Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

digitaliseren oude treinen

Gestart door GHYSELS, 22 januari 2011, 14:48:21 PM

GHYSELS

Hallo,

Rij reeds enkele jaren digitaal, met allemaal nieuw aangekochte treinen. Ik hou het gebruik heel basic (dus al die info over CV- waarden etc, zeggen me echt niks).
Ben morgen van plan om mijn oudere Lima treinen, dus nog analoog, up te graden naar digitaal.
Blijkens de verkregen info heb ik enkel een Lokpilot nodig. Na wat zoekwerk over de verschillende modellen lijkt me de basisversie (V1.0 ??) voldoende.
Er is plaats in de trein, meesten hebben geen lichtjes erin, wat soldeerwerk en klaar is Kees. Is dat echt zo?
Vooral als ik daarnet in andere draadje las over die CV-waarden, begin ik te twijfelen.

Misschien iemand advies of ervaring hiermee?

Alvast bedankt

Tom
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

Wanne

Heb zelf nog geen loc naar digitaal omgebouwd, maar als ik mij niet vergist moet het motorschild wel ge?soleerd zijn.
Voor de rest hoeft er niets aan de loc zelf worden veranderd.

Als je de CV-waarden nog niet goed begrijpt kan je hier eens kijken.
Hopelijk kan je er al iets met doen.

Wanne
 

ysbeer

Is niet een echt probleem.
Alleen(en dit is zeer belangrijk)moet je inderdaad zorgen dat geen van de motor aansluitingen aan het chassis van de lok zit.
Is dat wel zo dan kun je nog proberen om te kijken of de sleepcontacten op de wielen los zitten van het chassis (electrisch bedoel ik).
Die sleepcontacten zij vaak simpeler los te maken(ELEKTRISCH)dan de motor aansluiting
Geen lampjes,dus daarover geen zorgen.

Let wel op er mag dus geen electrische verbinding tussen motor en een van die wielen zijn als je gaat beginnen.
Anders BOEM/rook/stank
wim

GHYSELS

Dank voor reacties,

@ Ysbeer: ik versta je laatste zin niet. Ik dacht dat de decorder toch altijd tussen de motor zit en de andere wielen? Ik heb me ook gebaseerd op de commentaar en foto's op die site, http://boemelbaan.nl/index.php/projecten/6-verbouw-van-treinen/6-verbouw-lima-hondekop , waarbij ik op foto 5 zie dat deze toch zo geplaatst werd.

(ik moet dus echt dringend me bijscholen omtrent treininformatica)

Groeten,
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

ysbeer

Ja dat klopt.
Maar voor je begint,dus met de decoder nog in je hand,moet je meten of zeker weten dat er dan geen electrische verbinding is tussen elk wiel en de motoraansluitingen.
Is die verbinding er wel,en sluit je dan de decoder aan dat gaat het boem
En inderdaad de decoder zit tusssen de wielen en de motor.
D.w.z er komen vier draden uit de decoder twee er van gaan naar de wielen (links en rechts een)dat is de ingang van de decoder
De de twee andere gaan naar de motor dat is de uitgang van de decoder
ingang en uitgang van de decoder mogen nooit met elkaar zijn verbonden.
Niet met opzet,maar ook niet per ongeluk
Heb je geen lampjes kun je de rest van de draden vergeten,wel even stuk voor stuk isoleren,zodat ze niet met elkaar in aanraking kunnen komen,of met de motor of het chassis
oke duidelijk,zo niet vraag.
wim