Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

bevolking op de baan

Gestart door dirkkerckhofs, 01 november 2010, 11:57:47 AM

dirkkerckhofs

Hoe vermijden jullie dat jullie Preiserianen omvallen? Lijmen jullie ze vast en zo ja met welke lijm?

Ik had gedacht om in hun voeten een kort stukje ijzerdraad te steken, zodat ik ze op de baan kan prikken zonder lijm, maar hun voeten lijken nogal heel klein om in te beginnen boren. En ja: het is in HO.

Gerolf

Ik gebruik secondenlijm in gel en/of een stukje staaldraad van 0,5mm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkkerckhofs

Die je dan in hun voeten boort?

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik gebruik secondenlijm in gel en/of een stukje staaldraad van 0,5mm.

Gerolf

Ja, door de hiel en een stuk in het onderbeen. Met een handboortje is dat geen probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ja, door de hiel en een stuk in het onderbeen. Met een handboortje is dat geen probleem.


Bovendien heeft deze manier het voordeel als je je preiser-figuren op een zachte ondergrand zet, ze misschien niet onmiddellijk afbreken als ze een stootje krijgen!Bovendien als er ander figuurtjes uitkomen of je hebt zin ze te verwijderen of veranderen dit meestal niet zoveel sporen nalaat!Anders staat je perron na een tijdje vol met ongedragen schoenen[8D][;)]
Groeten Peter[;)]

BigCedric

Ik doe dit met houtlijm, wel zal je de meeste mannetjes even moet tegenhouden bij het drogen van de houtlijm.
 

Thommy

citaat:
Geplaatst door BigCedric

Ik doe dit met houtlijm, wel zal je de meeste mannetjes even moet tegenhouden bij het drogen van de houtlijm.



gebruikte ik vroeger ook. houtlijm droogt zo goed als volledig uit en is 'bijna' onzichtbaar. en perfect te verwijderen naderhand en geen gebroken voeten [:D]
Greetz

Thommy

marimon

Ik gebruik een likje rubber cement. Blijft soepel en zodus kunnen de preisirianen en anderen steeds verplaatst worden indien nodig zonder schade aan het oppervlak aan te richten. Te vinden bij Schleiper.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

marc goovaerts

In ieder geval, een contactlijm ? la Pattex zou ik afraden.
Heb via e-bay al honderden Wikingetjes gekocht, sommige daarvan waren afkomstig van afgebroken banen en duidelijk hiermee verlijmd geweest.
Niet alleen ellendig om er af te krijgen, maar in heel veel gevallen had de lijm ook in het plastic van de wieltjes 'gebeten'.

dirkkerckhofs

@ Peter: "Anders staat je perron na een tijdje vol met ongedragen schoenen" [:D] [:D] [:D]

@ Marimon: die had ik al eens gehoord en die lijm heb ik liggen. Blijft die ook op de langere termijn plakken?

@ Gerolf: dat van dat ijzerdraadje lijkt mij de stevigste methode, met het minste risico op schade aan de scenery, maar wel een pak werk h?. Ik ben gisteren begonnen aan het ontbramen van mijn ongeschilderde figuurtjes. Eer da'k voor dat alleen al rond ga zijn met mijn doos van 120 figuurtjes zal ik al een paar uur verder zijn, peis ik [8D]

Gerolf

Dat staaldraadje heeft ook zijn voordelen bij het schilderen:
Je kan je figuurtje van je gietboom halen, en met het draadje vasthouden - of in een blokje schuimrubber steken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

ik gebruik de heen en weg klever van Noch.
Wordt ook volledig doorschijnend , maar je kan het figuurtje gemakkelijk verplaatsen indien nodig.

Er blijft soms wel een beetje lijm hangen aan de ondergrond, maar dat is no te verwijderen. Je moet bij sommigen wel ook zorgen dat het figuurtje niet omvalt tot de lijm droog genoeg is.
groeten,

Arvid

marimon

@ Dirk: zij ondervinden daar geen problemen mee. Alleen, je mag ze niet teveel alcohool geven[:D][:D][:D]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

dirkkerckhofs

Inderdaad een niet te onderschatten voordeel. Want om dat nog in uw pollen te houden bij het schilderen ... en ze aan de gietboom laten heeft geen zin, want dan eindigen ze allemaal met een witte kletskop op de baan [:D]
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Dat staaldraadje heeft ook zijn voordelen bij het schilderen:
Je kan je figuurtje van je gietboom halen, en met het draadje vasthouden - of in een blokje schuimrubber steken.


loebaske

Om niet te moeten boren in hun beentjes [:D] warm ik men staaldraad op boven een theelichtje en duwn het dan in de beentjes en zit meteen goed vast, afknippen met een gepast tangje en klaar is kees [:)]