Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Welke trammetjes rijden er in Gent?

Gestart door vanmiegroet, 22 december 2010, 21:54:46 PM

vanmiegroet

Na een grondige studie in de boeken van de NMVB en PCC's fabrikanten en omdat ik naar school ga in Gentbrugge aan de eindhalte van lijn 21: Melle Leeuw. Zou ik dolgraaag een stukje trambaan verwerken in mijn baan.
Maar zoals ik al boven venoemde (mijn studie).
Ben ik er nog steeds niet welke trammetjes er in Gent rijden.
Ik heb het niet over de Hermelijnen.
Maar over de andere trammen.
Op het eerste vlak lijken ze goed op een PCC maar anderzijds leunen ze wel meer op het vlak van een moterwagen type N.
Dus vraag ik aan de tramexperts om wat info te verkrijden over deze trams en ik vraag me af of ze ook in model te verkrijgen zijn.
Dus kan iemand mij helpen?xx(
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

trainfreak

#1
Heb je gezocht op Google?
Blijkbaar niet dus, want de eerste 'hit' bracht me naar Wikipedia waar ik dit vond:
Het Gentse tramnet wordt bereden door 54 PCC-trams (6200-serie) uit 1971-74, gebouwd bij La Brugeoise et Nivelles (BN) in Brugge, 21 PCC van 6202 tot 6223 die momenteel gerenoveerd zijn (nu PCC2), en 41 lagevloertrams van het type HermeLijn1 (6301-6314) HermeLijn2A (6315-6331) HermeLijn2B (6331-6341) (6300-serie). De Hermelijnen worden zoveel mogelijk ingezet op lijn 1, al rijden ze tegenwoordig ook op lijn 21/22 en tijdens drukke perioden zelfs op lijn 4.
Spoorse groeten
Dimitri

vanmiegroet

#2
Ik had het al opgezocht maar wegens de goede repurtatie van wikipedia wou ik toch enige controle.
Maar zijn ze in model verkrijgbaar?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

arvooke

#3
en natuurlijk de beruchte Bochum trams niet vergeten.Tot 1959 had je ook de type S en N trams op de buiten lijnen in Gent.
en op de stadstramlijnen maakten tussen de jaren 30 en 1971 de drieassers de vaste dienst uit.
voor een uitgebreide samenvatting mag je altijd een PM sturen
dank
Arvo
 

rixke rail

#4
Ik heb in mijn archieven nog een bijlage van "De Gentenaar" uit 2004 zitten over 100 jaar elektrische tram in Gent.
In ruil voor een vriendelijke p.m. wil ik die wel inscannen ... [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN