Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Vaste koppeling.

Gestart door ERVIN, 21 december 2010, 18:07:42 PM

ERVIN

Toen ik de autotransportwagons van LS kocht zat daar een vaste koppeling bij om tussen beide wagons te hangen.
Deze koppeling kan je het best vergelijken met de Fleischmann profi-koppeling , toch wat betreft de afstand tussen de buffers , ontkoppelen gaat natuurlijk niet met deze koppeling.

Maar aangezien ik hier  meerdere blok-treinen heb rondrijden , die nooit ontkoppelt worden , alleen maar van loc wisselen , had ik graag even willen weten of deze " vaste" koppelingen eigenlijk ook te koop zijn??
Indien deze koppelingen te koop zouden zijn , spaart mij dat h??l wat Fleischmann koppelingen , en ze zijn mss ook goedkoper??

Dus als er iemand hier meer over zou weten , dan hoor ik het graag even.;)

Dit zijn de " vaste" koppelingen van de LS autotransporters....

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen2368.jpg/IMG

En hier zijn beide wagons gekoppelt ,even mooi als de Fleischmann Profi-koppeling , let op de buffers...

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen082.jpg/IMG

conducteur

In MTE op rijdt op de baan brussel rijd een 'verborgen poetsvrouw' rond. Het is in wezen een 51 van mehano met een roco clean wagon en een containertrein achter. Omdat die eerste wagon zoveel weegt, en er bovendien nog een sleep achter hangt, heeft Tony daar een vaste koppeling opgestoken omdat gewone exemplaren geregeld lossen. Wat het merk is en hoe het noemt weet ik niet. Je zou er ook nog zelf heel eenvoudig een stroomvoerende koppeling van kunnen maken, want er is een messing stripje gemonteerd op de koppelingen waar je een draadje aan kunt solderen bv voor sluitlichten. Misschien als je hem een mailtje stuurt da je wat wijzer wordt, of ik kan eventueel morgen eens kijken, ik ben daar toch.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

Hoi Erwin,

Ik heb dit soort koppelingen nog nooit gezien. Ik stel mij ook wel de vraag of dit haalbaar is voor een lange sleep. Ik zie een aantal praktische problemen: Hoe moet je ze dan allemaal aan elkaar koppelen? Je kan de wagons toch niet allemaal op hun zijkant leggen?

Erwin, ik wil geen negatieve kritiek geven maar bij het lezen en zien van je vraag, kwamen deze vragen spontaan in mij op.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

eric

Erwin dat zijn er van Ribu
http://www.rietze.de/de/ribu/ribu_train.htm

Maar zoals Koen ook al aanhaald is het niet zo makkelijk om hele stammen er van te voorzien, zo om de drie wagens of rijtuigen uw gewone profi laten zitten werkt makkelijker


eddy

Deze zijn te verkrijgen bij Conrad.Heb dezelfde gebruikt om stroom doorvoerende koppelingen te maken.Zie draadje in koppelingen.
groeten eddy

ERVIN

@Koen en Eric , zie ik nu iets over het hoofd , of begrijp ik jullie idee?n niet??[:I]

Eric, waarom is het niet zo eenvoudig om hele stammen ermee te voorzien??
Ikzelf heb er absoluut geen ervaring mee , mss heb jij dat wel??

In plaats van de profi-koppelingen steek je er zulk een vaste koppeling in , daarvoor hoef je je wagons toch niet op hun zijkant te leggen , dat hoeft bij de Fleischmann koppelingen toch ook niet.
Wat die lange sleep betreft , dit zijn echt h??l stevige dingetjes hoor en je hoort een duidelijke " klik" als je ze in de NEM-schacht steekt.
Ik ervaar jullie bedenkingen dan ook helemaal niet als negatief, integendeel , wel stel ik mijzelf de vraag als er een ontsporing gebeurt en er gaat een wagon op zijn zijkant, dan gaan ze allemaal op hun zijkant vrees ik.



gjvdz

Een ICE van Marklin heeft ze in een tweedelige versie die je bijna niet uit mekaar krijgt zonder een koppeling te breken.
Ik vind het persoonlijk een onhandig systeem maar ieder zijn mening he[;)]
Mvg Giel-Jan

Metpetergaathetbeter

Marklin heeft ooit ook van die vaste koppelingen gehad !
Groeten Peter[;)]

Peter

Ik heb van Roco de VT 11 TEE, en die 7 delen zijn met (zo goed als) vaste koppelingen aan elkaat verbonden. Voor dit stel heb ik speciaal een plankje (plank!!) gemaakt om die is van het spoor te kunnen nemen voor onderhoud. Nee, ze hadden het stel beter gesplitst in twee delen of zo, verbonden met hun kortkoppeling, zodat het wat handiger zou zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

eric

@ Erwin
Het makkelijkste is om de wagons op hun zijkant te leggen en ze dan te koppelen met de Ribu vaste steekkoppeling.
Je moet namelijk de Nem schachtjes met uw duimen of vingers ondersteunen bij het indrukken, zomaar in elkaar prikken lukt van geen kanten.
Eens alles aan elkaar geklikt en heel de stam terug op het spoor kantelen is ook niet zo simpel.
Het lukt wel z?, maar om de xxx wagons een paar profi of andere kortkoppeling is handiger.
Dat is mijn ervaring tot nu toe.



Koen

Hoi Erwin,

Mijn ervaring met NEM-schachten is dat men de koppeling niet zomaar kan inbrengen zonder deze op de zijn zijkant te leggen. Meestal spant deze koppeling behoorlijk en om deze dan aan te brengen terwijl deze op de sporen staan, lijkt mij niet evident.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

ToThePoint

Om het te veel spannen van de verbinding te vermijden kan je een mal ervan maken en gieten in PU.
PU blijft meer flexibel en geeft dus minder weerstand bij in en uitpluggen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

janjozef

Maar PU is veel zachter waardoor ze ook ,en zeker met lange bloktreinen, makkelijker loskomen. Ik zie maar 1 probleem : een ontsporing midden op de baan met een as die eruit is gekomen, je moet uw ganse trein dan in een maal van de baan halen wat volgens mij niet zo eenvoudig zal gaan.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

eve

Erwin,

Ik heb een stel van die koppelingen ooit gebruikt in lange treinen, dwz. langer dan 4 meter tot max. 6 meter. Ik kan maar 1 ding zeggen : doffe ellende. Het minste dat er mis loopt ben je een hele tijd zoet om uw trein uit het schaduwstation te pulken op de meest ontoegangelijke plaats : enkel DAAR ontstaan problemen uiteraard.
Ik pas het niet meer toe.

Erik

conducteur

Ik heb zeer goede ervaringen als het gaat over een koppeling om een zware roco clean en een trein te trekken, maar denk inderdaad dat dat vrij omslachtig werk is om ze daar allemaal mee uit te rusten vanwege de eerder al aangehaalde opmerkingen ivm eventueel ontsporen (je weet nooit). Of het in elkaar steken van de verschillende wagons....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum