Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Purgeerroosters in de stelplaats

Gestart door joble, 22 november 2010, 08:32:21 AM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

joble


In een plan van de stelplaats van Kinkempois (situatie rond 1960) staan twee purgeerputten. Ze liggen niet aan de ingang, maar verder door in de stelplaats aan de 2 sporen voor de schouwingsputten.

In een andere plan van Ath uit dezelfde periode staan geen purgeerroosters. Het lijkt er dus op dat inderdaad niet elke stelplaats een purgeerrooster had.

in SJ90 lees ik dat purgeerroosters niet enkel in stelplaatsen te vinden waren, maar zowat over het hele net. Hierin wordt een purgeerrooster beschreven als 'een rooster die de ballast moet beschermen tegen de stoom met hoge druk'.

Misschien dat er in de documentatie op tassignon.be meer info bevat. Morgen ga ik hier eens in zoeken. Nu wordt het wat laat...


Groeten,
Johan

joble

citaat:
Geplaatst door Michiel
Ik merk dat op meerdere foto's, dat hoopjes as/slak/kalk tussen de sporen over het depot verspreid liggen.




Bedoel je dit soort hoopjes as/slak/kalk? Op het spoor liggen ook witte sporen van kalk (vermoed ik).



Groeten,
Johan