Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Elektrische aansluitingen aan rails

Gestart door Geert, 24 november 2010, 11:14:37 AM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

De reden waarom ik soepele draad zou gebruiken is het positioneren van het zootje op zijn definitieve positie.
Dat doe ik dus precies andersom. Eerst de rails definitief op zijn plaats leggen. Dan vlak naast de staaf een gaatje boren. Draadje er door steken, omplooien tot het mooi in de hoek tussen voet en lijf ligt en dan vastsolderen.

Geert

Blijkbaar wordt er hier alles gesoldeerd. Doen jullie dat omdat je daar in het verleden al problemen mee gehad hebt? Of omdat je dat ergens gelezen hebt in een tijdschrift, of op forums zoals deze?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Solderen doe ik omdat dat de meest betrouwbare elektrische verbinding oplevert.
Overigens soldeer ik niet alles, ik gebruik ook veel kroonstenen.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

De reden waarom ik soepele draad zou gebruiken is het positioneren van het zootje op zijn definitieve positie.
Dat doe ik dus precies andersom. Eerst de rails definitief op zijn plaats leggen. Dan vlak naast de staaf een gaatje boren. Draadje er door steken, omplooien tot het mooi in de hoek tussen voet en lijf ligt en dan vastsolderen.


Met flexrail doe ik dat ook zo, maar bij wissels of andere vaste railstukken bedraad ik op voorhand. Vooral het puntstuk aansluiten... Kan je achteraf niet meer proper afwerken ;)

PS: ik soldeer alle electrische verbindingen, heb me zelfs een bout op gas gekocht zodat ik de kabel niet achter mij aan moet slepen ;)
 

Gerolf

Ik gebruik ook liefst de methode van Johan: Eerst aansluiten, daarna de rail plaatsen.
Maar als ik "achteraf" nog iets moet aansluiten (een extra detectiesectie bvb) doe ik het op Klaas zijn manier [;)]
Veruit de meeste verbindingen zijn gesoldeerd, hier en daar kroonsteentjes (vooral bij meervoudige aftakkingen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Hoe doe ik dat.
Dun(0.5) blank vertind draadje aan de rails(en /of)wissel solderen met een electronica soldeerbout
lengte ongeveer 10 cm
Onder of soms op de tafel een koperen spijkertje (100 voor 1.50 euro)slaan draadje er om dikkere draad er om soldeer er op.
Voor eeuwig een goede verbinding
Klemmen alleen industrie klemmen,kroonsteen nooit(maar dat is persoonlijk)
wim