zijdelingese lichtgeleiders

Gestart door conducteur, 29 januari 2011, 18:23:00 PM

conducteur

Ik ben dus op zoek naar lichtgeleiders die niet alleen aan de kopse kant uitstralen, maar ook aan de zijkanten, en in het bijzonder naar stukken platen. Het is bedoeld om rijtuigen mee te verlichten,zoals oa Fleischmann dat soms deed in hun rijtuigen. Waar zou je dat kunnen vinden? Heb mij al suf gezocht, maar heb nog niets gevonden, en iemand die ik ken is daar ook naar op zoek is heeft ook nog niets gevonden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

Dag Rian,

Je wilt dus van die plastic 'buisjes' die ook opzij uitstralen ?
Al eens is oude 'hifi' toestellen gekeken ? Ik herinner mij
een tuner waar de achtergrondverlichting van de naaldwijzer werd
verlicht door zo'n buisje dat opzij verlicht werd door een gewoon
wit lampje. Misschien in die richting zoeken ?
mvg,
Paul(ogic)

C-rail

Een 'glazen' staaf die je aan 1 zijde wat bijvijlt zodat hij mat wordt zou dan je licht moeten breken binnen de geleider en zo je rijtuig verlichten. Een ander systeem is dat van Brelec. Hopelijk helpt dit [:)]

Gerolf

Kijk eens bij www.leds-buy.nl, die hebben lichtgeleiders met zijdelingse uitstraling.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

@Gerolf (en ook een beetje de anderen): bedankt, daar zocht ik eigenlijk naar, maar zou dat ook bestaan in 'platen'?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Platen ga je zelf moeten gieten, vrees ik.
Fluorescentiefolie is misschien een alternatief? In rijtuigen ga je dan waarschijnlijk een voedingsprobleem (ruimteprobleem) hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C-rail

Er bestaan platen die dmv wisselstroom er door te sturen licht uitstralen, 'electroluminescent'-platen of iets in die aard. Deze kan je in gelijk welke grootte snijden als ik me niet vergis, je kan ze vinden op eBay. Makkelijker is waarschijnlijk de 'el'-wire, dat zijn kabels met hetzelfde principe.

Gerolf

We hebben het over dezelfde techniek, C?dric. De voeding is het struikelblok: hoogspanning. Niet simpel om dat (veilig) in een rijtuig te plaatsen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

We hebben het over dezelfde techniek, C?dric. De voeding is het struikelblok: hoogspanning. Niet simpel om dat (veilig) in een rijtuig te plaatsen [;)]



Met een cascade schakeling maak ik van 9v, 200 a 300 v.
Een cascade schakeling levert enkel gelijkspanning.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Het is inderdaad niet zo'n groot probleem om 300V te maken uit een lagere spanning.
En het is ook niet zo moeilijk om lichtgeleiders te zagen/vijlen uit een staafje perspex.
Maar het is volgens mij nog eenvoudiger om ledstrips in het rijtuig te plaatsen. Ongeveer 10 ? 20 leds, afhankelijk van de lengte en raamindeling van het rijtuig. Waarom zou je het moeilijker doen?

conducteur

We willen met lichtgeleiders werken om vermogen uit te sparen[;)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Dat lijkt me een verkeerde vorm van bezuinigen. Als je minder vermogen spreidt over een grotere lengte, dan wordt het algemeen lichtniveau minder. Gewoon een natuurkundige wet.

conducteur

Het Brelec systeem werkt toch ook gelijkaardig aan wat we willen realiseren? En het systeem dat soms in bv Flm rijtuigen gebruikt wordt is een plaat lichtgeleider die aan de zijkant uitstraalt en in het midden is er plaats voor een gloeilampje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Ja, dat zijn systemen om met 1 lamp toch het hele rijtuig te verlichten.
Maar dat wil niet zeggen dat je dan met minder vermogen toe kan.

conducteur

Je moet mij dan toch eens uitleggen hoe Brelec en Flm enzo er toch in slagen om met veel minder lampjes/ledjes te werken, en toch nog voldoende lichtopbrengst hebben.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum