Welke stoomloc terug rijvaardig maken?

Gestart door factageklerk, 21 december 2010, 16:48:41 PM

Michiel

Type 10, zonder enig aarzelen. Het zou werkelijk machtig zijn om dit technologisch en historisch wonder (dichterlijke overdrijving, hoewel Ingenieur Flamme met het type 10 toch wel een uitzonderlijke machine heeft weten te ontwerpen) weer te zien rijden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

factageklerk

Die 53 in Leuven vind ik ook wel mooi, Maar dan moeten ze er ook vlampijpen in steken want momenteel heeft die geen. Maar ik vrees dat je daar geen lange afstanden kan rijden
 

chef garde

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

De type 7 zou het minst kosten om te herstellen, maar aangezien het een Compound-lokomotief is, heeft er bijna niemand nog kennis van.
Dus, dat probleem stelt zich dan ook.

ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]

En dat is hetzelfde bij de andere locs hoor.
Het is meer dan 40 jaar geleden dat de meeste stoomreeksen nog reden, wie er toen nog met de stoomlocs reed, die is ondertussen al lang op pensioen, en een hele hoop zijn er zelf al overleden!

En en compound-loc is dan nog moeilijker om te besturen!

Depot Gent-Sint-Pieters heeft nog 1 actieve bestuurder met een stoomlicentie.  En treinbestuurders die daar interesse in hebben kunnen blijkbaar nog opleiding hierover krijgen.  

Ze zijn evenwel dun gezaaid, net als koetsiers en paardenmenners trouwens ...

trainfreak

citaat:
Geplaatst door chef garde

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

De type 7 zou het minst kosten om te herstellen, maar aangezien het een Compound-lokomotief is, heeft er bijna niemand nog kennis van.
Dus, dat probleem stelt zich dan ook.

ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]

En dat is hetzelfde bij de andere locs hoor.
Het is meer dan 40 jaar geleden dat de meeste stoomreeksen nog reden, wie er toen nog met de stoomlocs reed, die is ondertussen al lang op pensioen, en een hele hoop zijn er zelf al overleden!

En en compound-loc is dan nog moeilijker om te besturen!

Depot Gent-Sint-Pieters heeft nog 1 actieve bestuurder met een stoomlicentie.  En treinbestuurders die daar interesse in hebben kunnen blijkbaar nog opleiding hierover krijgen.  

Ze zijn evenwel dun gezaaid, net als koetsiers en paardenmenners trouwens ...

Je kan inderdaad nog opleidng krijgen, maar dan is het automatisch voor het type 29, aangezien er niets anders rijvaardig is...
En die bestuurder met een stoomlicentie, dat zal ook wel iemand zijn die zich achteraf heeft ingeschreven. Het is toevallig niet PVB?
Spoorse groeten
Dimitri

chef garde


Peter

Welke lok: Den 10, den 10 en nog eens den 10

PS: is een compound hetzelfde als in Duitsland een verbund triebwerk.
Ik weet dat er daar verschillende loks met een gelijkaardig systeem reden, waarbij de stoom eerst in de hogedruk, later in de lagedruk cylinders zijn werk deed.
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

"I have a train riding in my brain"

janjozef

voor mij de type 16 en de type 53, en al de rest mag ook, ik dacht zelfs dat bij de cfv3v nog eeen br50 staat die kan dan nog omgebouwd worden naar een type 25

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

trainfreak

citaat:
Geplaatst door janjozef

voor mij de type 16 en de type 53, en al de rest mag ook, ik dacht zelfs dat bij de cfv3v nog eeen br50 staat die kan dan nog omgebouwd worden naar een type 25

Jan

Maar die is eigendom van de CFV3V. Vorig jaar reed die nog. Dit jaar niet, maar dat kon mogelijks met het thema van het stoomfestival te maken hebben.

