Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Purgeerroosters in de stelplaats

Gestart door joble, 22 november 2010, 08:32:21 AM

joble

Het laatste jaar heb ik heel wat gelezen over Belgische (en buitenlandse) stelplaatsen. De meeste onderdelen van zo?n stelplaats zijn duidelijk terug te vinden in foto?s of zelfs nog in realiteit te bekijken.

Een uitzondering hierop zijn purgeerroosters. Elke stelplaats had er zo een (of meerdere), maar foto?s of tekeningen vind ik niet. Over de technische kant van deze roosters heb ik wel duidelijke info gevonden: waarvoor ze dienden, waar ze lagen, dat de omgeving ervan wit zag van de kalk, ?

Maar dit is onvoldoende om zo iets waarheidsgetrouw na te bouwen. Mijn vraag kan je waarschijnlijk al raden: Heeft er iemand hier toevallig een foto of een tekening van?

Mvg,
Johan

Michiel

Johan,

ik heb net hetzelfde ondervonden. Ik heb ook gezocht naar foto's van purgeerroosters, maar nooit gevonden. [:(] Ik hoop echt dat er hier iemand toch nog een foto of illustratie kan tonen van een dergelijk rooster. Ik wacht samen met jou in spanning af! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Erik de Noorman is daar ooit mee bezig geweest. Ik vind het draadje echter niet terug [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, Ik vermoed dat je het draadje "http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5902" bedoelt met de Noorman. (draadje is verdwenen, maar is nog te vinden in de google cache) Maar ook hier vind ik jammer genoeg geen foto.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Wat mij(ik denk dat ik niet alleen in mijn naam spreek) soms stoort als ik hier artikels lees, is het feit dat er een vraag gesteld wordt waar er maar enkele mensen weten waarover dit(of een ander) onderwerp handeld! Ik verklaar mij nader, ik vind geen foto's van purgeerroosters, maar waarom vertel je niet wat een purgeerrooster is ? Je hoeft dit niet persoonlijk te nemen, maar vaak vind je hier op het forum bij ons in de club(welke club?) of op de lijn voor mijn deur(welke lijn?), ik zou nog verder vb. kunnen geven ; maar als je iets plaatst (Voor iedereen!!!!) wees dan iets precieser dan weet iedereen over wat we praten en hoef je niet iedere keer achter een bepaald woord te gaan zoeken of te gissen waarover het zou kunnen gaan!
Ik hoop no hard feelings.Groeten Peter[;)]

Michiel

Hallo Peter,

Er is hier geen opzet in het spel; wat voor de een evident is, is voor de ander soms chinees. Maar vragen staat natuurlijk vrij.

Citaat van Rikkie uit het verdwenen draadje:
Waarschijnlijk liggen de rooster tss de rails met daaronder een holle ruimte (zoals slakkenputten). Normaal moet een stoomketel regelmatig onderhouden en vooral (dagelijks) gepurgeerd worden.
Zo laag mogelijk werd een kraan gemonteerd aan de stoomketel met daaraan een buis (redelijk groot)naar beneden (of voorwaards, of achterwaards) en kon, ofwel vanuit de kabine ofwel van buiten uit, open en dicht gezet worden.
Dus bij het openen van die kraan werd de stoom (+/- 16 bar)naar buiten gelaten (een paar 10 tallen seconden) met een enorme kracht en zo werd de ketel eens gespoeld.
Het doel van zoiets is om zoveel mogelijk roest-, kalk-, slijkvorming weg te krijgen vanuit de ketel.
Ik denk dus dat die putten (met rooster erop) werden gebruikt om alle 'troep' uit de ketels op te vangen.

Aanvullend citaat van Kasteel over dit onderwerp (ook uit het verdwenen draadje):
het gaat vooral om achtergebleven zouten die een restant zijn van de stoom die door de leidingen wordt gestuurd . Een andere benaming is 'spuien' - tegenwoordig dient dit spuien altijd te gebeuren in een opvangbak met (koel)water om zo de temperatuur van het afvalwater te laten dalen vooraleer de vloeistof in de riolering mag lopen ( hierin is vlgs Vlarem een maximum van 40 ? C toegelaten) - de purgeerrooster is dus de afdekking van zo een put.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Dank Michiel, ik wou hier eigenlijk niemand specifiek viseren, maar(iedereen) wees eens eerlijk waarom niet een beetje meer uitleg als je iets  plaatst of vraagt, zodat iedereen weet waarover we het hebben. Bovendien leren we dan nog allemaal iets bij ! (niettegenstaande ik geinteresseerd ben in Bel.Spoorgebeuren in tijdperk IV,V en VI).
Groeten Peter[;)]

joble

Hoi,

Ik ben ergens al blij te lezen dat ik niet de enige ben die niets vindt over dit onderwerp. Wat ik nog niet geprobeerd heb, is het fotoarchief van de NMBS. Misschien toch nog eens de moeite om te proberen, maar ik vrees een beetje dat dit net iets te specifiek is. Ik ga het toch eens proberen.

