Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Seinen: enkele vraagjes

Gestart door Johan Poelmans, 19 november 2010, 08:48:18 AM

Johan Poelmans

Eyla,

2 vraagjes rond het belgische seinstelsel:

* De keper (verandering van regime), is deze altijd aanwezig, ook op kleinere sporen?

* Je hebt het 'vereenvoudigd stopsein' (1paarse en 1 groene als ik me nie vergis), en het sein voor kleine beweging (2 witte lampen). Nu ken ik het verschil wel, dat sein voor kleine beweging mag in grote beweging genegeerd worden, en een vereenvoudigd stopsein gewoon nooit.

Ik ben me alleen wat aan het afvragen waar je dan wel voor het sein voor kleine beweging zou kiezen. In een goederenbundel bijvoorbeeld lijkt het me dat een vereenvoudigd stopsein zoiezo handiger is, omdat je eventueel in grote beweging kan blijven en toch een trein laten stoppen? En op goederensporen zie ik ook meestal een vereenvoudigd stopsein, en niet dat andere...

Enfin, ik heb een paar voorbeeldjes nodig vrees ik ;)
 

mark7758

Uitleg staat hier onder.
http://www.belgie-belgique-belgien.be/miniatuurseinen/vademecum.html

En een simpel regel. Je vertrekt van een spoor (Waar je een trein kan neerzetten)met een sein (Groot of klein) Onderweg kan je als LOC een rangeersein (Die met die 2 witte lampen) tegenkomen. Die geldt alleen voor jou als het sein dat bij je vertrek (Van het spoor) wit toonde.
Aanvulling. Je vereenvoudige sein staat direct bij het spoor. Het grote hoofdsein dat voor meerdere sporen geldt toont dan Geel/Groen of rood en wit. Heb je rood+wit dan gelden de kleine dwergseintjes voor jou. Heb je geel of beter dan mag je door rijden tot het volgende sein (Dat geldt voor de grote treinbeweging.)


Sorry het is niet simpel uit te leggen.[^][V]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door mark7758


Sorry het is niet simpel uit te leggen.[^][V]


Nee helaas niet [:I] Waarom kies ik niet gewoon voor reizigersdienst ipv al dat lokaal goederengebeuren [:D]
 

Michiel

Johan,

Hier heb je een aantal praktische voorbeeelden, waarbij het duidelijker wordt waaar je een rangeersein voor kleine beweging kan neerzetten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

Daar staat het inderdaad goed uitgelegd.[;)]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

C.B.

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Eyla,

2 vraagjes rond het belgische seinstelsel:

* Je hebt het 'vereenvoudigd stopsein' (1paarse en 1 groene als ik me nie vergis), en het sein voor kleine beweging (2 witte lampen). Nu ken ik het verschil wel, dat sein voor kleine beweging mag in grote beweging genegeerd worden, en een vereenvoudigd stopsein gewoon nooit.




Over het vereenvoudigd / klein stopsein moet je even opletten.

Je hebt:
Het vereenvoudigd stopsein , deze geeft enkel rood of geel.
En bij doorrit (indien geel) blijf je in dezelfde beweging.
GB blijft GB en KB blijft KB.

Dan is er het klein stopsein (is voor de KB) , er zijn 2 varianten:
het eerste is nagenoeg verdwenen en het ziet er uit als een vereenvoudigd stopsein , alleen kan dit sein enkel paars en geel geven. paars is stoppen voor de KB en geel laat de doorrit toe.

Dan is er nog het 2e klein stopsein met de 3 maanwitte lichten.
2 witte lampen horizontaal is stoppen voor de KB
2 witte lampen schuin is doorrit toegestaan voor de KB.

KB = kleine beweging : daarvoor was het rangeerbeweging.
GB = grote beweging : zijn de treinbewegingen.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

In een goederenbundel:
kun je bv. elk spoor voorzien van een vereenvoudigd stopsein (rood of geel) en dit laten koppelen met een gemeenschappelijk vast vertreksein (groot stopsein) dat voorbij de laatste wissel van de wisselstraat staat.

Ik zou zeggen , zoek het echte voorbeeld eens op (in stations) of als je de kans hebt, bezoek eens de bundels op in de Antwerpse haven , dit kan misschien enkele idee?n opleveren.[;)]
Groetjes.
Claudio.

Johan Poelmans

Mja hier en daar wel al eens in de gaten gehouden wat er staat van seinen, maar net omdat je dan vooral vereenvoudigde stopseinen ziet, en geen 'klein stopsein', vraag ik me af in welke situaties je dat klein stopsein dan wel kan gebruiken.

Ochja, tijd genoeg nog voor seinen te plaatsen, als ik eens tijd heb wat meer gaan spotten ;)
 

2012

Een groot stopsein heeft enkel een keper als je vanop dat sein een wisselstraat mogelijkheid hebt om naar het andere regime te gaan. Als een normaalspoor sein enkel toegang geeft naar andere normaalspoorseinen, dan zal daar nooit een keper op gezet worden.
Vb de tegenspoor inrit seinen van Gent hebben allemaal een keper en de normaalspoor seinen hebben er allemaal geen. Waarom ? Alle seinen op het perron zijn normaal spoor, dus wie normaalspoor binnen komt kan niet anders dan normaalspoor blijven en wie tegenspoor binnen komt, kan niet anders dan normaalspoor worden, dus steeds MET brandende keper binnen rijden.

2012

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Mja hier en daar wel al eens in de gaten gehouden wat er staat van seinen, maar net omdat je dan vooral vereenvoudigde stopseinen ziet, en geen 'klein stopsein', vraag ik me af in welke situaties je dat klein stopsein dan wel kan gebruiken.

Ochja, tijd genoeg nog voor seinen te plaatsen, als ik eens tijd heb wat meer gaan spotten ;)



Elk station kan eigelijk werken ZONDER kleine stopseinen, maar dan moeten de grote stopseinen wel allemaal uitgerust zijn met de witte lamp. Maar soms wil men treinen in sommige gevallen ophouden op een reisweg om te laten terug keren, dikwijls in wisselstraten en daar is geen plaats om grote seinen te plaatsen. Daar is het dan handig om kleine stopseinen te zetten. Tegenwoordig zo goed als overal de versie met 3 witte lampen. De rood/paars versie is zo goed als verdwenen.

tt4403

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Mja hier en daar wel al eens in de gaten gehouden wat er staat van seinen, maar net omdat je dan vooral vereenvoudigde stopseinen ziet, en geen 'klein stopsein', vraag ik me af in welke situaties je dat klein stopsein dan wel kan gebruiken.

Ochja, tijd genoeg nog voor seinen te plaatsen, als ik eens tijd heb wat meer gaan spotten ;)



Je moet eens bundel Muizen bezoeken, daar staan veel kleine stopseinen. Een klein stopsein is vooral handig bij het omlopen, omdat het zoals in Muizen vlak voor een wissel staat. Daardoor hoef je niet de hele wisselstraat te berijden of op de hoofdsporen komen om terug te keren achter een groot stopsein.