Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

straatverlichting in serie schakelen?

Gestart door dirkkerckhofs, 01 november 2010, 11:54:58 AM

dirkkerckhofs

Als straatverlichting kocht ik deze lantaarns van Viesmann.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/DSC_0289.jpg/IMG

Hoe moet ik die met mekaar verbinden? Mag ik die in serie schakelen? Zoals op de foto: de bruine draad aan de zwarte draad en zo verder? Of moet ik al de zwarte draden verbinden en met ??n draad naar de schakelaar gaan en alle bruine draden verbinden en ook met ??n draad naar de voeding gaan?

Ja, als het op electro aankomt ben ik echt een leek :I

Gerolf

Wat is de lichtbron? Een lampje of een Led? Bij een led heb je nog een serieweerstand nodig [;)]
In het algemeen brandt verlichting te fel op modelbanen, en serieschakeling is dan een oplossing. Je kan er in elk geval geen kwaad mee doen, en beoordelen of de lichtsterkte OK is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkkerckhofs

En wat zijn dan die kleine gekleurde dingskes aan het einde van de bruine draad? En het zijn lampjes, geen LED's.
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wat is de lichtbron? Een lampje of een Led? Bij een led heb je nog een serieweerstand nodig [;)]
In het algemeen brandt verlichting te fel op modelbanen, en serieschakeling is dan een oplossing. Je kan er in elk geval geen kwaad mee doen, en beoordelen of de lichtsterkte OK is.


Gerolf

Ah ja, dat lijken weerstandjes. Dat heb je ermee als je zelf geen lantaarns uit de winkel gebruikt, h? [:I]
Dan zijn het mogelijk 1,5v(of 3v)-lampjes  die er in zitten, en dient het weerstandje om de stroom/spanning te drukken.

Kijk vooral naar de hoeveelheid licht die ze produceren bij de spanning die je gebruikt.
Bij een serieschakeling (halve spanning, dus ook minder stroom) geven ze misschien al genoeg licht. Je kan ook experimenteren met bij je serieschakeling ??n van de twee weerstanden weg te laten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkkerckhofs

Ik heb er wel zo 10 in totaal + 2 met een dubbele arm. Verandert dat iets?

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ah ja, dat lijken weerstandjes. Dat heb je ermee als je zelf geen lantaarns uit de winkel gebruikt, h? [:I]
Dan zijn het mogelijk 1,5v(of 3v)-lampjes  die er in zitten, en dient het weerstandje om de stroom/spanning te drukken.

Kijk vooral naar de hoeveelheid licht die ze produceren bij de spanning die je gebruikt.
Bij een serieschakeling (halve spanning, dus ook minder stroom) geven ze misschien al genoeg licht. Je kan ook experimenteren met bij je serieschakeling ??n van de twee weerstanden weg te laten.


Gerolf

Die met twee armen (twee lampen, vermoed ik) zal waarschijnlijk een kleinere serieweerstand hebben.
Experimenteren met serieschakelingen kan in elk geval geen kwaad (zolang je minstens ??n weerstandje gebruikt in elke kring)

Eens je een goede lichtsterkte gevonden hebt, zou je de andere weerstanden kunnen berekenen, maar je schrijft dat je een elektro-leek bent.
Je hebt dan mogelijk ook geen multimeter om te meten wat de spanning is over een lampje. Indien wel, kan je dan de kleurcodes van de weerstanden lezen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Die vind je wel op het internet als je ze niet kan lezen
Mvg Giel-Jan

dirkkerckhofs

Geen multilezer [:I], zoals ik al zei een echte leek die al het koud zweet krijgt van alleen al naar de foto's van je kermis te zien [;)]

En waar op internet kan ik die kleurcodes lezen?

Misschien moet ik eens op de site van Viesmann zelf gaan kijken naar meer uitleg, want wat er bij het doosje stak was quasi niks.

Gerolf

Geen multimeter - vergeet dan mijn tweede alinea maar [:I]
Hoewel - met een kleurcode-calculator, http://www.okaphone.nl/calc/ bijvoorbeeld, kunnen we zicht krijgen op de gebruikte stroom [;)]
Hoe dan ook: Experimenteren met serieschakelingen kan in elk geval geen kwaad (zolang je minstens ??n weerstandje gebruikt in de kring)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ysbeer

Ik zou ze met alle weerstanden er aan dom weg parallel zetten op circa 10 volt.
Let op die kleine lampjes zijn kapot voor je er erg in hebt.
Heb je onvoldoende verstand van elektro.
Alle weerstanden aan elkaar,alle andere draden aan elkaar en zo op 10 volt.
Niet uniek ,maar wel veilig.
wim

Gerolf

Een lagere voedingsspanning is inderdaad een mogelijkheid.
Maar ... waar moet Dirk die 10v halen?
- een opladertje voor een gsm of een andere netspanningsadapter
- een rijtransfo (tweedehands) op een ingestelde uitgang
- een transfootje uit de elektronicahandel
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ja dat is wellicht een probleem.
Een wisselspanning is bij zulke lampjes een betere oplossing dan een gelijkspanning.(levensduur)
Een klein (of middelgroot)transformatortje van 8 volt(dat staat er op maar vaak zijn de spanningen wat hoger) doet het ook,die dingen worden gebruikt als bel trafo voor in huis en je koopt ze onder de 10 euro

Serie zetten van meer dan twee of drie vraagt al 16 tot 24 volt.
en bij ongelijke lampjes kan het ook nog problemen geven.
niet doen dus als je er geen zicht op hebt
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Een wisselspanning is bij zulke lampjes een betere oplossing dan een gelijkspanning.(levensduur)
Daar zou ik wel eens een verklaring voor willen zien, want deze stelling klopt niet.

INFO

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Een lagere voedingsspanning is inderdaad een mogelijkheid.
Maar ... waar moet Dirk die 10v halen?



Gerolf, Dirk,
Hieruit bijvoorbeeld, heeft hij ook gelijk een dimmer. [;)]


Alleen de waarheid ligt in het midden.