citaat:
Geplaatst door Dirky


Modellen zoals bvb een wagon ga ik nooit vernissen maar eerder proberen te polieren. Dat maakt de toplaag harder zonder die extra laag...



Dirk, als je zo'n wagon poliert, blinkt die dan niet verschrikkelijk? Kun je hier nog wat uitleg bij geven?

Dirky

zal ten gepaste tijde een ander draadje starten over het polieren... nu ga ik luc zijn draadje niet op een ander spoor brengen [:)]

doomslu

Ik had de vraag zeer algemeen gesteld om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen over het gebruik van vernis pour allerlei toepassingen.

Alvast al bedankt voor de inbreng aan allen die gereageerd hebben.

Ik kan Wim ergens volgen, maar ik zie wel een paar toepassingen waar een laagje vernis zeker te pas zal komen:

- het aanbrengen van een matte laag op een loc of rijtuig die geschilderd is met glanzende verf. Zo'n glad oppervlak is namelijk uitermate geschikt om decals op aan te brengen. (is het niet rees-cees?)

- het aanbrengen van een beschermlaagje op de bomen van Jos zodat het stof niet gaat kleven in de lijmresten (klopt, Jos?).

- het beschermen van papieren en kartonnen gebouwen tegen vochtinwerkingen.

In feite is mijn vraag ontstaan omdat ik dat laatste wou doen: papier beschermen. Een spuitbus die ik hier vond, uit de schildershobby-wereld, gaf me geen voldoening. Ook na een paar dagen krijg je nog een wit laagje op je vinger als je er over wrijft.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Luc, in de schilders(hobby)wereld bestaan er wel heel veel verschillende types en merken. Welke heb je gebruikt ?

conducteur

Alle spuitbussen zijn hier Humbrol, ook de vernis dus[;)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

chef garde

Om modellen te vernissen gebruik ik Vallejo Model Color of Model Air.  Je hebt ze mat, glans of satijn.

doomslu

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Luc, in de schilders(hobby)wereld bestaan er wel heel veel verschillende types en merken. Welke heb je gebruikt ?

Dat was Winsor & Newton Artists' picture varnish - For oil, alkyd & acrylic. (Artists' schilderijvernis- mat)
Er staat wel op "Removable" zie ik nu, is dat het probleem? [:I]
Ik weet niet of dit exact dezelfde vernis is als Gerolf gebruikt...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *