Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Welke stoomloc terug rijvaardig maken?

Gestart door factageklerk, 21 december 2010, 16:48:41 PM

factageklerk

Naar aanleiding van het draadje van de 64.045 wou ik eigelijk eens een soort opiniepeiling opstarten om eens na te gaan welke stoomloc het liefst terug rijvaardig zou mogen gemaakt worden door de NMBS-Holding. Louter informatief, wie weet lezen ze misschien mee en brengt dat hun op gedachten.

Ik ga al van start; het type 10
Welke loc verkiezen jullie?
 

conducteur

Misschien eens eerst opsommen welke locomotieven nog bewaard zijn... Ik weet dat niet echt zo goed. Ik weet van die 64 en van de 12 en verder niet.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

chef garde


trainfreak

Type 1 en/of 12 zouden wel tof zijn.
Verder is er nog het type 7 en 10, en nog enkele andere locs waarvan ik de nummers nu niet vanbuiten ken..
Spoorse groeten
Dimitri

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

guy holbrecht

type 1, type 7, type 10, type 12, type 16, type 18, type 29, type 41, type 51, type 53, type 64, ... Deze zijn zeker nog in NMBS-bezit. De meeste stonden tot voor enkele jaren in Leuven. Het type 29 staat nu in Schaarbeek en het type 1 en 16 zag ik vorig jaar nog in Treignes.

Groeten,
Guy

ronny-vdv

De type 7 zou het minst kosten om te herstellen, maar aangezien het een Compound-lokomotief is, heeft er bijna niemand nog kennis van.
Dus, dat probleem stelt zich dan ook.

ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

trainfreak

citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

De type 7 zou het minst kosten om te herstellen, maar aangezien het een Compound-lokomotief is, heeft er bijna niemand nog kennis van.
Dus, dat probleem stelt zich dan ook.

ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]

En dat is hetzelfde bij de andere locs hoor.
Het is meer dan 40 jaar geleden dat de meeste stoomreeksen nog reden, wie er toen nog met de stoomlocs reed, die is ondertussen al lang op pensioen, en een hele hoop zijn er zelf al overleden!

En en compound-loc is dan nog moeilijker om te besturen!
Spoorse groeten
Dimitri

factageklerk

het is misschien een domme vraag van mij maar wat is compound?
 

trainfreak

citaat:
Geplaatst door factageklerk

het is misschien een domme vraag van mij maar wat is compound?

De stoom wordt bij een compound-loc 2x gebruikt, 1x onder hoge druk, en een tweede keer onder lagere druk.
Dit gaf een hoger rendement, maar hierdoor was het moeilijker om ze te besturen.
Spoorse groeten
Dimitri

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door factageklerk

het is misschien een domme vraag van mij maar wat is compound?

De stoom wordt bij een compound-loc 2x gebruikt, 1x onder hoge druk, en een tweede keer onder lagere druk.
Dit gaf een hoger rendement, maar hierdoor was het moeilijker om ze te besturen.



En om te vertrekken. Was het bij de eerste start als de cilinders nog koud waren dat weet ik niet meer zo goed, maar een compound loc is niet makkelijk te bedienen.
Er is genoeg info over compound loc's te vinden op het net. Even compound locomotief ingeven in een zoekmachine en je hebt leesvoer voor dagen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Met de feestelijkheden rond 175 jaar spoorwegen waren ze van plan om de type 7 te herstellen.
Dit is niet doorgegaan omdat er geen geld voor was.
Ik moet even graven in de hersenpan want tijdens de opendeur te Leuven heeft een werknemer dat uit de doeken gedaan.
Er was een fabriek die hem kon herstellen (ik vermoed gratis, maar ben niet zeker), maar het transport naar die plaats was een probleem.
Een tweede fabriek vroeg geld en dat was er niet.
Dus werd de type 7 niet gerestaureert.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Mattias

Voor mij maar 2 typekes :-)

type 1 pacific en type 10 [8D]
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

vanmiegroet

De 16 voor de trotinettes, de 41 voor de iets zwaardere treinen en de 10 en 53 mogen niet ontbreken.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

conducteur

Geef mij dan ook maar de 10 en een 53.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum