Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

alternatieve baanbouw

Gestart door joble, 08 december 2010, 21:10:34 PM

joble

Hallo,

Ik heb binnenkort, na veel te lang plannen, de tijd om aan de onderbouw van mijn baan te beginnen.

Mijn treintafel komt op zolder, naast de kamer van mijn zoontje. Om zijn nachtrust niet te storen, zou ik graag zoveel mogelijk beneden willen werken.

Hiervoor had ik het volgende concept van baan in gedachte: De onderbouw is klassiek: een stevige struktuur van verticale multiplex latten met horizontale verstevigingen (in L-vorm). Maar de bovenbouw daarop zou ik in zo klein mogelijke 'puzzelstukken' willen uitvoeren, zodat ik het stuk waaraan ik werk mee naar beneden kan nemen. De grenzen van deze stukken wil ik niet rechthoekig maken, zoals bij een klassieke modulaire opbouw, maar strategisch kiezen zodat de naden zo weinig mogelijk opvallen.

Als onervaren modelbouwer lijkt me dit een goed idee, maar is dit wel haalbaar? Zijn er nog mensen die zo werken?

Groeten,
Johan

SuSke

Op de expo's vindt je sommige banen die op die manier uitgewerkt zijn. Voornamelijk dan van de bouwers van over het kanaal.
Mogelijk is het in ieder geval, het vraagt wel degelijk planwerk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Zo'n puzzelsysteem kan zeker. Het vereist wel wat extra planning voor je onderbouw (de naden moeten gesteund worden), maar je kan de aansluitingen/naden voor je baandelen zelf bepalen (achter een haag, het looppad naast een kanaal, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Een bekend voorbeeld van een puzzelstukkenconstructie is de spoorbaan 'Flintfield' van Vincent de Bode.
De constructie van Flintfield is beschreven in Rail Magazine nummers 132 en 133, dat is bijna 15 jaar geleden.
Een nieuwe fotoreportage is te zien in Rail Magazine nummer 279 (het nieuwste nummer).
Op het internet heb ik hier foto's gevonden:
http://www.scalefour.org/layouts/exhibflintfield.html

doomslu

Inderdaad, Flintfield is een mooi voorbeeld.
Het systeem is uitvoerig uitgelegd in MSM 80, maar dat had Johan natuurlijk al gezien. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Inderdaad, MSM 80. Die heb ik ook gehad, maar ligt niet meer in de kast. Dus die heb ik waarschijnlijk weggegeven.

Durango

Je kunt natuurlijk ook wat kleine handzame modules maken.[:D]
Modules die gemakkelijk zijn te tillen om door een trappegat naar boven gedragen kunnen worden.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Michiel

Zelf ben ik ook met een "puzzelbaan" bezig. Mijn dijkje is het eerste stukje, de loods wordt het tweede. Maar meer ervaring heb ik niet. Het wordt voor mij ook een avontuur. In mijn hoofd past het allemaal, maar of het in praktijk ook zo makkelijk gaat? Ik zie wel waar de boot strand... (of was het "waar de trein ontspoort"?... soit! [:D])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

Mijn opbouw (afneembaar) boven mijn schaduwstation is met draadstangen gebouwd, tussen twee of drie stangen komt er boven een verbinding met een houten draaglat waarop later de bovenplaten rusten. Alles wordt op niveau geplaatst door middel van moeren zowel boven als onderaan aan de basis. De basis bestaat uit een raamwerk van MDF 18x70mm, vierkanten van +/- 40/50cm. Op deze constructie bevestig  ik  mijn combinatie draadstang-dragers door middel van houten latjes op het raamwerk te vijzen(en plakken). Gaatjes erin, draadstangen, enz...En opbouwen. Je kan ook je afneembare gedeelten eerst zagen en daarna de onderbouw er op afstellen.Door een raamwerk te gebruiken blijft de onderkant vrij toegankelijk.
Ik vind dit een gemakkelijk en plaatsbesparende manier.
Ik zaag de draadstangen met een steekzaag, met de hand zou ik er niet aan beginnen. Misschien heb je hier wat aan.
Graag gedaan.
SpGr
Marc[;)]
"I have a train riding in my brain"

joble

Mijn idee is niet zo alternatief als ik dacht en dat stelt me gerust. Dat puzzelen lijkt me een enorm leuke uitdaging.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten,
Johan

Johan Poelmans

Mijne opbouw lijkt denk ik best wel op die van T03...