Peter,

Oorspronkelijk stond er iets meer info over purgeerroosters in m?n starttopic, maar ik heb dit juist voor het verzenden terug verwijderd, omdat ik, als onervaren forumgebruiker, dacht dat dit overbodig was.

Bij deze (ongeveer) de tekst die ik vanmorgen verwijderd had:  
Als de loc op het einde van z?n taak het depot binnenrijdt, stopt hij eventjes boven het purgeerrooster dat in het inrijspoor van de stelplaats bevindt. Hierboven wordt een straal stoom op hoge druk losgelaten. Het doel hiervan is om kalk en andere verontreinigingen uit de ketel te verwijderen. Dit moet op zo?n rooster gebeuren, want in een gewoon stuk baan zou door de hoge druk van de stoom de ballast gewoon wegblazen worden. Deze roosters zouden uiterlijk erg herkenbaar zijn door de opstapeling van kalk in de directe omgeving van het rooster.  

Groeten,
Johan

erik de noorman

Ziet er uit als een slakkenput met een rooster van ijzeren buizen.
De resten wanneer zo'n put wordt leeg gemaakt werden vroeger her en der op de stelplaats uitgespreid. Meestal in de put of in de omgeving van de draaischijf wanneer deze in een uithoek van het terrein lag.

Erik

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door joble


Peter,

Oorspronkelijk stond er iets meer info over purgeerroosters in m?n starttopic, maar ik heb dit juist voor het verzenden terug verwijderd, omdat ik, als onervaren forumgebruiker, dacht dat dit overbodig was.
 

Groeten,
Johan



Johan,
Ik(en anderen ?)denk als je iets plaatst of vraagt je nooit teveel uitleg kan geven. Misschien liever iets teveel(en misschien wel eens overbodig)dan helemaal niets want daar hebben anderen ook niets aan.
Zoiets zou mij ook kunnen overkomen, bovendien zou ik er dan ook geen probleem hebben moest men mij hierop wijzen. Ik hoop dat dit voor U ook het geval is.

Eric,

bedank voor uw verdere uitleg.Ik moet eerlijk zeggen dat ik vermoedde voor wat die rooster dienden, maar met de uitleg van U,Johan en Michiel kon ik mij toch een beter beeld vormen over die
Pungeerroosters.

Groeten Peter[;)]


Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Peter, liefst Erik.[:)]



Erik, sorry[:I]
Groeten Peter[;)]

joble

citaat:

bovendien zou ik er dan ook geen probleem hebben moest men mij hierop wijzen. Ik hoop dat dit voor U ook het geval is.



Ja, natuurlijk [:)]

Hoe groot moet ik me zo?n purgeerrooster voorstellen? De breedte is hoogstwaarschijnlijk gelijk aan de spoorbreedte, maar hoe lang waren deze kuilen? Intu?tief zou ik gokken op enkele meters, zodat de machinist wat speling had om z?n loc boven het rooster te zetten.  Iemand een idee?

Het is blijkbaar niet zo eenvoudig om goede detailfoto?s te vinden van depots. Het grootste deel van de weinige foto?s die er zijn, zijn van de loods en af en toe een overzichtsfoto.

Van de slakkenkuilen zelf heb ik ook niet veel foto?s gevonden. Enkel van die van Mariembourg, waarvan de meeste foto?s zelf gemaakt. Maar deze stelplaats is (volgens mij) wat een vreemde eend in de bijt en dus zal de slakkenkuil ook wel afwijken van de gebruikelijke Belgische slakkenkuil.

Slakken- en inspectiekuilen zouden qua bouwwijze identiek zijn aan de kuilen in de loods zelf en daar heb ik wel foto?s van (Gouvy). Van hieruit te vertrekken, moet er wel iets realistisch te maken zijn.  

Groeten,
Johan


Michiel

Ik heb letterlijk honderden foto's aandacht doorgenomen, maar op geen enkele daarvan is een soort van rooster tussen de sporen te zien. Wel allerhande putten, maar allen zonder rooster.

Als ik het zo die foto's bekijk, dan lijkt het alsof er tot ongeveer de jaren 30 het spuien of purgeren gewoon ergens op het emplacement werd gedaan. Ik merk dat op meerdere foto's, dat hoopjes as/slak/kalk tussen de sporen over het depot verspreid liggen.

Later werd dit kennelijk met een voorziene installatie gedaan, want er zijn geen "hoopjes" meer te bespeuren. Op plaatsen dat ik verdenk dat er gespuit werd, heb ik meermaals het bordje met opschrift "FV" zien staan. Frans voor??? (Fosse...?)

Maar goed, dit is eigenlijk allemaal impressie, indruk en speculatie want concreet heb ik nog niets gevonden dat op een purgeerroster lijkt. Evenmin heb ik indicaties gevonden van het werkelijk bestaan ervan. Maar ik hoop dat specialisten me aanschouwelijk kunnen tegenspreken. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)