Metalen pakwagens.

Gestart door Peter, 19 november 2010, 12:44:22 PM

Peter

Heb nog een paar setjes van Dacker met metalen pakwagens liggen, en zou die willen monteren. Daarom eerst een vraagje.
Vanaf wanneer werden die wagens bruin i.p.v groen geschildert, en wanneer werden diezelfde wagens in het geel en blauw geschildert zoals voor de dienst infrastruktuur e.d.

De metalen pakwagen voor onderhoud van de bovenleiding wanneer werden die bruin i.p.v. groen geschildert of waren die altijd alleen in het bruin.
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

#1
Peter, ik heb van Dacker ook de setjes wagens voor onderhoud van de bovenleiding gehad. Toen ik die kocht rechtstreeks bij Dacker stond er in de folder dat de ene van schaarbeek was en de andere van Antwerpen - Oost.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

#2
Ja, die uitleg van Dacker heb ik ook. Mijn vraag is echter wanneer de kleuren werden verandert. Je zou eventueel die lijn kunnen doortrekken naar de gewone open en gesloten goederenwagens. Die waren vroeger ook donkergroen, doch werden ook roodbruin geschilderd, alhoewel ik vermoed dat dit niet op een jaar tijd gebeurt is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#3
Ik heb die dackers "ooit" overgenomen van Johnny. Ze zijn nog steeds in dezelfde staat, d.w.z. klaar om af te bouwen [:I]
De kleurstelling anno 1958 interesseert me dus zeker ook [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

#4
Gaat dit over deze wagens?
Dan is deze vraag voor mij ook best interessant.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Peter

#5
Ik bedoel de wagen zoals op onderstaande foto, en zoals die van Ludwig;

http://www.tassignon.be/trains/musee_nord/images_sebr4/040%20-%20HPIM3975.JPG
Met vriendelijke groeten
Peter

dieselfreak

#6
Men is begonnen met de herschildering van de goederenwagons van groen naar bruin omstreeks 1955. Maar omdat dit een werk was wat heel lang duurde kon je hier en daar tot het begin van de jaren 60 nog groene goederenwagons zien. De herschildering naar geel en blauw gebeurde vanaf eind jaren 70 tot het begin van de jaren 80.
MC

rixke rail

#7
Even een aanvulling op wat Marc (dieselfreak) hier al vertelde :
-vanaf november 1955 van groen naar roodbruin;
-nummering van zes naar zeven cijfers;
-de kleur van de cijfers ging van geel naar wit;
-lettertype santa fe werden rechte cijfers (kent iemand hiervan het lettertype ?)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje verbeterd [:I]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN