Elektrische aansluitingen aan rails

Gestart door Geert, 24 november 2010, 11:14:37 AM

Geert

Beste collega?s,

hoe maken jullie een aansluiting met de rails. Solderen jullie daar een draadje aan? Gebruiken jullie speciale voor dit doel bestemde rails van de fabrikant zelf? Mogelijk is er al een draadje op dit forum opgestart over dit onderwerp? Graag wat tips.

Alvast bedankt,

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Michiel

Hallo Geert,

bij het leggen van een vaste baan of modules wil je natuurlijk betrouwbare elektrische verbindingen, die ook na verloop van jaren geen probleem opleveren. Denk aan corrosie, stof of verf, stoten en botsen, of welke andere invloed dat je kan hebben op een elektrische verbinding.

Daarom soldeer ik alle draden rechtstreeks aan de sporen. Meestal onderaan, zodat je het niet meer zien nadat de ballast is aangebracht.

Om dezelfde rede soldeer ik ook alle raillassen binnen een sectie, en wordt elke sectie apart gevoed door middel van 2 aansluitpunten. Tussen de secties soldeer ik de raillassen niet, opdat de rails wat speling hebben om een beetje uit te zetten of te krimpen. Dat voorkomt railspatting.

Dus, antwoord op je vraag: soldeer ik de draden op de rails? Ja dus. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

Ik soldeer ze er ook op, aan de onderzijde (zichtbare gedeeltes toch)

Bij Tillig moet je wel eventjes je rail op de juiste plaats opschuren: soldeer pakt blijkbaar niet op die bruine laag die er op zit.
 

ERVIN

Zoals mijn collega's het hierboven reeds beschreven hebben , soldeer ik ook al mijn draden rechtstreeks onderaan de rails , je ziet er nadat de rails er liggen niets meer van en zo garandeer je een feilloos rijden van je treinen.[;)]



Pol

@Ervin: Je brengt me op idee?n: ik rijd ook met Profi. Soldeer je eerst de kabels aan de rails en doe je er dan de verbindingen aan of maak je eerst de verbindingen en doe je dan het soldeerwerk?

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Geert

citaat:
Geplaatst door Michiel


...

Om dezelfde rede soldeer ik ook alle raillassen binnen een sectie, en wordt elke sectie apart gevoed door middel van 2 aansluitpunten. Tussen de secties soldeer ik de raillassen niet, opdat de rails wat speling hebben om een beetje uit te zetten of te krimpen. Dat voorkomt railspatting.



Railspatting?

bedoel je zo iets:



Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

ERVIN

@Pol , ik doe eerst de raillassen aan de rails en dan soldeer ik daaraan de draden.[;)]

En zoals je hier kan zien , zie je daar helemaal niets meer van...


Michiel

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door Michiel


...Om dezelfde rede soldeer ik ook alle raillassen binnen een sectie, en wordt elke sectie apart gevoed door middel van 2 aansluitpunten. Tussen de secties soldeer ik de raillassen niet, opdat de rails wat speling hebben om een beetje uit te zetten of te krimpen. Dat voorkomt railspatting.


Railspatting?

bedoel je zo iets:

(foto)

Geert


Inderdaad! [:D] (maar op deze foto is het echt helemaal uit de hand gelopen [;)])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pol

@Ervin: bedankt! Ik heb weer wat bijgeleerd!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Pol

@Ervin: bedankt! Ik heb weer wat bijgeleerd!



Graag gedaan hoor.[;)]

dieseltje

Een gouden tip (ik ben geen soldeer-expert, maar heb ook met schade en schande, en een beetje googlen (zie verderop) geleerd...)
Gebruik bij het solderen aan de rails soldeerflux :
- eventueel eerst de plaats waar je gaat solderen even licht opschuren.
- dan wat soldeerflux aanbrengen, met je bout verhitten (de flux geeft een (ongezonde) damp vrij, maar zorgt ervoor dat je een drupje soldeer "makkelijk" kan aanbrengen op de rail...)
- Daarna het draadje wat je wil aanbrengen ook vertinnen.
- Draadje tegen het soldeer op de rail, en beiden verwarmen en verbinden...
Geeft gegarandeerd een mooie en stevige soldeerverbinding !

dit alles staat hier (met foto's) mooi beschreven ...http://www.nproject.org/nl/solderen/solderen-van-rails.html  (staan verder nog wat leuke tips op...[:)]


jacques timmermans

dieseltje,

jouw werkmethode is niet verkeerd, maar het gebruikt van een soldeerflux is, omwille van de corrosieve bestanddelen in de flux, vragen om corrosie aan de rails.

Als je de railstaven, daar waar gesoldeerd moet worden, voor het solderen met een glasfiber borsteltje zuiver maakt, heb je geen flux nodig als je met een goed harskern soldeertin, zoals dit in de elektronica wereld wordt gebruikt, je soldeer verbindingen maakt.

Een mogelijkheid om agressieve corrosie, zoals die bij het gebruik van een soldeerflux wilt ontlopen, dan ben je verplicht om alle soldeerpunten naderhand met wat alcohol of wat water en zeep te reinigen.

Jacques Timmermans

bellejt

Bij gebruik van flux zal je na enkele maanden grote problemen krijgen.Roestvorming enzovoort.Zoek maar eens de forums af en zie hoeveel er later klagen.Het glasvezel potlood is ok.Nog makkelijker is solderen aan de raillipjes (schoenen).Bij K-rails van M kan je ook aan de onderkant van de pukos solderen.

Klaas Zondervan

De flux die dieseltje gebruikt is Purine. Ook op de foto van Ervin is een blikje te zien. Ik gebruik het ook in hardnekkige gevallen waar harskern niet volstaat.
Purine is niet corrosief. Het enige waar je bij Purine op bedacht moet zijn is dat de restanten elektrisch geleidend zijn. Je moet het dus voorzichtig en met mate toepassen, en zeker niet op printplaten.

Wat mij verder opvalt is dat veel mensen ge?soleerde draad aan de rails solderen, en dan vaak ook nog soepel snoer. Ik vind dat heel onhandig. Ik soldeer een stukje blank telefoondraad aan de zijkant van de spoorstaaf. Een massieve draad van 0,5 mm dik. Die gaat direct naast de staaf door de bodemplaat en aan de onderkant verbind ik hem met een kroonsteen aan een dikkere draad.
Als je daarna de rails roestig schildert en ballast aanbrengt, dan zie je dat draadje bijna niet meer zitten.

Johan Poelmans

De reden waarom ik soepele draad zou gebruiken is het positioneren van het zootje op zijn definitieve positie.

Tillig moet je namelijk even opschuren, en dan de draad aansolderen. Maar uiteraard ga je eerste even de rail leggen waar hij moet, je teken de punten af waar de draad komt (en eventueel het veerstaal voor de wissel). Dan boor je een klein gatje, maar de parketondervloer die dienst doet als ballastbed wordt iets groter weggeschaaft (met datzelfde boortje). Als mijn (flex)rail nadat ik hem terugleg niet op de exact dezelfde plaats ligt kan ik nu nog redelijk eenvoudig wat herpositioneren.

Bij roco rails is dit iets minder van tel, omdat roco flexrail toelaat om (nadat de rails liggen) met een fijne bout de onderkant van de rail op te warmen en wat te vertinnen, en dan de draad door een gatje er tegen houden.

Ik gebruik trouwens veel fijnere draad dan Ervin: In principe zal op 1 bezetmelding toch nooit h??l veel stroom genomen worden. En de andere rail: vele kleintjes maken 1 groot [:D]. Ringleiding is uiteraard een pak zwaarder uitgevoerd...