Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hoogte spoortafel

Gestart door bumper, 22 december 2010, 19:14:51 PM

bumper

Hallo,

Ik stelde mij de vraag, hoe hoog moet ik het zichtbare gedeelte van mijn baan maken. Vooral om goed te kunnen werken aan de scenery, en ook om een mooi en realistisch zicht te hebben.Mijn zichtbare gedeelte is een platgedrukte T. Gewoon een lang recht stuk met twee dubbelsporige lijnen waarop een station gelegen is, en een aftakking naar een kleine containerterminal.Alles in ??n niveau.De diepte is overal ongeveer 75cm.
Ik ben benieuwd naar uw reacties.
Ludo.
 

T03

Awel Ludo,

als je er nog gemakkelijk onder wilt, als dat nodig is, zo hoog mogelijk. Wat is hoog, 1.10m bevoorbeeld beschouw ik als minimum.

Ik hou van rijden op ongeveer ooghoogte, anderen dan weer niet, ieder zijn ding.

Om confortabel te kunnen werken op 75 cm diepte hangt er een beetje van af hoe groot jezelf bent. Hoe hoger je baan, hoe moeilijker.
Het gebruik je een soort verhoogt miniplatform als je an je baan werkt is ook een oplossing.

Gpoed om weten:
Er zijn op het forum reeds topics waarin de hoogte wordt besproken, kijk is bij zoeken.

Voila,dat was het
SpGr
Marc[;)]
"I have a train riding in my brain"

evan

Hoi Ludo,
Marc heeft gelijk wat de 1, 10m betreft qua minimum.
De vraag is wel echter: Ga je staan of zitten bij je baan?

Ik persoonlijk verkies 1,3m spoorhoogte, maar ik ben dan ook 1,89m klein[;)].  Een baan oogt het mooiste op ongeveer ooghoogte min 50cm.  

Sommige mensen hebben dan weer liever alsof ze alles vanuit de lucht zien...

Groeten,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gjvdz

Onze baan hier ligt op 50 cm van de grond.
Niet echt handig maar anders onhaalbaar wegens een schuin dak.
Zittend is het ideaal. Ik vind het iets persoonlijk dat je moet bekijken in je persoonlijke situatie.
Mvg Giel-Jan

TreinTeLaat

Ik zit met 1.15 meter hoogte.
Maar dat komt omdat mijn schuin dak begint bij 85 cm hoogte, dus echt veel hoger kon ik niet...
Maar het is mooi om de treinen op ooghoogte te hebben :)

bumper

Gegroet jongens,

Bedankt voor de info. Mijn ooghoogte is 1,6m.Trek daar 0,5m vanaf en dan bekom ik een tafelhoogte van 1,1m.U moet weten dat ik nog een HELE GROENE ben op modelbouwgebied. In de modelspoorbouw boeken die ik heb, staat wel mooi uitgelegd hoe je een tafel moet maken, maar nergens spreekt men van de hoogte.Ook met google zoeken ben ik er niet uit geraakt. Als je ze te laag neemt doet na een half uur werken uw rug pijn. En als je ze te hoog neemt dan heeft dat misschien geen zicht. Vooral dit laatste was mijn grootste bekommernis. Dus tot nader info ga ik 1,1m hoogte nemen.
Bedankt voor de hulp.
Ludo.