Dtrein 347 Keulen-berlijn

Gestart door wisselstromer, 10 november 2010, 11:53:53 AM

wisselstromer

hallo
LSM gaat de gekende duitse D-treinrijtuigen uitbrengen in de versie van de D347 trein Keulen-berlijn(stadsbahn)
Hallo
http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Home_N.htm

nu is mijn vraag. in welk jaar reed deze trein voor de eerste keer met deze rijtuigen?, het is ene tijdperk4 trein denk ik dus mss vAn begin jaren 80???

en welke loc hong voor de trein als hij over de stadsbahn in berlijn reed, zeker is dat het een dieselloc is dus mss een ludmilla???

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Kees-Jan

Er voor in Berlin een ludmila, v180 of een dikke 01 stomer want die deden het ook nog wel eens begin jaren 80

Kees-Jan

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Er voor in Berlin een ludmila, v180 of een dikke 01 stomer want die deden het ook nog wel eens begin jaren 80

Kees-Jan



Begin jaren '80 reed er geen Ludmilla tussen Berlin en Köln!

Een Ludmilla (gekend als de huidige Baureihe 232; de vroegere 130,131,132...) reed toen enkel in de Oost-Duitsland.
De Ludmilla is een Sovjet-loc en die kwamen niet in het westen (pas na 1990 reden ze ook in het West-Duitsland).

Mijn favoriete Duitse website vol mooie foto's vind je op volgende link:
http://www.bahnbilder.de/name/galerie/kategorie/Deutschland~Dieselloks~BR+130/proseite/500.html
Je vindt er ook een hoop foto's van begin jaren '80, van de Ludmilla's dan.

Voor de rest weet ik niet meteen wat er tussen Köln en Berlin reed.

Kees-Jan

Hoi Telaat,

Het spoor in Berlijn (oost en west) was in de tijd van de DDR van de DR. In berlijn west reed dus DR materiaal. Wim zijn plannen kennende is hij ook met een stukje Berlijn bezig. Dus de trekkrachten die ik genoemd heb reden wel degelijk in die tijd door Berlijn west en oost.

Lokwissel was op de grens tussen de BDR en de DDR (Marienborn/Helmstedt) alwaar de DB (vaak e-lok) plaats maakte voor DR tractie.

Modellen van de V180 en V118 zijn verkrijgbaar van Gutzold en de andere oa van Roco, Brawa en Matrix.

Kees-Jan

inspiratie Wim vindt je hier:

http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/IMG-IZ-DR.html

http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/index-dateien/index1.html

Kees-Jan

toevoeging v118

wisselstromer

alvast bedankt voor de reacties

merci
wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees


Het spoor in Berlijn (oost en west) was in de tijd van de DDR van de DR. In berlijn west reed dus DR materiaal. Wim zijn plannen kennende is hij ook met een stukje Berlijn bezig. Dus de trekkrachten die ik genoemd heb reden wel degelijk in die tijd door Berlijn west en oost.

Lokwissel was op de grens tussen de BDR en de DDR (Marienborn/Helmstedt) alwaar de DB (vaak e-lok) plaats maakte voor DR tractie.



Je hebt gelijk dat de spoorwegen ten tijde van den DDR in Berlijn toebehoorden aan de DR. Dat was ondermeer een grote reden waarom er in de jaren '80 veel spoorstakingen waren en rond 1985 amper nog treinen reden in West-Berlin. Dat is trouwens nu nog merkbaar anno 2010, overal in West-Berlin zie je overblijfselen van oude spoorwegen.

Maar ik had duidelijker moeten zijn, met "het Westen" bedoelde ik de BDR, maar West-Berlin zie ik als een apart stukje BDR. Maar je hebt dus gelijk.