Houten kaders van 160x80, 120x60, allee wat een beetje uitkomt, met nog wat extra latten over de korte afstand. Die zet ik op verstelbare poten en verbind ik met schroeven (alles mooi gelijk stellen, en met de sergeant tegeneen klemmen, gat boten, en M8 bout erdoor). Schaduwstations worden hier rechtstreeks op gelijmd. De minimale niveauverschillen los je op door je sporen gewoon door te leggen en aan de overgangen lekker dik te lijmen (zowel ballastbed als sporen). Als alles droog is doorslijpen (na eventueel een nageltje bij nauwe flexrail-bochten).

De bovenbouw: er worden gaten geboord in de kaders van ongeveer 4 cm diep (de kaders zijn 12 dik, dus ik verzwak de constructie minimaal). Hier zet ik op maat gezaagde draadstangen in met houtlijm. Op deze draadstangen zet ik een latwerkje met moeren vast. En de platen zijn dan op het latwerkje gelijmd. Als ik echt wil kan ik dus de schroeven losmaken en de bovenbouw appart vervoeren (al moet ik dan wel een stekker voorzien). Maar de belangerijkste reden voor de draadstangen is dat ik een en ander nog wil kunnen bijregelen wanneer deze baan ooit verhuist.

Qua planning is het enorm moeilijk. Wissels mogen niet op overgangen, je moet een beetje opletten onder welke hoek je sporen over een overgang gaan, enzoverder, enzoverder. Maar liever nu wat extra moeite dan ooit de zaag in mijn baan moeten zetten.

EDIT: heb ik al gezegd dat foutloze railovergangen maken een miserie kan zijn! Recht spoor, allemaal goed en wel, maar probeer eens een klimspiraal te maken in 2 helften. En net wanneer je denkt dat alles foutloos werkt koop je autowagons van LS models die weer her en der ontsporen. Hopla, waar is de dremel, railovergang bijwerken ;) Ik hou mijn hart vast voor een verhuis ;)
 

ysbeer

Je kunt alle mogelijk redenen hebben om in modules te bouwen.
Niks mis mee.
Maar vergeet het verhuizen,ik heb 20 jaar terug twee banen gebouwd in stukken om ze te kunnen verhuizen.
Nou dat verhuizen ging wel goed,maar de ruimte waar het weer moest worden opgezet was groteren maar mijn ideeen ook iets anders (die bocht waar vaak wat uit de rails liep er uit,een wissel meer naar binnen enz.)
Dus een module verbouwd,maar ja toen kwam een bocht toch wel erg ongelukkig uit
2de module verbouwd.
Resultaat na 6 maanden.
Twee module nog enigszins in orde,rest gesloopt,bedrading totaal nieuw.
Ik bleef aan de modules vast houden,tot ik na drie jaar weer(moest) verhuizen.
Resultaat,ruimte groter naar verhoudingen totaal verkeert (lengte/breedte
Alles gesloopt en nu staat er een muurvaste tafel.
wim

Kautenbach

lang leve de modules. segmenten, opnieuw opbouwen, geen probleem, vooral elke keer starten met al die aanlweg van wisselstraten, en vooral de elektr is voor mij niet weggelegd. Ik snap je keuze voor de puzzels wel.

Verder bouwen die verschillende stukken wel "lekker" kijk oa Britisch Columbia, je kunt er makkelijk bij en de werkzaamheden zijn goed af te wisselen.

Wel is het nadeel, dat een ruimte minder optimaal kan worden benut met segmenten/puzzelstukken/modules. Waar leg je je prioriteiten.

ik kan me voorsltellen als je nog niet zoveel ervaring hebt dat het bouwen van een puzzel wel prettig is, t is te overzien, alles komt an bod, en als je toch hal;verwege de bouw er achter komt dat je toch ergens iets de volgende keer anders zou doen.. dan is dat te overzien (dat laatse overkomt mij altijd)

Wim