Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Perrons

Gestart door bumper, 09 december 2010, 12:32:58 PM

bumper

Hallo,
Na enkele jaren niets te hebben kunnen doen, eindelijk terug van start gegaan. Ik ben op zoek naar de breedte afmetingen van de belgische perrons. Bestaat daar een standaard voor, of worden die volgens de mogelijkheden bepaald? Is er ook een verschil in breedte tussen overdekte en niet overdekte perrons? Bestaan er ook regels voor de plaats? Links of rechts bij enkelspoor, en hoe met twee en vier sporen? Graag een beetje hulp.
Bedankt op voorhand.
Ludo.
 

T03

De afmetingen ken ik niet. Als je echt zeker wil zijn, ga is naar het gewenste station en meten maar[:)]

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Michael

Marc een voor de hand liggende opmerking, en vaak ook nog de goede, maar de vragen van Ludo daar wil ik ook graag de antwoorden op lezen en voor mij ligt het dichtstbij gelegen Belgisch station op een kleine 200 km, gaat me net iets te ver om 400 km te rijden om even een perron op te meten.
Dus als er mensen zijn die afmetingen hebben, graag, ik ben bijna zover dat de perrons aangelegd worden maar heb nu nog alle vrijheid om de rails wat te verleggen.

Groeten Michaël
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Havoc

Google earth, klik op de lintmeter en meten maar. Alleen bij Brussel Centraal lukt dat niet zo best.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eddy

dag Bumper,
hierbij wat foto's uit Diest,de afstand kunt u omrekenen aan de hand van de stenen.Maar volgens mij is alles afhankelijk van de plaats die men ter beschikking heeft.


groeten eddy

Gerolf

Bij mijn weten is er geen "norm" voor perronbreedtes in ons landje.
E?n en ander hangt vooral af van de beschikbare ruimte, denk ik.
Ik zou zeggen: tussen de drie en zes meter ...

PS: over welk tijdperk heb je het? Mogelijk heeft Infrabel momenteel wel normen ....
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Mannen bedankt voor de info, wat mij betreft ik weet genoeg.
Micha
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

SuSke

Bij Infrabel zijn er geen normen over de perronbreedte.
Alleen informatie over de perronboorden en hun positie ten opzichte van het spoor kan je daar vinden.
Misschien dat de dienst "ornroerend goed" van de NMBS-holding iets meer kan vertellen.
Sinds alles daar in stukjes gekapt is, is het vinden van informatie helemaal niet meer zo eenvoudig.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

trainfreak

Voor de breedte is er inderdaad geen standaard.
Wetteren: spoor 1 gaat van +- 5 meter tot +- 13 meter.
In Merelbeke was er een noodperron dat maar 1 meter was ofzo! Daar kon je met geen 2 mensen tegelijk passeren.
Spoorse groeten
Dimitri

bumper

Bedankt mannen voor de info.
Vooral de foto's zijn voor mij zeer nuttig.
Ik ga trachten tijdens het kerstverlof nog wat meer informatie te verzamelen. Als ik nog iets van belang te weten kom,dan vertel ik het wel.
Groeten.
Ludo.
 

Peter

Een voorbeeld van een perron in model:





Met vriendelijke groeten
Peter

bumper

Mooi perron Peter.
Zoiets moet het bij mij ook worden.Mijn station gaat 4 hoofdsporen hebben en een aftakspoor naar een kleine containerterminal.

Ludo.

 

Metpetergaathetbeter

Peter,
naast je verhard gedeelte(dallen en op sommige plaatsen klinkers) die rode steenslag van welk merk gebruik jij ? Voor de aanleg van perrons was het de bedoeling van mij dezelfde materialen te gebruiken van degene die jij gebruikt hebt ![?]
Groeten Peter[;)]

Peter

Voor het rode grint heb ik Iron Ore (fine) van Woodland Scenics gebruikt, welks ik met een oude elektrische koffiemolen (gebruik ik ook voor bv. kolen enz.) fijner gemalen heb.
Fijner dan afgebeeld ging echt niet meer, want dan werd het stof.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Peter

Voor het rode grint heb ik Iron Ore (fine) van Woodland Scenics gebruikt, welks ik met een oude elektrische koffiemolen (gebruik ik ook voor bv. kolen enz.) fijner gemalen heb.
Fijner dan afgebeeld ging echt niet meer, want dan werd het stof.



Bedankt Peter,
Net als jouw station is jouw perron een pareltje ![:p]
Groeten Peter[;)]