Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Brussel (Kongres)

Gestart door C-rail, 04 november 2010, 19:25:05 PM

C-rail

Aangezien ik mijn oude draadje niet terugvindt, plaats ik er hier maar een nieuw.

Ik heb enkele vraagjes ivm met de stopplaats Brussel Kongres.
Ik zou graag dit station uitbeelden in Tp.III.
Weet iemand of dit station in die periode er al uitzag hoe het er nu is?
En (hoe) kwamen er stomers door?
IMGhttp://i794.photobucket.com/albums/yy225/filosoof999/BXL%20Congres/P1100083.jpg/IMG
IMGhttp://i794.photobucket.com/albums/yy225/filosoof999/BXL%20Congres/P1100047.jpg/IMG

Het station lijkt wel te lijden onder de tand des tijds (letterlijk dan :D)
IMGhttp://i794.photobucket.com/albums/yy225/filosoof999/BXL%20Congres/P1100108.jpg/IMG

vanmiegroet

Ik dacht dat er voreger een groot stationsgebouw stond.
Of was dit een ander station?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

De Noord-Zuidverbinding was vanaf het prille begin (jaren 50) al ge?lektrificeerd. Stoomlocomotieven mochten er niet op eigen kracht door, maar werden getrokken, dikwijls door een elok type 101. Op de eerste 2 foto's zie je de oorspronkelijke stijl en inkleding. Er waren maar 4 sporen zichtbaar met perron. De andere sporen waren achter een zwarte wand verborgen. Kongres was een halte. Er stopten maar een paar treinen per uur, behalve tijdens de spitsuren tijdens de schoolperiodes. Dan waren het er meer. Er was niet echt een stationsgebouw, maar eerder een soort koker, dat meteen ook als verluchting diende voor de tunnel. Maar boven de Kongreshalte lag een machtig mooi complex aan imposante gebouwen.

edit: hier is je vorige draadje betreffende de Kongres-halte
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

C-rail

@Michiel: Merci, ik heb me rot gezocht achter m'n vorige draadje, maar was vergeten dat ik het toen met een C geschreven had.[:I]

Dus m'n stomers kunnen er niet op eigen kracht door? Dan moet ik ergens een 101 met kapotte motor vinden om als dummy ervoor te hangen.
En goederen, passeerde dat langs ginder, of enkel occasioneel (omleiding,...).

Michiel

Ik herinner me toch tijdens de jaren '70 dat er regelmatig buiten de spituren goederentreinen door de Noord-Zuidverbinding reden. Tegenwoordig zal dat niet meer het geval zijn, behalve een occasionele onderhoudtrein. Maar, goed, dit is allemaal subjectief; een indruk dat ik heb. Misschien zijn er hier op het forum die beschikken over harde feiten, of bewijzen? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

trainfreak

Enkele jaren geleden heb ik eens een goederentrein door de NZV zien rijden.
Maar deze mogen er maar aan beperkte snelheid door (25 ipv 50 km/h)
Daarvoor staan er borden 'PLAN ' met nog iets op[:p]
Spoorse groeten
Dimitri

B-Cargo

Tot voor enkele jaren reden er nog de auto-onderdelentreinen door voor Vorst-Zuid (VW). Occasioneel eens een goederentrein, hangt erg af van het profiel van de lading, niet veel transporten zijn er toegelaten. Heb ooit het geluk gehad om in de stuurpost van een 62 aan kop van een trein Kortenberg>Merelbeke door de NZV te rijden maar dat is dus al lang geleden! [:)]

C-rail

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

Tot voor enkele jaren reden er nog de auto-onderdelentreinen door voor Vorst-Zuid (VW). Occasioneel eens een goederentrein, hangt erg af van het profiel van de lading, niet veel transporten zijn er toegelaten. Heb ooit het geluk gehad om in de stuurpost van een 62 aan kop van een trein Kortenberg>Merelbeke door de NZV te rijden maar dat is dus al lang geleden! [:)]



Kortenberg?
Is er hier dan zoveel te doen om er met een 62'er naartoe te rijden?
Behalve als het voor D'Ieteren is, dan staan hier altijd 77'ers.