Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn de M2-rijtuigen van Lovers Rail gebleven

Gestart door n/a, 26 januari 2011, 21:59:54 PM

n/a

Lovers Rail is een particulier spoorwegbedrijf dat in de periode 1996-1999 treinen heeft gereden in Nederland. Over de perikelen rondom het bedrijf is veel geschreven in de (spoorweg)pers. Over de ingezette Belgische M2-rijtuigen is al een stuk minder gepubliceerd. Bovendien stopt het verhaal nadat de rijtuigen eind 1999 naar Frankrijk worden afgevoerd. Wat er daarna met de in totaal 21 rijtuigen van Lovers rail is gebeurd is onduidelijk.

Een zoektocht op internet en oproepen op Nederlandse en Franse spoorwegforums levert wel wat informatie op. Zo wordt duidelijk dat vanaf 2000 een groot aantal rijtuigen in het franse plaatsje Gray heeft gestaan. Recentere foto?s laten zien dat de rijtuigen uit Gray zijn verdwenen.
Van twee rijtuigen wordt duidelijk dat ze dienst doen bij de toeristische treindienst La vapeur du Trieux in Bretagne (Frankrijk) die tot het Veolia concern behoort. Interieur uit gemoderniseerde M2-rijtuigen (Optio-rijtuigen) blijkt gebruikt te zijn in een trein van de Chemins de Fer de Provence. Ook dit bedrijf maakt deel uit van het Veolia concern.

Meer uitgebreidere informatie is te vinden op:
http://martijnhaman.nl/loversrail.htm
http://martijnhaman.nl/loversrail_exloversrailrijtuigeninfrankrijk.htm
http://martijnhaman.nl/loversrail_exloversrailrijtuigeninfrankrijk_p2.htm

Maar daarmee houdt de mij bekende bekende informatie op. Van 19 rijtuigen is niet duidelijk wat ermee gebeurd is, of ze nog bestaan of misschien gesloopt zijn.
De vraag is dan ook of een van de forumdeelnemers wellicht informatie heeft over deze rijtuigen. Misschien heeft iemand een M2-rijtuig zien staan of gefotografeerd in Frankrijk dat een voormalig Lovers Rail rijtuig blijkt te zijn. Ook andere tips of informatie zijn welkom.

Martijn

trainfreak

Van de stuurstandrijtuigen ben ik 95% zeker dat die gesloopt zijn.
Bij mijn weten is er slechts 1 stuurstand (voor diesellocs) bewaard.
(Misschien moet ik toch nog eens gaan kijken of er geen meer stata in Gent-Zeehaven, daar heeft zeer lange tijd een half gesloopte gestaan).

Alhoewel, nu ik er aan denk: in Itali? rijden er ook rond. Misschien zijn er ook enkele naar daar afgevoerd? Ik denk wel dat de meeste rechtstreeks van de NMBS zijn aangekocht, maar je weet maar nooit.
Spoorse groeten
Dimitri

n/a

Dank voor je reactie trainfreak. Helaas zijn dit niet de exemplaren die door Lovers Rail zijn gebruikt. Het stuurstandrijtuig in Gent-Zeehaven is het laatste exemplaar van de stuurstanden die tot het einde bij NMBS zijn gebleven. De rijtuigen die in Itali? worden gebruikt zijn al voor 1999 naar FNM gegaan. Misschien aardig om deze oude discussie over de stuurstandrijtuigen door te nemen: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4104