Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

CV-waarden voor LokPilot V3.0

Gestart door fs-hh, 21 januari 2011, 23:01:26 PM

fs-hh

Dag allemaal,

Ik ben recent weer met de treintjes begonnen en heb me als "startuitrusting" de LS Models 1355, de Vitrains 1606 en een Mehano 7783 voor gelijkstroom gekocht. In alle drie heb ik een LokPilot V3.0 ingestoken. Dat werkt ook vrij in orde. De rijeigenschappen zijn - zeker van de Vitrains en de Mehano waarvoor ik helemaal niks gevonden heb - noch een beetje voor verbetering vatbaar.

Ik vroeg me dus af of jullie misschien ervaring met de "juiste" CV-waarden voor deze drie lokomotieven en de LokPilot V3.0 hebben. Het gaat me vooral om de waarden die voor de motoraansturing relevant zijn.

Misschien is het een goed idee om hier een verzameling van CV-waarden van Belgisch materieel voor de LokPilot V3.0 te beginnen?

Beste groeten!

eric

Cv's instellen doe je naar wat je zelf wil van wat en hoe de moter van de loc moet reageren.
De merken die je opnoemt zijn van de huidige generatie dussen hebben na CV 6 zo goed als geen aanpassingen nodig.
Cv 1 moet je natuurlijk uw eigen keuze voor het adres instellen.
Persoonlijk zet ik bij de lopi 3,
cv 2 op 1, cv 3 en 4 op 25, cv 5 op 32 en cv 6 op 13
Voor de verlichting zet ik CV 113 en 114 op 120.
Met de cv's 3,4,5 en 6 speel ik nog wat via "pom" tijdens het rijden tot ze naar mijn zin zijn. (als uw centrale dat kan)
CV waarden voor Belgisch materieel is onmogelijk, teveel verschillende merken, ouderdom enz.


Wanne

citaat:
Geplaatst door eric
CV waarden voor Belgisch materieel is onmogelijk, teveel verschillende merken, ouderdom enz.



Eric, kan je dat wat verklaren? Begrijp niet goed wat je ermee bedoeld.

Wanne
 

conducteur

Ik werk niet graag met ESU-gerief, ik denk dat er veel betere alternatieven zijn. Ik weet niet of het mogelijk is om de motorfrequentie aan te passen op hoogfrequent? Dat kan soms veel uitmaken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik werk niet graag met ESU-gerief, ik denk dat er veel betere alternatieven zijn. Ik weet niet of het mogelijk is om de motorfrequentie aan te passen op hoogfrequent? Dat kan soms veel uitmaken...



Ja dat gaat. 16Khz of 32 Khz.
Met de V4 is dat 20 Khz of 40Khz.

@fs-hh

Cv 5,6,7 dienen om de motor te regelen als ik me niet vergis. Maar er staat een hele batterij aan cv's klaar als u specifiek wenst te regelen.
Dat staat trouwens mooi in de handleiding uitgelegt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

eric

citaat:
Geplaatst door Wanne

citaat:
Geplaatst door eric
CV waarden voor Belgisch materieel is onmogelijk, teveel verschillende merken, ouderdom enz.



Eric, kan je dat wat verklaren? Begrijp niet goed wat je ermee bedoeld.

Wanne



Ik bedoel hiermee dat het van loc tot loc en van merk tot merk afhangt hoe je de cv's moet instellen.
Als je bv een Roco reeks 59 hebt van nu of eentje van ? 30 jaar oud dan zal je totaal verschillende cv waardes moeten instellen bij die loc's.
Dat hangt ook niet af van welk merk je decoder is.
Je stelt ze gewoon af naar uw eigen zin.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik werk niet graag met ESU-gerief, ik denk dat er veel betere alternatieven zijn. Ik weet niet of het mogelijk is om de motorfrequentie aan te passen op hoogfrequent? Dat kan soms veel uitmaken...



Hoi Rian, kan je voor mij even de betere alternatieven en wat er dan ook beter aan is hier eens neerzetten.
Ik ben zo tevreden over het E.S.U spul. (buiten misschien de prijs)
Ik leer altijd graag iets bij....[:)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ERVIN

Ja zou ik ook graag even willen weten , alles wat hier bolt is met de ESU uitgerust, en nog nooit geen problemen mee gehad.[;)]

conducteur

Voor Motorola (marklin dus) zweerde ik bij viessmann/kuehn 5246, maar die zijn nu vervangen door de 5248, en in die laatste zitten nog enkele softwarebugs. Voor DCC: absoluut Lenz, van Zimo heb ik al zeer veel goeds gehoord, vooral  maar nog niet mee kunnen werken..
Voor de kleine schalen/kleine H0 locomotieven de 5242/5243 van Viessmann/Kuehn.
Vooral softwarematig zijn bovenvernoemde decoders een stuk beter dan ESU, want eigenlijk schelen die dingen hardwarematig niet zo heel erg veel van elkaar. Ik zeg niet dat ESU heel slecht is, maar heb toch al enkele ESU-decoders moeten vervangen die de geest hadden gegeven door een softwarefout. En dat laatste heb ik nog niet moeten doen met een Viessmann ESU of Lenz.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ludwig

Wat is er dan softwarematig beter of anders?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

fs-hh

Bedankt allemaal,

Dan zal ik nog wat blijven testen totdat ik een optimale combinatie vind. Ik dacht gewoon dat iemand er al ervaring mee had.

Beste Groeten!

INFO

Hi,

Iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen.

Maar er zijn in hoofdlijnen 4 decoder merken die met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Dat is voor mij onbetwist op nummer 1

Kuehn

Op nummer 2

Zimo

Op nummer 3

Tran

Op nummer 4

Esu vanaf versie 3.

Verder is en blijft het zo dat ene lok het beter doet met een bepaalde decoder, dus lok decoder combinatie speelt hierbij een niet te verwaarlozen rol. Waarbij Kuehn de bijna alles vreter is.

Over de CV instellingen: algemene instellingen voor een lok decoder combinatie die bestaan niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Als ik INFO zijn top 4 eens bekijk , dan moet ik dringend eens verder gaan kijken dan mijn neus lang is, voorlopig gebruik ik alleen nog maar ESU-decoders, zijn nummer 1 ( Kuehn) ken ik zelfs niet.[:I] , als ik nog eens een loc koop ga ik beslist eens op zoek naar die decoder.[;)]

just4fun

citaat:
Geplaatst door INFO


... lok decoder combinatie speelt hierbij een niet te verwaarlozen rol ...


En hoe kom je de goede combinatie te weten? Enkel door trial-and-error? Of zijn er bepaalde maatstaven waaraan je op voorhand een bepaalde keuze kan maken?
Dit puur uit interesse, want ben zelf (nog?) geen digitaalrijder.
Paul