@chef garde: PVB is er achteraf maar bijgekomen, hij is stoker op de 29.013, en ook vrijwilliger bij het stoomcentrum van Maldegem (vandaar dat ik hem 'ken')
Spoorse groeten
Dimitri

the_gold


trainfreak

Even off-topic, maar de laatste stoker van de stoomtractie ging op 1 december 1997 op pensioen...
Ja, je komt zo al eens interessante informatie tegen als je wat oude "op de baan's" doorbladerd!
Spoorse groeten
Dimitri

ardjoena

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door factageklerk

het is misschien een domme vraag van mij maar wat is compound?

De stoom wordt bij een compound-loc 2x gebruikt, 1x onder hoge druk, en een tweede keer onder lagere druk.
Dit gaf een hoger rendement, maar hierdoor was het moeilijker om ze te besturen.



En om te vertrekken. Was het bij de eerste start als de cilinders nog koud waren dat weet ik niet meer zo goed, maar een compound loc is niet makkelijk te bedienen.
Er is genoeg info over compound loc's te vinden op het net. Even compound locomotief ingeven in een zoekmachine en je hebt leesvoer voor dagen.


Neen , het probleem van vertrekken is dat de loc zich gedraagd als een ??n cylinder. Dat wil dus zeggen dat er er twee "dode" punten zijn waar de machine niet wil vertrekken.
Om dit op te lossen worden de inlaat van de lage druk door middel van kranen anders gekoppeld aan de stoomtoevoer van de lage cylinder.De loc vertrekt dus als een normale 2 cylinder. Weliswaar met ??n normale en ??n grote cylinder.Je kan dus raden wat er gebeurt als de grote cylinder aan de beurt komt. Inderdaad , wielslip. Eenmaal de locomotief op snelheid word er overgeschakend op compound. De uitlaatdruk van de kleine cylinder komt in de inlaat van de grote . Daar expandeert de stoom verder. Uiteraard is de druk lager ,daarom is die cylinder dus groter.
De uitlaat restdruk van die cylinder was nog maar 1 bar , maar toch slaagde men er in met dat beetje restdruk injecteurs te laten werken die tegen 18 bar druk de ketel konden vullen.Dat is pas techniek[;)]Nogal wat anders dan al die electronica van nu.
Bij modelstoomtreinen worden soms ook compoundcylinders gebruikt. Echter voor die paar lepeltjes kolen winst moet ge het niet doen.[:D]
Dirk
 

T03

Dacht dat een kwestie van keuring of toelating was dat de 50 niet heeft gereden tijdens het laatste stoomfestival.
Misschien ten gevolge van het ongeluk die ze in 2010 gehad hebben.

SpGr
Marc
citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door janjozef

voor mij de type 16 en de type 53, en al de rest mag ook, ik dacht zelfs dat bij de cfv3v nog eeen br50 staat die kan dan nog omgebouwd worden naar een type 25

Jan

Maar die is eigendom van de CFV3V. Vorig jaar reed die nog. Dit jaar niet, maar dat kon mogelijks met het thema van het stoomfestival te maken hebben.

@chef garde: PVB is er achteraf maar bijgekomen, hij is stoker op de 29.013, en ook vrijwilliger bij het stoomcentrum van Maldegem (vandaar dat ik hem 'ken')

"I have a train riding in my brain"

trainfreak

citaat:
Geplaatst door T03

Dacht dat een kwestie van keuring of toelating was dat de 50 niet heeft gereden tijdens het laatste stoomfestival.
Misschien ten gevolge van het ongeluk die ze in 2010 gehad hebben.

SpGr
Marc

Dat kan ook, maar het thema waren de Belgische constructeurs van de stoomlocs, dus een Duitse (als het eentje van Duitse makelij is) hoort daar natuurlijk niet echt thuis...
Spoorse groeten
Dimitri

Gerolf

1, 10, 12, 16, 53, ... Liefst alle vijf, maar we mogen niet gulzig zijn, zeker? [B)] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw