Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

upgraden van analoog Lima tot digitaal

Gestart door GHYSELS, 29 januari 2011, 23:01:59 PM

GHYSELS

dag iedereen,

gewapend met de informatie van de verkoper, lectuur via het net en de adviezen van de treinacademie begon ik vandaag met het installeren van de Lokpilot Basic in ??n van mijn Lima treinen als test.
Helaas blijft mijn Multimaus kortsluiting aangeven.
detail via foto's hier: http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/sets/72157625807845631/
Beschrijving:
1) eerst alles grondig getest op een analoge baan
2) het zwarte kabeltje van de wielen naar het rechter koperen lidje verwijderd
3) het zwarte draadje van de Pilot naar de achterste wielen (gesoldeerd op het klemmetje op de pin)
4) voor rode draadje eerst een gaatje geboord door chasis en via een sleepcontactje op de ge?soleerde wielen aan elkaar gesoldeerd
5) oranje kabel op rechter koperen lidje motor (waar voorheen zwart kabeltje was)
6) grijs draadje aan linker lidje motor

Dus je hoort de kortsluiting. Al geprobeerd het rode en zwarte draadje te verwisselen, maar geen verandering.
(ok?, ik heb gevloekt vandaag B))

Iemand ook ervaring in dit of weet wat ik verkeerd doe? Heb er nog pak staan die ik wil upgraden...

Groeten
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

eric

Haal dat wit blokje dat over de motor aansluitingen eens weg en kijk eens of er dan nog kortsluiting is?

GHYSELS

Dag Eric,

bedankt voor snelle feedback. Heb dit verwijderd (moest los solderen)
Helaas blijft probleem.
Ik heb wat risico genomen om te achterhalen wat en waar en het probleem situeert zich duidelijk aan de pin van de wieltjes. Daar zoemt en het vonkt het [xx(]
Ik ben toch juist dat het ene rode draadje (had ondertussen rood en zwart weer vervangen) op dat klemmetje tot de wielen gaat, maar door het plastiekje thv de as en de andere wielen niet met elkaar in contact staan?
De zwarte pakt dan via die sleepcontacten aan op de ge?soleerde wielen.
Simpel uitgedrukt: rood ene kant rails, zwart andere kant rails.

Ben even op dwaalspoor omdat bij het analoge deel vroeger er slechts op de losse wielen (niet motor) slechts via 1 kabeltje (die klem) contact was. Dus ik weet niet waarom we er nu twee moeten hebben...

Groeten
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

ysbeer

Waarschijnlijk zit een zijde van de wielen (rechts of links) direct aan het chassis.
De motor ook eeenzijdig.
En dan heb je het gedonder.
Je kunt nu als enige nog trachten de 2 de motor aansluiting los van het chassis te maken.

Doe eens UITGANG van de decoder aan het motor huis en aan de aansluiting op de motor.
EEN draad op elk punt dus.
zet ed motor op tafel (los van het chassis)
verbind de INGANG van de decoder met het draadje van de wielen en de ander aan het chassis
Houdt motor en chassis van elkaar gescheiden (electrisch en mechanisch)
Probeer nogmaals
LOOPT DE MOTOR NU VIA DE MUIS????????????
Zoja dan weet je dus waar het kwaad schuilt
wim

D_Loc

Op de laatste foto (DSCN1885) lijkt het of er een koperdraad van de wielen naar de motoraansluiting loopt. Ik vermoed dat dat het probleem is, als je deze inmiddels niet hebt verwijderd.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ysbeer

Ik zou zeggen vergeet het maar,bij een lima motor zit een kant van de wielen aan het motor huis en een aansluiting van de motor ook.
Dat is kortsluiting.
Los maken van de motor aansluiting van het huis is volgens mij onbegonnen werk.
dit soort spul zat zo in elkaar,eenmaal vast nooit meer los.
Er is voor 30 euro een ruilmotor te koop, van ander merk.
Maar is de lok dat waard?????????????
Zo als op de fotos gaat het echt niet denk ik,maar wellicht weet iemand nog wat.

wim

D_Loc

Volgens mij zou het direct moeten werken als die koperen draad wordt losgemaakt/doorgeknipt van de motor aansluiting. Eventueel kun je hem wel doorverbinden met de rode draad die van het andere draaistel komt om een betere stroomafname te garanderen zolang deze maar niet in contact komt met de motor aansluiting.
Zover ik op de foto's kan zien is verder alles correct aangesloten.

[Edit]
Quote en plaatje toegevoegd om e.e.a. te verduidelijken

citaat:
Geplaatst door GHYSELS
Ben even op dwaalspoor omdat bij het analoge deel vroeger er slechts op de losse wielen (niet motor) slechts via 1 kabeltje (die klem) contact was. Dus ik weet niet waarom we er nu twee moeten hebben...


Zie uitsnede van je foto. Dit was de tweede draad voor de stroomafname tijdens het analoge gebruik, deze moet nu echter verwijderd worden.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Brunel

Ja, die draad gaat naar een lipje en kun je eenvoudig lossolderen.
Vervolgens kun je de stroomafname van het motordraaistel via dat lipje met de decoder verbinden.
Kortom, het aanbrengen van extra stroomafname op het loopdraaistel was eigenlijk niet nodig geweest, maar is overigens altijd een verbetering.

GHYSELS

Aan allen,

bedankt voor de vele reacties.
en ja hoor nu werkt het. De ene draad (zie laatste foto waar doorknippen staat) moest inderdaad onderbroken worden. Kortsluiting is weg.

Dus nu kan ik nog ganse hoop andere Lima treintjes aanpassen naar digitaal:
1) draad doorknippen
2) en had ook dat blokje aan de motor tussen de lidjes al verwijderd.

Kunnen nu hun tweede leven beginnen.

Fijn om zo geholpen te worden.


Groeten
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

ysbeer

Heel goed
Ik heb het dus fout gezien gelukkig was het hier een draad want er zijn ook lima motoren die deze draad inwendig in de motor hebben.
heel fijn voor je en succes met de volgende.
wim